דף הבית / חדשות / מסך TFT – הסבר טכני על העתיד של לוחות השעונים
Ducati-Panigale-V4-launch-035

מסך TFT – הסבר טכני על העתיד של לוחות השעונים

בשנים האחרונות יותר ויותר אופנועים וקטנועים מגיעים עם מסך TFT צבעוני; מה זה בכלל, איך זה עובד, ומהם היתרונות והחסרונות של המסך הצבעוני?

בשנים האחרונות החלו להופיע אופנועים – בעיקר אופנועי וקטנועי פרמיום – עם לוח מחוונים / שעונים / מסך מסוג TFT. אנחנו כאן בכדי להסביר מה זה בכלל ועל היתרונות וחסרונות בהקשר של אופנועים.

מסך ה-TFT של הב.מ.וו R1250GS (צילום: בני דויטש)
מסך ה-TFT של הב.מ.וו R1250GS (צילום: בני דויטש)

TFT (ר"ת Thin File Transistor) הוא גרסה מתקדמת יותר של מסכי LCD (ר"ת Liquid Crystal Display – כלומר תצוגת גביש נוזלי), אשר משתמשים בטכנולוגיה של טרנזיסטורים דקי סרט (שזה הפירוש בעברית של TFT) על-מנת לשפר את איכות התמונה המתקבלת על המסך. TFT הוא סוג אחד של LCD בעל מטריצה פעילה. מסכים אלו משמשים בטלוויזיות, מסכי מחשב, טלפונים סלולריים, משחקי וידאו, סמארטפונים, מערכות ניווט, וכאמור מסכי אופנועים.

בכדי למנוע מצב בו הפיקסל הנדרש מקבל מתח ומשפיע חלקית גם על שכניו, הגו את הפתרון לחבר לכל פיקסל טרנזיסטור (רכיב אלקטרוני ממתג הבנוי מחומר מוליך למחצה) משלו, אשר מאפשר למתג כל פיקסל בצורה פרטנית. זרם הזליגה הנמוך (זרם חשמלי שאינו עובר במעגל החשמלי בו הוא מתוכנן לזרום אלא דולף מהמבודד) של הטרניזיסטור מונע מהמטען המושרה על הפיקסל לזלוג בין הרענונים של התמונה במסך. במקום לייצר את הטרנזיסטורים מסיליקון, הם מיוצרים מסרט דק של סיליקון אשר מוטמע בפאנל זכוכית. בצורה זו הטרנזיסטור בולט למעלה רק בחלק קטן מהאזור של כל פיקסל. חלקו האחר של סרט הסיליקון מסולק על מנת לאפשר לאור לעבור. במקרה של מסך TFT משתמשים בשיטה בה מסודרים במטריצה קבלים (רכיב חשמלי בעל יכולת לאגור מטען חשמלי ולפרוק אותו) וטרנזיסטורים. על מנת להאיר פיקסל – הקבלים באותה השורה מודלקים, ונשלח זרם לאורך הטור המתאים. כל השורות בהן עובר הזרם לא יאירו, חוץ מהפיקסל המיועד.

מסכי LCD ו-TFT בחלוקה למרכיבים: 1) משטחי זכוכית. 2 ו-3) מקטבים. 4) מסכת צבעים. 5 ו-6) קווי הפעלה. 7) שכבת חיזוק. 8) שומרי מרווח. 9) טרנזיסטורי TFT (דקי סרט). 10) אלקטרודה קדמית. 11) אלקטרודה אחורית (מתוך ויקיפדיה)
מסכי LCD ו-TFT בחלוקה למרכיבים: 1) משטחי זכוכית. 2 ו-3) מקטבים. 4) מסכת צבעים. 5 ו-6) קווי הפעלה. 7) שכבת חיזוק. 8) שומרי מרווח. 9) טרנזיסטורי TFT (דקי סרט). 10) אלקטרודה קדמית. 11) אלקטרודה אחורית (מתוך ויקיפדיה)

יתרונות: נראות, חדות תמונה, העובי הדק של המסך עצמו, צריכת אנרגיה נמוכה, משקל נמוך, רוחב וגודל תצוגה לא מוגבלים וכן קלות ההתקנה.

חסרונות: מחיר גבוה במקרה שבר או נפילה. תחשבו על האדוונצ'ר היוקרתי שנפל לכם בשטח בטיול השבת וחטף את המכה בדיוק במסך. המחיר הגבוה גם יכול לייצר תעשיית גניבות מסכים על-מנת לחסוך כסף. בנוסף, המסכים לא קיימים מספיק זמן בשביל לדעת מה יהיה מצבם גם לאחר עשור.

כך או כך, זה העתיד גם של מסכי האופנועים, שיחליפו בהדרגה את לוחות ה'שעונים' המסורתיים ואת מסכי ה-LCD בשחור ולבן.

וכאן של ק.ט.מ 390 דיוק
וכאן של ק.ט.מ 390 דיוק (צילום: בני דויטש)

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

Ducati-Multi-100000-002

דוקאטי: חוגגים 100 אלף מולטיסטראדה

מזל טוב לדגם האדוונצ'ר פרימיום של דוקאטי, המולטיסטראדה, שחוגג 100,000 יחידות; ויש גם אישור רשמי של דוקאטי למולטיסטראדה V4

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Single Sign On provided by vBSSO