מטרו מוטור, יבואנית הדו-גלגלי הגדולה בישראל המחזיקה בכ-46% מנתח השוק עם המותגים ימאהה, קוואסאקי וסאן-יאנג, ערכה הבוקר (ב') את הסיכום השנתי המסורתי שלה, וסיפקה תחזית ל-2018 – כולל הדגמים שיגיעו ארצה בקרוב ומחיריהם.
עיקרי הדברים, כפי שהציגם גדי אבירם, מנכ"ל מטרו מוטור, הם שהשנה – 2017 – הייתה שנת מפנה מבחינת השלטונות ביחס לדו-גלגלי, גידול במכירות דו-גלגלי בישראל – כשלראשונה מאז 2008 נחצה רף ה-18 אלף כלים, גידול ביחס של אופנועים לעומת קטנועים, וגידול במכירת דו-גלגלי בפריפריה.
השלטונות בעד דו-גלגלי
שנת 2017 הייתה שנה מצוינת לדו-גלגלי – לא רק במכירות בפועל אלא גם ובעיקר ביחס של גורמי השלטון אל התחום. כך למשל השנה אושרה נסיעת דו-גלגלי על נת"צים בתל-אביב, כשבקרוב ההרשאה תורחב לערים נוספות, הפחתת מס הקנייה ל-125 ל-25% הוארכה, עם אופציה להרחבה גם לאופנועי A1, הופחת מס הקנייה לדו-גלגלי עם מערכות בטיחות כמו ABS, בקרת אחיזה ומערכת בלימה משולבת, ואושר תקציב למחקר מקיף בנושא חשיבות ותרומת הדו-גלגלי על מערך התחבורה הארצי – מחקר שיתבצע על-ידי המדען הראשי של משרד התחבורה.
פרט לאלו, יבואני הדו-גלגלי עובדים במרץ על הפחתה נוספת במיסוי על מערכות בטיחות, וכן על הוזלה בביטוחי החובה.
2017 במספרים
לראשונה מאז שנת 2008, שהייתה שנת שיא בדו-גלגלי בישראל, נחצה רף 18 אלף כלים חדשים. בשנת 2017 נמכרו בישראל כ-18,500 אופנועים וקטנועים חדשים (מספר לא סופי) – גידול של 7.6% ביחס לשנת 2016, שהייתה גם היא שנת שיא. למעשה, מאז שנת 2013, אז היה השיא השלילי שעמד על 14,100 כלים חדשים בלבד, מכירות הדו-גלגלי רק הולכות ומטפסות, כשבשנת 2018 ייתכן ויישבר מחסום ה-20 אלף כלים.
נתון מעניין במיוחד הוא שהיחס בין קטנועים לאופנועים עומד השנה על 65% קטנועים מול 35% אופנועים. זהו שיא של כל הזמנים ביחס אופנועים-קטנועים, כשבשנה שעברה יחס האופנועים מכלל השוק עמד על כ-29%. חלק נכבד מאותם אופנועים הם אופנועי A1, כשהגדילה המשמעותית במכירות נמצאת דווקא בפריפריה – הקרובה והרחוקה. המשמעות היא שנהגים שמאסו בעומסי התנועה ההולכים וגדלים עוברים לדו-גלגלי, וספציפית לאופנועי A1. נתון יפה ומעודד, שצפוי לגדול גם בשנה הקרובה. בסך הכל נמכרו ב-2017 בישראל כ-6,650 אופנועים עם קלאץ' – בכל הנפחים.
אגב, עם קצב מכירות רכבים חדשים בישראל, שעומד על כ-300 אלף מכוניות חדשות בשנה, הצפי הוא שעד שנת 2020 יתווספו למצבת הרכב במדינת ישראל כ-600 אלף רכבים. במצב כזה, בלי הגדלה משמעותית של התשתיות (מה שלא צפוי) אנו צפויים לכאוס תחבורתי אחד גדול שבו הכבישים ייסתמו – הלכה למעשה. אם התחזית הפסימית אכן תתממש, ואם לא תשתפר התחבורה הציבורית, הרי שהמרוויח העיקרי יהיה השוק הדו-גלגלי, שכן דו-גלגלי הוא הפתרון המהיר, הזמין והזול ביותר לעומסי התנועה ולמצוקת החניה, בעיקר במטרופולין גוש-דן.
סאן-יאנג הטייוואנית היא היצרנית שמכרה הכי הרבה כלים בישראל ב-2017 – קצת יותר מ-4,000 כלים. אחריה במקום השני ימאהה, שתפסה את המקום השני על חשבון קימקו עם כ-3,250 כלים. קימקו מכרה השנה כ-3,000 כלים, הונדה עם עלייה דרמטית מכ-1,000 כלים ב-2016 ליותר מ-1,400 כלים ב-2017, קוואסאקי עם כ-1,150 כלים וק.ט.מ עם מספר דומה.
