דף הבית / חדשות / מה קורה עם מרוצי האופנועים בישראל?
supermoto-pilot-114

מה קורה עם מרוצי האופנועים בישראל?

הספורט המוטורי ומרוצי האופנועים נמצאים בקיפאון; שאלנו את יו"ר ההתאחדות מה קורה ולאן דברים הולכים

לפני פחות מחודשיים, בסוף 2016, התאחדות הספורט המוטורי יצאה בהצהרה חשובה ופרסמה את תאריכי עונת 2017 בספורט המוטורי הישראלי – אנדורו, מוטוקרוס וסופרבייק. נראה היה שעולים על דרך המלך ואפילו התקיים מרוץ אנדורו מרשים (אך לא נטול בעיות) באום זווקא, אולם זמן קצר לאחר מכן, רגע לפני הסבב השני באליפות ישראל באנדורו שתוכנן ל-14.1, קיבלנו הודעה שהפעילות נעצרת. אליפות ישראל באנדורו מוקפאת, וכך גם אליפות ישראל במוטוקרוס ואליפות ישראל בסופרבייק. בנוסף, ישנה בעיה נוספת – עמותת הסופרמוטו אינה חלק מההתאחדות, ובמקומה הוקמה עמותת סופרמוטו אלטרנטיבית שנועדה למלא את החלל בהתאחדות.

ביום שישי התקיים טקס הענקת תעודות הוקרה למצטייני 2016 בספורט המוטורי הישראלי, בהשתתפות ספורטאים ובכירי ההתאחדות. ניצלנו את המעמד כדי לשאול את שון בן יקר, יו"ר ההתאחדות, מה קורה עם הספורט המוטורי ומרוצי האופנועים.

לפי בן יקר, כל פעילות מרוצי האופנועים הוקפאה מסיבה אחת: ההתאחדות, שהייתה מבוססת על מתנדבים שתרמו מזמנם הפנוי, עוברת כעת תהליך התמקצעות שבמסגרתו יעבדו בה בעלי תפקידים בשכר, שיוכלו לעבוד מסביב לשעון כדי לאפשר הפקת מרוצים. בסיום התהליך, ככל הנראה תוך שבועיים, נתבשר על חזרה לפעילות מלאה של כל האליפויות הסדירות, כולל לוח זמנים חדש לכל עונת 2017.

אבל אלו לא כל הבעיות. מסלול וינגייט למשל, שהיה בתהליכים לקבל מעמד של מסלול קבע, עומד כעת שומם. הסיבה: עיריית נתניה שלחה, באופן בלתי צפוי, שומת ארנונה על סך של כחצי מיליון ש"ח. לטענת בן יקר הנושא בטיפול דרגים בכירים והוא ייפתר בקרוב. בינתיים שופץ המסלול ונבנה מחדש בתכנון של אריאל דדיה וירון גולדשטיין.

גם מסלול חדרה נמצא בטיפול של בכירים. כרגע המצב הוא שהפעילות על המסלול הופסקה בגלל ייעוד הקרקע (חקלאות) וההתנגדות של הוועדה המחוזית לכל פעילות על המסלול. כאמור, לטענת בן יקר, גם נושא זה נמצא בטיפול.

נושא נוסף חשוב הוא הנתק בין התאחדות הספורט המוטורי לבין עמותת הסופרמוטו. זו האחרונה מקיימת פעילות מחוץ למעטפת ההתאחדות, כולל מרוץ פיילוט בסוף 2016, אולם מצב הזה שבו העמותה הפעילה של ספורט הסופרמוטו נמצאת מחוץ להתאחדות בשל סכסוכים וחילוקי דעות, בעוד במקומה נכנסת להתאחדות עמותה לא פעילה, הוא מצב לא תקין. לטובת הספורט והספורטאים, על הגורמים בהתאחדות ובעמותת הסופרמוטו למצוא את הדרך לחזרתה של עמותת הסופרמוטו אל תחת מטריית ההתאחדות.

פרט לנושא המהותי הזה ישנם נושאים נוספים שמציבים חסמים משמעותיים על הספורט המוטורי. אחד מהם, מהותי למדיי, הוא עניין הכלים ברישוי אפור. נכון לעכשיו המצב בפועל הוא שליבואנים קשה עד בלתי אפשרי לשחרר כלים חדשים ברישוי אפור, שכן הם צריכים להיות הרגולטור של משרד הספורט ושל רשות המסים, וכל שחרור כלי מלווה ב-8-10 טפסים ובאינסוף ביורוקרטיה. בנוסף, על היבואנים קיים האיום המתמיד שבמידה ויתגלה כי רוכש כזה או אחר רכש אופנוע ברישוי אפור והוא משתמש בו לצרכים אחרים זולת מרוצים, היבואן עלול לחטוף 'קנס' בדמות שומה מלאה על האופנוע. תוסיפו לזה את העובדה שהמכס על אופנועים ברישוי אפור, העומד על 19.2%, הוא הוראת שעה זמנית בלבד ולא תקנה קבועה, מה שאומר שבכל רגע עלול פקיד כזה או אחר להפוך את ההחלטה, דבר שיגרום ליבואנים להיתקע עם מלאי כלים שאותם לא ניתן למכור, ותבינו מדוע היבואנים לא ממהרים למכור כלים אפורים, ויותר מזה – מדוע יבואנים גדולים כמו מטרו, עופר אבניר ומאיר מושכים ידם מהשתתפות במרוצי אופנועים, כמו שראינו בסבב הראשון של אליפות ישראל באנדורו. על התאחדות הספורט המוטורי לפעול במהירות יחד עם רשות הספורט על מנת לדחוף את הנוגעים בדבר לתקן תקנה קבועה בדבר המכס על כלים אפורים ולהסיר מהיבואנים כל אקט של רגולציה.

על אף שהמצב כרגע הוא של קיפאון מוחלט, נראה כי קורים דברים וכי יש התקדמות. שהולכים צעד אחורה כדי להתקדם שניים קדימה. נקווה שאכן כך פני הדברים, וכמובן שנמשיך לעדכן.

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 39, רוכב על אופנועים 23 שנה ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

Beta 2018

מטרו משיקה את דגמי בטא 2018 עם אלכס סלביני

מטרו מוטור עורכת אירוע השקה ורכיבות מבחן על דגמי 2018 של בטא; כוכב האירוע - אלכס סלביני, רוכב קבוצת המרוצים של בטא באליפות העולם באנדורו

כתיבת תגובה

Single Sign On provided by vBSSO