כל מי שצופה ב-MotoGP שם לב שהצילום על האופנוע (On-Board Camera) הפך להיות בשנים האחרונות מעניין יותר – במקום שהמצלמה תיטה יחד עם האופנוע בפניות, היא נשארת מאוזנת ועוזרת להדגיש את הזוויות הקיצוניות שאליהן מגיעים האופנועים במרוץ.
איך זה קורה? ובכן, בדרך כלל מתקן ייצוב הוא דבר כבד מאוד שיושב מחוץ למצלמה ותופס את כולה, אבל בגלל שיקולי משקל ואווירודינמיות המהנדסים נדרשו ליצירתיות גדולה במיוחד והתקינו את המייצב בתוך המצלמה, כך שהוא יושב על החיישן עצמו.
המערכת דוגמת את היחס בין החיישן לקרקע מאות פעמים בשנייה ומבצעת תיקונים קטנים ביותר בעזרת מנוע חשמלי, כך שנוצרת התחושה שהמצלמה מנותקת מהאופנוע ותמיד נשארת מאוזנת.
בדרך כלל נדרשים שלושה מנועים כדי לייצב את המצלמה – מנוע אחד לכל ציר, אבל היות ואנחנו לא מעוניינים שהמצלמה תכוון למקום שאינו ציר ההתקדמות של האופנוע, הציר הזה מבוטל (אין טעם שהמצלמה תמשיך לצלם ישר אם האופנוע פנה ימינה), וגם אין לנו עניין שהמצלמה תיוצב בציר האנכי – מעלה ומטה. לכן כל מה שנשאר זה לאזן את הזווית ביחס לקרקע, מה שמקל מאוד על תכנות הרכיב וחוסך מקום ומשקל.
אם אתם שוקלים לשדרג את ערכת הצילום שלכם עם מערכת ג'יירוסקופית עצמאית – שימו לב שבדרך כלל המערכות האלה עולות פי כמה וכמה ממצלמת אקשן, ודורשות הכרה מעמיקה כדי להשתמש בהן בנוחות. על כן אנו ממליצים לחכות למצלמות שיגיעו עם המייצב באופן מובנה, ואין ספק שזה יקרה.
חשוב להבין שהייצוב של מצלמות MotoGP שונה מהייצוב הנדרש למצלמות אקסטרים.
ייצוב כזה בדר״כ יהיה בשלושת הצירים, ויכוייל כדי לתןן רעידות שנגרמות מצילום ביד (Hand Held). ייצוב כזה לא יתקן זוויות קיצוניות כמו הטייה של אופנוע, ובמקרה כזה זווית הצילום תיטה יחד עם האופנוע ולא תשמור על האופק מיוצב כמו בתמונה שמופיעה בכתבה.
אני מאוד אשמח אם זה יזלוג לתעשיית האקסטרים !