שנת 2019 היא השנה השנייה ברציפות שבה השוק הדו-גלגלי הישראלי נשאר יציב – ראינו את זה בסיכומי המכירות של חודש נובמבר, וכך גם אומרים אנשי מטרו מוטור, בסיכום השנתי של החברה לעיתונות המקומית. מטרו ערכה הבוקר (ב') את הסיכום השנתי ונתנה תחזיות לשנה הקרובה, וכן הציגה את דגמי 2020 שצפויים להגיע בקרוב. את הנתונים הציג תומר קומרוב, מנכ"ל החברה.
שנת 2019 התחילה רע מאוד, עם ירידה דרסטית במכירות – גם בשל מזג האוויר הגשום של החורף שעבר וגם בשל חוסרים במלאים של חלק מהיבואנים. בהמשך השנה הפערים נסגרו, ושנת 2019 תסתיים עם יציבות במכירות. על-פי ההערכה של מטרו, בשנת 2019 יימכרו בישראל כ-17,550 אופנועים וקטנועים. אמנם ב-2018 נרשמו בישראל קצת יותר מ-18 אלף כלים, אולם כמה מאות מהם היו של המותג דיאלים שנרשמו על-שם היבואן ולא נמכרו בפועל ללקוחות. השורה התחתונה היא יציבות מוחלטת בשוק.
מתוך 17,550 הכלים, כ-6,350 הם אופנועים עם קלאץ' וכ-11,200 הם קטנועים, כלומר כ-36% אופנועים מול כ-64% קטנועים. זאת לעומת יחס של 65/35 בשנה שעברה, מה שאומר שמגמת ההתחזקות של האופנועים אל מול הקטנועים נמשכת – גם אם התמתנה במעט.
במטרו רואים בבירור את המשך ההתחזקות של הדו-גלגלי דווקא בפריפריה, ובמיוחד אצל מי שצריכים להגיע אל העיר הגדולה על-בסיס יומי. וזה לא מפליא, שכן עומסי התנועה הפכו כבר מזמן להיות בלתי נסבלים. מאידך, בתחום התחבורה האורבנית נרשמה ירידה בדו-גלגלי, וזאת בעיקר בשל האופניים והקורקינטים החשמליים, אשר נגסו בדו-גלגלי באופן משמעותי. יחד עם זאת, במטרו מזהים בשבועות האחרונים מגמה של חזרה לדו-גלגלי על חשבון הכלים החשמליים הקטנים, ככל הנראה בגלל ריבוי התאונות העירוניות של הקורקינטים החשמליים.
בעוד חלק מהיבואנים רושמים ירידות במכירות, דווקא במטרו רושמים גידול – של כ-10% – ובסך הכל מוכרים בחברה כ-8,900 כלים ב-2019, כשהגידול רוחבי כמעט לכל המותגים. כך למשל סאן-יאנג עולים מ-4,050 לכ-4,600 כלים, ימאהה עם ירידה קלה מ-3,000 ל-2,900, ואילו קוואסאקי עם גידול עצום של 52% – עולה מ-726 ל-1,130 כלים והופכת ליצרנית האופנועים הגדולה בישראל.

