שנת 2018 תירשם כשנה שבה נעצרה מגמת העלייה והגידול בשוק הדו-גלגלי, וכשנה של התייצבות. כך ראינו זה מכבר, וכך דיווחו היום אנשי מטרו מוטור. החברה ערכה היום (ג') אירוע הסיכום השנתי שלה לסיום השנה, ונתנה תחזיות לשנת 2019 – כולל הדגמים שיגיעו ארצה בקרוב ומחיריהם. תומר קומרוב, מנכ"ל מטרו-מוטור, הציג בפני העיתונאים הרבים את הנתונים, כשלראשונה הוא עושה זאת במקום גדי אבירם, הבעלים והמנכ"ל הנצחי של מטרו.
שנת 2018 דווקא התחילה יפה על עלייה במכירות גם ברבעון הראשון וגם בשני, כשבחצי הראשון של 2018 נמכרו בישראל כ-5% יותר כלים דו-גלגליים מאשר בתקופה המקבילה ב-2017. אולם אז הגיע הרבעון השלישי – הגרוע ביותר ב-5 השנים האחרונות – ומחק את העלייה היפה. בסיכום שנתי נמכרו בישראל בכל 2018 כ-18,200 אופנועים וקטנועים – מספר זהה למדי ל-2017.
אגב, הנתון הזה של היציבות עשוי להיחשב טוב למדי אם משווים אותו לנתוני שוק הרכב – שם יש ירידה של כ-10% במכירות ב-2018. אז בעוד שוק הרכב יורד בשיעור חד, השוק הדו-גלגלי שומר על המספרים, וזה יפה. מאידך, אי אפשר שלא להתאכזב קלות שהשוק הדו-גלגלי עדיין לא הגיע לרף ה-20 אלף כלים.
על-פי קומרוב, שתי הסיבות העיקריות להפסקת מגמת הגידול הן הרפורמה שבוצעה במבחני הנהיגה שתקעה אלפי רוכבים פוטנציאליים בלי טסט ובלי רישיון נהיגה, וכן הרפורמה שבוצעה ברשות המסים שבמסגרתה בוטלו הטבות מס על מערכות בטיחות והתוצאה הייתה ייקור של כ-600 עד 1,500 ש"ח במחירי כלים קטנים ובינוניים.
היציבות במספרים הכלליים באה לידי ביטוי ביציבות גם בשאר הסגמנטים והחיתוכים. כך למשל, מטרו-מוטור שומרת מעמדה כיבואנית הדו-גלגלי הגדולה בישראל עם כ-45% מנתח השוק. אחריה עופר-אבניר עם כ-27%, מאיר עם כ-8% ודל"ב מוטוספורט עם כ-6%. מבחינת מותגים, סאן-יאנג מסיימת את השנה עם כ-4,450 כלים, ימאהה וקימקו עם כ-3,030 כלים כל אחת, הונדה עם כ-1,450 כלים וק.ט.מ עם כ-1,070 כלים.
גם היחס בין הקטנועים לאופנועים נשמר השנה, עם כ-65% קטנועים ו-35% אופנועים עם קלאץ' – נתון יפה מאוד, בטח אם מסתכלים כעשור אחורנית ורואים 95% קטנועים ו-5% בלבד אופנועים. כך או כך, יחס האופנועים במצבת כלי הרכב בישראל עומד על כ-6.5% – נתון הנמוך משמעותית משאר מדינות אירופה.
גידול עצום רושמת מטרו-מוטור בתחום הספורט המוטורי והכלים האפורים. אם ב-2017 מכרה החברה סביב 100 כלים בסך הכול, הרי שב-2018 מכרה מטרו 420 אופנועים ברישוי אפור (332 ימאהה ו-88 קוואסאקי), כולל כמה עשרות לאספלט, וזאת מתוך סך של כ-650 אופנועים אפורים שנמכרו בישראל ב-2018.
סיכומים מפורטים של מכירות אופנועים וקטנועים בשנת 2018 נביא, כרגיל, עם פרסום הדו"חות הסופיים של 2018.