הימאהה טימקס החדש, שהגיע ארצה בחודש אפריל, שבר את השיא של עצמו כשהשנה נמכרו ממנו כ-700 כלים. להזכירכם, מדובר בכלי פרימיום שעלותו מתחילה ב-80 אלף ש"ח, כשגרסתו המפוארת (DX) עם תוספות עשויה לחצות את רף ה-100 אלף ש"ח בלי מאמץ. ישראל היא המובילה בעולם ביחס בין מכירת טימקסים לגודל האוכלוסייה, לגודל השוק הדו-גלגלי, וגם ביחס שבין מכירות ימאהה בכלל. טירוף הטימקס בעיצומו.
הצפי ל-2018
להערכת גדי אבירם, כשאנחנו שותפים להערכה זו, גם ב-2018 השוק הדו-גלגלי ימשיך לגדול. כשמצבת כלי הרכב הפרטיים ממשיכה לגדול וכתוצאה מכך הכבישים ממשיכים להיסתם, הפתרון היחיד הזמין הוא דו-גלגלי, ולכן הצפי הוא שנהגים נוספים ייכנסו למעגל הרוכבים. יותר מזה, ההערכה היא שתוך שנתיים-שלוש זמן ההגעה מהפריפריה למטרופולינים יכפיל את עצמו, ולכן ביחס ישר גם שוק ה-A1 יגדל ויתחזק, במקביל לשאר השוק הדו-גלגלי.
צפי לייקור ביטוח החובה אין לעת עתה, וכאמור לובי יבואני הדו-גלגלי עובד נמרצות גם על הורדת המחירים הבלתי שפויים. בנוסף, נעשית עבודה מאחורי הקלעים על הורדת מס הקנייה לאופנועי A1, או לפחות לחלקם.
במטרו הציבו לעצמם 3 מטרות ל-2018: צמיחה של החברה בשווקים מקבילים (רכב תפעולי, טרקטורונים ו-SBS וכו'), שדרוג חוויית הלקוח, והרחבת המערך הלוגיסטי. כך למשל, בפברואר הקרוב ייפתח בלוד המרכז הלוגיסטי החדש של מטרו, המשתרע על כ-10,000 מ"ר, ושבו תתקיים כל פעילות הבונדד וההכנה למסירה. בנוסף, סניף הדגל של ימאהה ברחוב שוקן בת"א צפוי להיפתח במאי הקרוב, ועל-פי מטרו הוא יציב סטנדרטים חדשים בכל הקשור לחוויית הרכישה, כולל מסכי ענק אינטראקטיביים ואפשרות לבנות את אופנוע הלקוח על-ידי הדמיית מחשב. 6.5 מיליון ש"ח מושקעים בסניף ימאהה החדש, אשר עוצב בסטנדרטים של ימאהה-אירופה על-ידי קבוצת אדריכלים מאיטליה.
הדגמים החדשים של 2018
בשנת 2018 יגיעו לישראל מספר דגמים חדשים בייבוא של מטרו – רובם ככולם הוצגו לאחרונה בתערוכת מילאנו או אחריה.
ימאהה
איקסמקס 125 החדש יגיע ארצה בפברואר; המחיר – 24,985 ש"ח
MT-07 החדש יגיע ארצה באפריל; המחיר – 57,985 ש"ח – 2,000 ש"ח פחות ממחירו הרשמי של הדגם היוצא
MT-09 SP החדש יגיע ארצה בפברואר; המחיר – 79,985 ש"ח
טרייסר 900 דור שני יגיע ארצה ביוני; המחיר – 79,985 ש"ח – 5,000 ש"ח פחות ממחירו של הטרייסר 900 הנוכחי
טרייסר 900GT יגיע ארצה ביוני; המחיר – 84,985 ש"ח – כמו מחירו של הטרייסר הנוכחי
NIKEN החדש יגיע ארצה ביוני; המחיר – 99,985 ש"ח
קוואסאקי
נינג'ה 400 החדש יגיע ארצה בפברואר; המחיר – 39,985 ש"ח
H2 SX יגיע ארצה בפברואר; המחיר – 139,985 ש"ח
ZX-10R SE יגיע ארצה בפברואר; המחיר – 159,985 ש"ח
Z900RS יגיע ארצה בפברואר; המחיר – 79,985 ש"ח
Z900 ברישיון A1 יגיע ארצה בפברואר; המחיר – 67,985 ש"ח
סאן-יאנג
מיו 115 החדש – רכישה במערכת אינטרנטית ייעודית, כולל בחירת צביעה מיוחדת לכלי ולקסדות, יגיע בינואר; המחיר – 12,985 ש"ח
במטרו מוסרים כי ה-MAXSYM TL1 – הטימקס של סאן-יאנג – יגיע ארצה בסוף 2018 עד תחילת 2019, ומחירו יהיה אגרסיבי במיוחד.
כבר הרבה מאוד זמן שמחירו של הטרייסר 900 הוא 80, כשבמבצעים (גם כרגע) הוא נמכר ב75.
לכן לא ברורה ההתייחסות ל"ירידת מחיר" כביכול.
הכל יקר מידי