במטרו מציינים לחיוב את סניף ימאהה TLV הטכנולוגי ברחוב שוקן בתל-אביב, כשהם מתגאים בכך שמפיצי ימאהה בעולם לוקחים את הסניף הזה כדוגמה, וכי בעתיד כך ייראו כל אולמות התצוגה – בארץ ובעולם. לטענת מטרו, ההשקעה העצומה בסניף מוכיחה את עצמה גם במספרים: כ-70% מהנכנסים בשערי הסניף אכן פותחים הזמנה לדו-גלגלי, וזאת לעומת ממוצע של 50% בשאר הסניפים, אבל יותר מזה – בסניף זה נמכרים פי 4 יותר אביזרים מאשר בשאר הסניפים, וזאת בשל האפשרות של הלקוח לראות את האופנוע על מסך ענק עם האביזרים מותקנים עליו.
ומה בעתיד? ובכן, במטרו קופצים על העגלה החשמלית, ומקימים בימים אלו את מטרו E – החטיבה החשמלית של היבואנית. החטיבה תטפל באופנועי זירו (שכבר נמצאים בארץ, כולל ה-SR/F שמחירו נקבע על 99,985 ש"ח) ובקטנועי גוגורו עליהם כתבנו לפני מספר ימים, וככל הנראה יגיע ארצה גם מותג דו-גלגלי חשמלי נוסף. החטיבה תהיה נפרדת, מה שאומר אולם תצוגה ייעודי לכלים החשמליים ומערך שירות נפרד שמתמקצע בכלים הללו. במטרו מציינים כי בתקופה האחרונה טיפלו בלקוחות זירו שהגיעו מהיבואן הקודם, ועם השלמת מערך השירות בשבועות הקרובים יחל השיווק של האופנועים החשמליים האמריקאים.
פרט לחטיבה החשמלית, במטרו מאמינים שהשנים הקרובות תימשך מגמת הגידול של השוק הדו-גלגלי, וזאת לאחר שנתיים של יציבות. הסיבה העיקרית היא כמובן עומסי התנועה הבלתי נסבלים – במיוחד באזור המרכז, אבל לא רק. כך למשל, הקו האדום של הרכבת הקלה צפוי להיפתח רק בשנת 2022, וכבר נשמעים דיבורים על אגרת גודש בכניסה לתל-אביב. דו-גלגלי מהווה פתרון זמין ומיידי לבעיות התחבורה הקשות, וקהל משתמשי הדרך יזהה את זה.
בשל הצפי לגידול, במטרו מהמרים בגדול ובונים תשתיות שישמשו אותם בשנים הקרובות אם אכן יהיה גידול כזה. זאת בהמשך להעברת המרכז הלוגיסטי ללוד בשנה שעברה – למתקן גדול ומודרני. הצפי הוא שב-5 השנים הקרובות השוק יגדל משמעותית, וכאמור במטרו נערכים לכך. בנוסף במטרו דוחפים לשינויי חקיקה בשני תחומים: הרשאה לרכיבה ב-3W עם רישיון לרכב פרטי, כפי שמקבול בחלק ממדינות אירופה, וכן הרשאה לרכיבה על כלים מקטגוריה L1 (עד 50 סמ"ק במהירות מקסימלית עד 45 קמ"ש) עם רישיון רכב וללא מבחן שליטה לדו-גלגלי.
האופנועים והקטנועים שיגיעו ארצה ב-2020
ימאהה
טריסיטי 300 – התלת-גלגלי החדש של ימאה בנפח 300 סמ"ק, עם מערכת המתלים שמגיעה מהנייקן. יגיע ב-06/2020; המחיר: 42,985 ש"ח.
טרייסר 700 – הדור השני של הטרייסר 700 הפופולרי, הוצג בתערוכת מילאנו ומציע עיצוב חדש ומערכת מתלים משודרגת. יגיע ב-02/2020; המחיר: 61,985 ש"ח.
טימקס 560 – על-פי ההערכות של מטרו, שנת 2020 תהיה שנת השיא במכירות של הטימקס, עם ה-560 החדש, כשהצפי עומד על יותר מ-700 כלים; המחירים: 84,985 ש"ח ו-91,985 ש"ח לטימקס ול-Tech MAX.

קוואסאקי
Z650 / נינג'ה 650 – הוצגו בתערוכות סוף השנה, דור חדש לצמד הכלים הפופולריים, עומדים ביורו 5 ומגיעים עם מסך TFT צבעוני; יגיעו ב-02/2020; המחירים: 47,985 ש"ח ו-51,985 ש"ח.
Z900 – דור חדש של הנייקד הגדול הפופולרי, ל-2020 מקבל מקרת אחיזה ומסך TFT צבעוני. יגיע ב-02/2020; המחיר: 64,985 ש"ח.
נינג'ה 1000SX – דור חדש של הספורט-תיור הגדול, מקבל מתיחת פנים ושדרוגים רבים. יגיע ב-02/2020; המחיר: 94,985 ש"ח.
Z H2 – גרסת הנייקד של אופנוע הספורט בעל מגדש העל, מפיק כ-200 כ"ס ובעל עיצוב רדיקלי ושפע אלקטרוניקה. יגיע ב-03/2020; מחיר טרם נקבע.

SYM
MAXSYM TL 500 – המקסי סקוטר הספורטיבי של סאן-יאנג עליו רכבנו בהשקה העולמית. יגיע ב-01/2020; המחיר: 49,985 ש"ח
MAXSYM 400 – גרסה חדשה ומודרנית למקסים 400 הוותיק. יגיע ב-05/2020; המחיר: 35,985 ש"ח.

הוסיפו את הנתיבים של ה+2 +3
תאורתית זה היה אמור להגדיל את השוק ב20%
הגבלות המזומן הקטינו את השוק משמעותית.
השוק יציב החולה מת !! אני רוצה לדעת מה עושים עם כל כמויות האופנועים המשומשים בסוכנויות שכמעט איש לא קונה ועדיין מבקשים עליהם מחירים של בית מרקחת במשך חודשים ארוכים ??? ומה עם שוק היד השניה הפרטי המת לחלוטין כבר תקופה ארוכה? (כמעט בלתי אפשרי למכור אם אין לך משהו מיוחד במחיר מיוחד) אולי עדיף כבר לשרוף את האופנועים הישנים או ליצא אותם לחול כמו מכשירי סלולר ישנים.