החל מתחילת השבוע – מסירות אופנועים וקטנועים בישראל נעצרו כמעט לחלוטין. הסיבה: השינוי החפוז בהטבות מס הקנייה על אביזרי בטיחות ו-ABS לא אפשר זמן ומרחב לשינוי מערכת המחשבים. למעשה, אי-ההיערכות של רשות המסים בכל הנוגע למערכות המחשוב, מונע קבלת מידע על הכלים המגיעים לשחרור במכס ולכן לא ניתן לשחרר כלים חדשים.
רשות המסים תכננה את מהלך ביטול הטבות מס הקנייה לכלים חדשים במשך חודשים, הלכה למעשה מאז חודש פברואר 2018 – כשהודיעו לוועדת הכספים על הכנסת מערכות בטיחות כחלק מהפרמטרים בקביעת מס הקנייה. כפי שדיווחנו כבר בחודש שעבר – הטבת מס הקנייה על מערכת ABS לדו-גלגלי בנפח של יותר מ-125 סמ"ק בוטלה (אם כי לאחר לחץ ציבורי ההטבה תבוטל בשלבים), ונכנסו הטבות על מערכות אחרות, אם כי רובן נמצאות בכלים גדולים ויקרים יותר. המשמעות של המהלך הזה הוא הפחתת הטבות מס הקנייה דווקא על כלים קטנים וזולים יותר, והגדלת ההטבות על הכלים הגדולים והיקרים יותר. כך או כך, בשורה התחתונה הטבות מס הקנייה הצטמצמו באופן משמעותי ומחירי הכלים החדשים צפויים לעלות במאות עד אלפי שקלים.
השינוי החפוז בהטבות מס הקנייה, שהתבצע בשעה שהכנסת נמצאת בפגרת קיץ, לא אפשר לרשות המסים להיערך בהתאם, והחברה שמספקת את שירותי המחשוב – מל"מ תים – לא נערכה מראש עם קודי דגם והטבות המס לכל אחד, ובאינטגרציה עם יבואני הדו-גלגלי ומשרד התחבורה.
המשמעות: החל מ-1.9, יום כניסת הרפורמה לתוקף, יבואני דו-גלגלי אינם מצליחים לשחרר כלים חדשים שהוזמנו ואמורים להיות מסופקים לפני ראש השנה. מדובר במאות כלים חדשים שעומדים ומחכים להוראת שחרור מהמכס.
בעקבות פניות ולחצים הודיעה רשות המסים כי בחודש הקרוב, עד לתיקון הבעיה, ניתן יהיה לשחרר כלים גם בלי פרטי הדגם, אולם המשמעות היא כי על הכלים יושת מס קנייה מלא, וההתחשבנות בין יבואני הדו-גלגלי לבין רשות המסים תצטרך להתבצע מאוחר יותר – אם בכלל – כשמערכת המחשוב תעודכן.
המחדל הזה מעיד יותר מכל על המהלך החפוז שביצעו ברשות המסים, בניגוד לעמדת ועדת הכספים של הכנסת, ואנחנו מאמינים שעדיין לא נאמרה המילה האחרונה בנושא.