מטרו מוטור, יבואנית הדו-גלגלי הגדולה בישראל המייבאת בין היתר את המותגים סאן-יאנג, ימאהה, קוואסאקי ובטא ומחזיקה בנתח שוק של כ-43% מסך הכלים החדשים שנמכרים בישראל, מסכמת את שנת 2024 בשוק הדו-גלגלי הישראלי ומספקת תחזית אופטימית למדי ל-2025. את האירוע השנתי מקיימים במטרו באופן מסורתי בכל סוף שנה, כשבשנה שעברה האירוע לא התקיים בשל המלחמה והמצב במדינה.
שתי תמורות חשובות התרחשו במטרו בשנת 2024: הראשונה היא מינוי מנכ"ל חדש לחטיבת הדו-גלגלי – ליבת הפעילות של מטרו מוטור. גילי פריאנטה, אשר הגיע מחברת 'כלמוביל' אחרי ששימש כמנהל מותג מרצדס, נכנס לתפקיד מנכ"ל מטרו מוטור לפני כחצי שנה, כשהוא מביא איתו ניסיון רב מתחום הרכב. יחד עם מנהלת שיווק חדשה בחברה, חן הרפז, צפויים שינויים גם בשיטות העבודה של מטרו. התמורה השנייה והלא פחות חשובה היא מכירת חטיבת הרכב הפרטי לחברת 'דלק', המייבאת בין היתר את ב.מ.וו על מותגיה, וכן את מזדה ופורד. המהלך הזה מחזיר את מטרו להתמקד בפעילות הליבה שלה – דו-גלגלי ורכבי שטח קלים.

שנת 2024 הסתיימה עם גידול קל של כ-5% ביחס לשנת 2023, כששוב נחצה רף 20 אלף הכלים החדשים שעלו על כבישי ישראל. הגידול הזה קורה למרות שנת מלחמה שבה ישנן תנודתיות וחוסר ודאות במשק כולו, סביבת ריבית גבוהה ואתגרי מימון שלא היו בעבר, וכן עליית מחירים של בין 5% ל-10% אצל כל היצרנים. הגידול הזה בולט במיוחד לאור הסטגנציה ואף הירידה בתחום הרכב הפרטי, שאת תוצאותיו אנו עשויים לראות בעתיד הקרוב.
אחת המגמות בשנים האחרונות היא ריבוי היבואנים והמותגים. אם ב-2020 היו 15 יבואנים ו-47 מותגי דו-גלגלי בישראל, הרי שב-2024 יש כבר 22 יבואנים שמייבאים לא פחות מ-60 מותגים דו-גלגליים. הגידול נובע בעיקר ממותגים סיניים, שהולכים ותופסים נתח שוק בישראל, וזו מגמה שתגדל בשנים הקרובות. פרט לכלים הסיניים יש גם גידול משמעותי באופנועים פנאי חשמליים כדוגמת סורון, וכן גידול עצום בסגמנט האדוונצ'ר – שתופס כבר יותר מ-10% מהשוק הישראלי, כלומר יותר מ-2,000 כלים בשנה. במקביל, וכפי שכתבנו ופירטנו כבר, שוק האנדורו התכווץ מכ-1,350 כלים בשנה לסביב 750 בשנה. שתי מגמות נוספות שמציינים במטרו הן גידול בשוק אופנועי הביניים בנפחים 250 עד 400 סמ"ק, המשמשים לתחבורה מהפריפריה לערים הגדולות, וכן גידול בשוק קטנועי המשלוחים בשל גידול שוק השליחים.
מטרו מיצבה את עצמה כבר לפני שנים כיבואנית הדו-גלגלי הגדולה בישראל, אם כי ב-2024 נתח השוק שלה קטן ל-43% לעומת 46% ב-2023, וזאת לאחר שהחברה כבר תפסה בעבר נתח שוק של כ-54%. ועדיין, מטרו מחזיקה מותגים חזקים כמו סאן-יאנג, שבאופן מסורתי נמצא בראש טבלת המכירות בישראל, וימאהה שנמצא במקום השלישי. במספרים מדובר על 4,720 כלים לסאן-יאנג ועל 3,261 כלים לימאהה, כשיחד עם 691 הכלים של קוואסאקי ועוד 80 כלים של בטא מגיעים ל-8,829 כלים שמטרו מכרה ב-2024 – לא כולל כ-200 אופנועים ברישוי אפור המיועדים לספורט מוטורי.

