כל אופנוען מכיר את הבעייתיות של מעקות 'הבטיחות' המותקנים בכבישים בינעירוניים. עמודי המעקות, העשויים מפרופיל פלדה מגולוונת, מהווים מלכודת מוות לרוכבים; בעת החלקה ופגיעה של הרוכב בעמודי המעקות, העמודים החדים עלולים לחתוך את גופו של הרוכב – פשוטו כמשמעו, ולגרום לנכות חמורה ואף למוות. במהלך השנים הכרנו כמה וכמה רוכבים שפגשו באופן כזה את מעקה הבטיחות. חלקם נשארו עם נכות כזו או אחרת, וחלקם, לצערנו הרב, לא שרדו.
הבעיה של מעקות הבטיחות והסכנה שהם מהווים לרוכבי אופנוע ידועה גם למקבלי ההחלטות על התשתיות בישראל, ולפני כ-3 שנים החלה החברה הלאומית לדרכים (לשעבר מע"צ) להתקין פסי הגנה מפלסטיק קשיח על המעקות, כך שיגנו על הרוכבים מפני אותם עמודים מסוכנים ובכך יצילו חיים. פסי הגנה שכאלה הותקנו על כבישים רבים ברחבי הארץ – במיוחד כאלו מפותלים שמושכים אליהם באופן טבעי רוכבי אופנועים. כך למשל, באזור הרכיבה הפופולרי של הרי ירושלים הותקנו קילומטרים רבים של פסים כאלו (עדיין לא כל הכבישים וכל הפניות מכוסים), וכבר ראינו דוגמאות רבות לכך שפסי ההגנה מצילים חיים ומונעים פגיעות חמורות ואף מוות של הרוכבים.
אבל הבעיה הזו, של גדרות בטיחות המהוות סכנה לרוכבים, לא מאפיינת רק את ישראל. באירופה ובארה"ב, למשל, תמצאו פסי הגנה שכאלה על כבישים מפותלים רבים. באוסטרליה, גדרות הבטיחות שאצלנו נקראות 'גיליוטינות', נקראות בשפת האופנוענים 'Cheese Slicers' (פורסי גבינה), וגם ביבשת הדרומית הדיון בקרב האופנוענים ער ונוקב.
בשנתיים האחרונות מתבצע פיילוט במספר מקומות במדינת ויקטוריה, שבמסגרתו הותקנה על מספר כבישים בודדים מערכת גדרות בטיחות חדשה, בפיתוח מקומי של חברת KSI, שמטרתה לבלום ולספוג את האימפקט של כלי-רכב במהלך פגיעה בגדר הבטיחות (ראו וידאו בתחתית הכתבה). המערכת, המורכבת מגלילים ('רולרים') מפלסטיק המלאים באוויר ומסתובבים סביב צירם, מיועדת כאמור לספוג במספר שלבים את האימפקט המתרחש במפגש בין כלי תחבורה לבין גדר הבטיחות, ולהסיט את הרכב בחזרה לכביש. בנוסף, המערכת ממירה חלק מאנרגיית התנועה של הרכב לסיבוב של הרולרים, ובכך מפחיתה את אנרגיית התנועה של הרכב ואת עוצמת האימפקט.
אותה מערכת גם אושרה לשימוש במדינת NSW לפני מספר שנים, אך לא ברור אם כבר החל התהליך ואם אכן הותקנה. אותה מערכת של KSI, אגב, הותקנה כפיילוט גם בתאילנד, ובהודו היא נמצאת בתהליכי אישור.
הדעות בקרב רוכבי אופנועים אוסטרלים חלוקות, ואף סוערות: חלק גדול מהרוכבים טוען בתוקף שהפתרון הזה לא טוב ואף מסוכן, מכיוון שהמרווחים שבין הגלילים גדולים מדי – מה שעלול לגרום לפגיעות גפיים חמורות לרוכבים שיחליקו וייפגשו בגדר הבטיחות החדשנית. מאידך, חלקם טוענים בתוקף כי הפתרון הזה טוב יותר מאשר אותן גיליוטינות – כלומר העמודים החשופים – וכן טוב יותר מפסי ההגנה המותקנים בחלק מהכבישים ועשויים מפלדה מגולוונת (לעומת פלסטיק אצלנו בישראל).
הפיילוט, כאמור, מתבצע במדינת ויקטוריה בלבד, אך גם אם בסופו של התהליך הוא יתקבל – אין זה אומר שנמצא את הפתרון הזה בכל רחבי אוסטרליה, שכן לכל אחת מ-6 המדינות ו-2 הטריטוריות של אוסטרליה ממשלה משלה עם חוקים ותקנות משלה – גם בתחום התחבורה כמובן, כך החלטה כזו או אחרת של ממשלת ויקטוריה אינה החלטה פדרלית אלא מקומית למדינה בלבד.
כך או כך, נושא הפתרון ההגנתי לרוכבי אופנוע בשעת מפגש עם גדר בטיחות הוא חשוב ביותר, וכאמור כבר הוכח כמציל חיים – גם אצלנו בישראל. זה המקום לקרוא לרשויות בישראל להמשיך להתקין פסי הגנה מפלסטיק על כבישים ישראליים, שכן הפתרון הזה זול יחסית, והוא יעיל מאוד במניעת פציעות חמורות ומוות.
תודה ליובל, הסניף האוסטרלי של מערכת פול גז, על העזרה בהכנת הידיעה.
יש לכם סניף אוסטרלי או שאתם תחת סניף אחר , מה הולך פה חחח