דף הבית / ציוד / סקירת מוצרים / מצלמות ג'יירו – איך זה עובד?
header

מצלמות ג'יירו – איך זה עובד?

כיצד עובד המייצב של מצלמות הג'יירו שאנחנו רואים ב-MotoGP והאם בקרוב זה יזלוג גם למצלמות אקסטרים?

כל מי שצופה ב-MotoGP שם לב שהצילום על האופנוע (On-Board Camera) הפך להיות בשנים האחרונות מעניין יותר – במקום שהמצלמה תיטה יחד עם האופנוע בפניות, היא נשארת מאוזנת ועוזרת להדגיש את הזוויות הקיצוניות שאליהן מגיעים האופנועים במרוץ.

איך זה קורה? ובכן, בדרך כלל מתקן ייצוב הוא דבר כבד מאוד שיושב מחוץ למצלמה ותופס את כולה, אבל בגלל שיקולי משקל ואווירודינמיות המהנדסים נדרשו ליצירתיות גדולה במיוחד והתקינו את המייצב בתוך המצלמה, כך שהוא יושב על החיישן עצמו.

כך נראים חלקי המצלמה מבפנים. CCD (חיישן), ומאחוריו מנוע חשמלי
כך נראים חלקי המצלמה מבפנים. CCD (חיישן), ומאחוריו מנוע חשמלי

המערכת דוגמת את היחס בין החיישן לקרקע מאות פעמים בשנייה ומבצעת תיקונים קטנים ביותר בעזרת מנוע חשמלי, כך שנוצרת התחושה שהמצלמה מנותקת מהאופנוע ותמיד נשארת מאוזנת.

בדרך כלל נדרשים שלושה מנועים כדי לייצב את המצלמה – מנוע אחד לכל ציר, אבל היות ואנחנו לא מעוניינים שהמצלמה תכוון למקום שאינו ציר ההתקדמות של האופנוע, הציר הזה מבוטל (אין טעם שהמצלמה תמשיך לצלם ישר אם האופנוע פנה ימינה), וגם אין לנו עניין שהמצלמה תיוצב בציר האנכי – מעלה ומטה. לכן כל מה שנשאר זה לאזן את הזווית ביחס לקרקע, מה שמקל מאוד על תכנות הרכיב וחוסך מקום ומשקל.

אם אתם שוקלים לשדרג את ערכת הצילום שלכם עם מערכת ג'יירוסקופית עצמאית – שימו לב שבדרך כלל המערכות האלה עולות פי כמה וכמה ממצלמת אקשן, ודורשות הכרה מעמיקה כדי להשתמש בהן בנוחות. על כן אנו ממליצים לחכות למצלמות שיגיעו עם המייצב באופן מובנה, ואין ספק שזה יקרה.

אודות מיכאל סמטנוב

פריק של ציוד רכיבה, נשוי לאופנוענית מגניבה, ואומרים שגם מבשל לא רע...

עשוי לעניין אותך

SAMSUNG CSC

ציוד במבחן: סקאלה ריידר FREECOM ב-3 גרסאות

סקאלה ריידר FREECOM מחליפה את סדרת ה-Q, מגיעה בשלוש גרסאות ומציגה סטנדרט גבוה ועדכני בתחום מערכות התקשורת לקסדה

2 תגובות

  1. חשוב להבין שהייצוב של מצלמות MotoGP שונה מהייצוב הנדרש למצלמות אקסטרים.
    ייצוב כזה בדר״כ יהיה בשלושת הצירים, ויכוייל כדי לתןן רעידות שנגרמות מצילום ביד (Hand Held). ייצוב כזה לא יתקן זוויות קיצוניות כמו הטייה של אופנוע, ובמקרה כזה זווית הצילום תיטה יחד עם האופנוע ולא תשמור על האופק מיוצב כמו בתמונה שמופיעה בכתבה.

  2. אני מאוד אשמח אם זה יזלוג לתעשיית האקסטרים !

כתיבת תגובה

Single Sign On provided by vBSSO