מבחינת מטרו-מוטור, 2018 הייתה שנת התשתיות. בשנה זו השקיעו בחברה על פתיחת בונדד ענק ומתקדם בשטח של כ-10,000 מ"ר בלוד, בהקמת מחסן חלפים מודרני וממוחשב, ובשיפור מערכת המחשוב של החברה. 2019 כבר הולכת להיות שנת החדשנות, כשפרויקט הדגל של מטרו יהיה אולם המכירות 'ימאהה TLV' – מתחם מכירות יחיד במינו המשלב חוויית קנייה דיגיטלית אינטראקטיבית מתקדמת שתקפיץ את חוויית הרכישה כמה רמות מעלה. סניף ימאהה החדש צפוי להיפתח בתחילת חודש פברואר, ועל פתיחתו תצא הודעה נפרדת. במקביל יוקם אתר אינטרנט חדש לארנב – חברת האביזרים והציוד של מטרו, כשבמטרו מבטיחים שבאתר החדש הלקוחות יוכלו לרכוש מוצרים "במחירי אירופה".
האופנועים והקטנועים שיגיעו ארצה ב-2019
סאן-יאנג
FNX125 – המחליף המודרני של ה-VS125. מקורר נוזל, עומד בתקנות יורו 4. יגיע ארצה ב-04/2019; המחיר: 13,985 ש"ח על הכביש.
HD300 – קטנוע גלגלים גדולים חדש של סאן-יאנג עם מנוע מקורר נוזל, הזרקת דלק ומערכת ABS. יגיע ארצה בינואר 2019; המחיר: 26,985 ש"ח על הכביש.
ג'וימקס Z – ג'וימקס חדש בנפחים 250 ו-300 סמ"ק שיימכר לצד הקרוזים 250/300. יגיע ארצה בינואר 2019; המחיר: 24,985 ש"ח ו-26,985 ש"ח על הכביש.
מקסים TL (בתמונה בראש הידיעה) – המקסי-סקוטר של סאן-יאנג, עם מנוע 465 סמ"ק ו-40 כ"ס. יגיע ארצה ב-08/2019; המחיר: פחות מ-50 אלף ש"ח.
קוואסאקי
נינג'ה 125 / Z125 – יגיעו ארצה ב-02/2019; המחירים: 26,985 ו-25,985 ש"ח בהתאמה.
Z400 – הנייקד הבנוי על-בסיס הנינג'ה 400. יגיע ארצה ב-02/2019; המחיר: 39,985 ש"ח.
W800 – גרסת יורו 4 ל-W800, עם בלם דיסק אחורי ו-ABS. יגיע ב-2 גרסאות – כביש וקפה רייסר. בארץ ב-02/2019; המחיר: 64,985 ש"ח.
ורסיס 1000 – הדור השלישי והטכנולוגי של הוורסיס 100 הפופולרי; יגיע ארצה בינואר 2018; המחיר: 89,985 ש"ח.
ימאהה
איקסמקס איירון – בנפחים 125, 300 ו-400 סמ"ק, נמצאים כבר בארץ; המחירים: 2,000 ש"ח יותר מאיקסמקסים רגילים, ובמספרים 28,985, 38,985 ו-44,985 ש"ח בהתאמה
YZF-R125 – הגרסה החדשה של אופנוע הספורט לצעירים. יגיע ארצה ב-02/2019; המחיר: 28,985 ש"ח.
YZF-R3 – הגרסה החדשה של אופנוע ה-A1 הפופולרי; יגיע ארצה בינואר 2019; המחיר: 37,985 ש"ח.
טנרה 700 – האדוונצ'ר-ראלי החדש עם מנוע ה-CP2 של ה-MT-07; יגיע ארצה ב-08/2019; המחיר: 64,985 ש"ח.
טריסיטי 300 – תלת-גלגלי עם מנוע האיקסמקס 300 ומערכת הגלגלים הקדמיים של הנייקן. יגיע ארצה לקראת סוף השנה ואז גם יפורסם מחירו.
מחיר הטנרה גבוה מדי וחבל
מחיר יקר לZ125 ונינג'ה 125, הZ250SL היה נמכר במחיר הזה גם.
הם צריכים לעלות 20-22 אלף ש"ח.
בטח אחרי כמה חודשים הם יורידו את המחיר.
גם מה עם תלת גלגלי מבית SYM אני זוכר שהם הראו אב טיפוס לפני שנה או יותר, אני מניח שלא הצליח להם.