מחקר חדש שנערך באנגליה חושף נתון מעורר דאגה המראה שמערכות המולטימדיה ברכבים מודרניים מאטות את זמן התגובה של נהגים בשיעור של עד 57% (!) – יותר מאשר נהיגה תחת השפעה של סמים או אלכוהול.
במרבית הרכבים החדשים הנמכרים בשנים האחרונות מותקנות מערכות תפעול ושמע (מולטימדיה) המופעלת במגע. רוב המערכות ברכבים מותקנות בקונסולה המרכזית ודורשות הסטת עיניים מהכביש והורדת יד מההגה. רוב הפיצ'רים – כדוגמת רדיו, מיזוג וניווט – דורשים לעתים ניווט במסכים שונים על-מנת להגיע למסך הנבחר. מערכות אלו כידוע הן מקוריות, תקניות וחוקיות.
מחקר בריטי שנערך על-ידי IAM RoadSmart – עמותה שהוקמה ב-1956 למטרת שיפור הבטיחות בדרכים – מראה שמערכות מולטימדיה מאטות את זמן תגובת הנהגים ב-57%, דבר שמשפיע על מרחקי עצירה, על שמירת נתיב ועל פעולות נוספות המסכנות את משתמשי הכביש בכלל ואת רוכבי הדו-גלגלי בפרט. לשם השוואה, המחקר בדק אלמנטים נוספים הפוגעים בזמן התגובה של הנהגים וגילה ממצאים מדהימים (ראו בגרף): אם ניקח לדוגמה נהג ששתה את כמות האלכוהול המקסימלית המותרת, הרי שזמן התגובה שלו נפגע ב-12%; בעישון קנאביס זמן התגובה נפגע ב-21%; בהחזקת טלפון נייד ותפעולו – 46%; כל זה, כאמור, לעומת פגיעה של 57% בהפעלה חוקית של מערכת מובנית בכלי הרכב.
קחו בחשבון שבאופנועים מודרניים יש מסכי TFT ומערכות רבות הניתנות לשליטת הרוכב, אך מצריכות שיטוט בתפריטים ומסכים רבים. התעסקות בהם תפגע אף יותר ביכולת הריכוז והתגובה של הרוכב עצמו. ההמלצה החד-משמעית שלנו מאז ומתמיד היא להישאר ממוקדים בדרך ובמשתמשי הדרך האחרים, ולתת להם ולכם מספיק זמן ומרחב לפעולה במקרה של סכנה.
למחקר המלא – לחצו כאן.