במטרו מצפים שבשנת 2025 השוק הדו-גלגלי יגדל בכ-5% ביחס ל-2024, כשכל הסימנים מראים שבעתיד הרחוק יותר השוק עשוי אף להכפיל את עצמו. הסיבות ידועות, ואנחנו מדברים עליהן כבר שנים: הכשל התחבורתי בישראל והצפיפות הבלתי נסבלת בכבישים הסתומים הגדושים ברכבים פרטיים, כשכלי דו-גלגלי הוא הפתרון המהיר, היעיל והזול ביותר לשליטה על הזמן והמרחב, אבל גם הזינוק ביוקר המחייה שעשוי לגרום למשפחות לוותר על הרכב הפרטי השני ולעבור לדו-גלגלי זול, וגם – אולי – הקלות ברגולציה החונקת על הדו-גלגלי.
מבחינת צפיפות בכבישים ויחס דו-גלגלי ביחס למצבת כלי הרכב, הרי שבישראל יש אנומליה בלתי נתפסת. צפיפות הכבישים בישראל גבוהה פי 3.5 מהממוצע במדינות ה-OECD, ולמראת זאת רכב דו-גלגלי מהווה רק כ-4.5% ממצבת כלי הרכב – פחות מחצי מהממוצע באירופה, ובחלק מהמקרים פחות משליש. במספרים מדובר על פחות מ-200 אלף כלים דו-גלגליים הרשומים בישראל, לעומת יותר מ-4 מיליון כלי רכב. גידול האוכלוסייה בשנים הקרובות, בשילוב עם הצפיפות בכבישים והמשך עבודות התשתית שמקשות על הנהיגה ברכב פרטי, עשויים לגרום לנהגים רבים לעבור לרכב דו-גלגלי.
במטרו מביעים אופטימיות גם בנוגע להקלה בחסמים הרגולטוריים העיקריים המונעים מנהגים לעבור לרכב דו-גלגלי, בראשן הורדת מחירי ביטוח החובה, הורדת מיסוי על רכב דו-גלגלי, התאמת דרגות הרישוי לרכב ולרוכב לאלו הנהוגות באירופה, וכן השלמת תכנית נסיעת רכב דו-גלגלי בנתיבי תחבורה ציבורית. כל אלו לא יקרו בבת אחת השנה, אולם מדובר בתהליכים ארוכי טווח, שפירות של חלקם עשויים להיראות בתקופה הקרובה.
ישנם גם תהליכים נוספים אשר עשויים לעודד נהגים לעבור לרכב דו-גלגלי, ביניהם סיום המלחמה והתייצבות המשק, הורדת הריבית בשל השיפור במצב הכלכלה, הרגולציה העכשווית והעתידית לשוק הקורקינטים והאופניים החשמליים שהיה פרוץ לחלוטין עד לאחרונה, וכן שפע של דגמי אופנועים וקטנועים חדשים שמגיעים ארצה.
פרט לאלו, במטרו מודיעים שבקרוב ישיקו מרכז הזמנות און-ליין לדו-גלגלי – מטרו דיגיטל – מה שיהפוך את חוויית רכישת רכב דו-גלגלי לקלה ומהירה יותר. בנוסף מתכננים במטרו שיפוץ מקיף לסניף הראשי בתושייה בתל-אביב, וכן סניף דגל חדש – מטרו ראשון לציון – הכולל אולם תצוגה גדול ומרכז שירות. סניף זה עשוי להיפתח במהלך חודש פברואר 2025.
דגמים חדשים ב-2025
במטרו צפויים להשיק במהלך שנת 2025 לא פחות מ-35 דגמים חדשים ומחודשים של שלושת המותגים הגדולים, ובראשם ימאהה שחוגגת השנה 70 שנות פעילות ומגדילה את האחריות באופן גורף משנתיים ל-3 שנים. לא פחות מ-20 דגמים חדשים ומחודשים של ימאהה יגיעו לישראל השנה, חלקם בגרסאות אוטומטיות Y-AMT.
- ימאהה NMAX המחודש – יגיע ברבעון הראשון של 2025; המחיר: 23,985 ש"ח.
- ימאהה טנרה 700 בדור החדש – יגיע ברבעון השני של 2025; המחיר: החל מ-74,985 ש"ח.
- ימאהה MT-07 החדש – יגיע ברבעון השני של 2025, כולל בגרסה אוטומטית; המחיר: החל מ-58,985 ש"ח.
- ימאהה טרייסר 900 – יגיע ברבעון השני של 2025 ב-5 גרסאות, כולל אוטומטיות; המחיר: החל מ-85 אלף ועד 110 אלף ש"ח.
- ימאהה R9 החדש – יגיע ברבעון השני של 2025; המחיר: 92,985 ש"ח.
- ימאהה טימקס 560 החדש – יגיע ברבעון השני של 2025; המחיר טרם נקבע.

קוואסאקי
- ורסיס 1100 החדש – יגיע ברבעון הראשון של 2025, כולל בגרסאות S ו-SE; המחירים: בין 90 אלף ל-110 אלף ש"ח.
- נינג'ה 1100 החדש – יגיע ברבעון הראשון של 2025 בגרסאות SX ו-SE; המחירים – בין 100 אלף ל-110 אלף ש"ח.
- Z900 החדש – יגיע ברבעון השני של 2025; המחיר: 69,985 ש"ח.

סאן-יאנג
- 4 MICA, קטנוע שליחויות חדש – הגיע ארצה לאחרונה; המחיר: 16,485 ש"ח.
- JET 14 200 EVO – הגיע ארצה לאחרונה; המחיר: 19,985 ש"ח.
- ADX400 – יגיע ארצה ברבעון השני של 2025; המחיר: 44,985 ש"ח.
- קרוזים 400 ו-TTLBT 508 – יגיעו ארצה לקראת סוף שנת 2025, אז ייקבעו מחיריהם.
