החל מינואר 2025 ישתנו בחזרה קטגוריות ביטוח החובה 125 סמ"ק ו-250 סמ"ק, אשר השתנו ביולי 2023 ופגעו פגיעה קשה בתעריפי ביטוח החובה של חלק מהאופנועים והקטנועים בישראל. בנוסף, ברשות שוק ההון והביטוח מודיעים על ירידה של 7% בתעריפי ביטוח החובה, אך בפועל ירידה כזו לא תתרחש והתעריפים יישארו זהים עד דומים מאוד לאלו של היום.
בחודש יולי 2023 ביצעו ברשות שוק ההון והביטוח עדכון מקיף לתעריפי ביטוח החובה לדו-גלגלי. בעקבות העדכון עלו תעריפי ביטוח החובה בכ-10% בממוצע. בנוסף, קטגוריית הנפח עד 125 סמ"ק הפכה ל-124 סמ"ק, כך שכלים בנפח 125 סמ"ק שילמו הרבה יותר, ובאופן דומה קטגוריית עד 250 סמ"ק הפכה לעד 249 סמ"ק, כך שכלים בנפח מנוע של 250 סמ"ק שילמו הרבה יותר. עדכון הקטגוריות פגע אנושות בחלק מהכלים ש'קפצו' קטגוריה. למשל, הונדה פורצה 250, שנהנה עד אז מביטוח של עד 250 סמ"ק, קפץ בין לילה לפרמיה הגבוהה ביותר מ-1,000 ש"ח בשנה.
כעת מבצעים ברשות שוק ההון והביטוח עדכון נוסף, כשהבשורה החשובה בו היא חזרה לקטגוריות הקודמות – עד 125 סמ"ק ועד 250 סמ"ק, כלומר תיקון העיוות מיולי 2023. התיקון ייכנס לתוקף בחודש ינואר 2025.
בנוסף, בהודעה לעיתונות שהוציאה, רשות ההון מודיעה על הוזלת פרמיות ביטוח החובה ב-7% בממוצע. זו אמורה להיות בשורה טובה כמובן, אולם מבדיקה מקיפה שערכנו במערכת פול גז מצאנו כי אין באמת ירידה בתעריפים – שיישארו זהים לאלו הנוכחיים. ייתכן שההודעה על הורדת התעריפים נובעת מקיזוז של עליית מדד המחירים לצרכן מאז עליית התעריפים האחרונה, כך שמדובר בירידה ריאלית ולא נומינלית, אך בפועל – תעריפי הביטוח יישארו זהים עד דומים מאוד לאלו המופרזים הנגבים כעת מרוכבי הדו-גלגלי.
נזכיר כי לפי דו"ח מבקר המדינה, כ-50% מרוכבי הדו-גלגלי רוכבים ללא ביטוח חובה, כשייתכן שהנתון הריאלי גבוה אף יותר, כלומר כ-50% עד 60% מרוכבי האופנועים והקטנועים רוכבים ללא ביטוח חובה בתוקף – נתון שאמור להדליק את כל נורות האזהרה הבוהקות.