דף הבית / חדשות / מרוצים בישראל: מעתה ללא הצורך בהתאחדות
סופרבייק_קרדיט-ניר עמוס

מרוצים בישראל: מעתה ללא הצורך בהתאחדות

סוגייה שהתעוררה בימים האחרונים חשפה שכל גוף שמציג לרשות לנהיגה ספורטיבית כללים, ביטוח ובעלי תפקידים, יכול לקיים מרוצים בישראל - בלי לעבור דרך התאחדות הספורט המוטורי

מרוצי אופנועים בישראל עברו מאז החלת חוק הספורט המוטורי ועד היום אך ורק דרך התאחדות הספורט המוטורי (כידונאים). עתה, בעקבות סוגייה שהתעוררה סביב אליפות גביע פירלי, התבררה התמונה המדויקת: כל גוף רשאי לקיים אירועי ספורט מוטורי ומרוצים בישראל, כשהוא עובד מול הרשות לנהיגה ספורטיבית, ללא הצורך לעבור דרך ההתאחדות.

עד היום, כאמור, מרוצי האופנועים התקיימו תחת מטריית התאחדות הספורט המוטורי ו-5 העמותות החברות בה (מוטוקרוס, אנדורו, מסלול, סופרמוטו וטקרטורונים), כשההתאחדות והעמותות קבעו את כללי התחרויות ואת הכללים המשלימים – רובם תרגום של תקנות בינלאומיות עם התאמות מקומיות, וההתאחדות היא זו שדאגה לפוליסת הביטוח כמתחייב בחוק הספורט המוטורי. ההתאחדות מתוקצבת על-ידי הרשות לנהיגה ספורטיבית, ועל-ידי תקציב זה יכולה הייתה ההתאחדות לעזור בהפקת מרוצים, בבנייה ותחזוקה של מסלולים (למשל מסלול המוטוקרוס בווינגייט), וכן כאמור לרכוש פוליסת ביטוח לספורטאים, למפיקים ולקהל.

אולם בשבועות האחרונים התעוררה מחלוקת סביב אליפות פירלי קאפ, שהסבב הראשון שלה צפוי להתקיים בשישי הקרוב, 31.8.18, במסלול פצאל שבבקעת הירדן. יוזמי הסדרה, עמותת אייפקס והעומד בראשה ליאור בר-עמי, החליטו לקיים את האליפות החדשה במנותק מההתאחדות – על-פי לשון חוק הספורט המוטורי. לצורך כך העמותה הייתה צריכה להציג כללי אירוע וכללים משלימים לכלל הקטגוריות – כללים שכבר נכתבו עם הקמת העמותה ושוכתבו לאליפות פירלי קאפ. בנוסף, העמותה נדרשה להציג פוליסת ביטוח לרוכבים ולצד ג' – פוליסה שאותה מתחזק באופן פרטי הבעלים של מסלול פצאל, מיקי יוחאי מחברת קרוס-קאנטרי.

הסוגייה האחרונה והמשמעותית ביותר הייתה סביב בעלי התפקידים על המסלול. ההתאחדות טענה שבעלי התפקידים במרוץ (מנהל מרוץ, שופט מרוץ, מאשר מסלולים ובודק טכני) צריכים להיות בעלי תפקידים מוסמכים של ההתאחדות על-פי רשימת בעלי התפקידים שנמצאת בהתאחדות. מאידך, אנשי עמותת אייפקס טענו כי לשון החוק אינה מחייבת את זה, ויותר מכך – שבעלי התפקידים הרשומים בהתאחדות מעולם לא עברו הכשרה מסודרת, והם בסך הכל עומדים בקריטריונים שאותם קובע החוק (גיל מינימום והשתתפות ב-3 מרוצים). בנוסף, למרות שהתחייבה כבר ב-2014 לבצע הכשרות לבעלי תפקידים, התאחדות הספורט המוטורי לא קיימה מעולם הכשרות לבעלי תפקידים כאלה ואחרים, כך ששוב – יוצא שבעלי התפקידים הנוכחיים בהתאחדות בסך הכל עומדים בקריטריונים שאותם קבע החוק.

בפגישה שנערכה היום (ג') בין יו"ר הרשות לנהיגה ספורטיבית, יוסי ניסן, יו"ר התאחדות הספורט המוטורי, ריקה צמח, סמנכ"ל תפעול התאחדות הספורט המוטורי, ניב צורי, ומנהל עמותת אייפקס, ליאור בר-עמי, הציג האחרון בפני הנוכחים את לשון החוק בנוגע לבעלי תפקידים באירועים רשמיים של הרשות לנהיגה ספורטיבית, עם הסכמה מלאה של יו"ר הרשות לנהיגה ספורטיבית. התוצאה: מעתה יזמי מרוצים אינם צריכים לעבור דרך התאחדות הספורט המוטורי כדי לקיים מרוצים, אינם צריכים לקבל בעלי תפקידים מההתאחדות, והם יכולים לעבוד ישירות מול הרשות לנהיגה ספורטיבית.

יוצא אפוא שמעתה, יזם המבקש לקיים מרוץ אופנועים או מכוניות בישראל, צריך לקבוע כללי אירוע וכללים משלימים (אותם ניתן לקחת מההתאחדויות הבינלאומיות או מההתאחדות המקומית), להציג פוליסת ביטוח בתוקף ולקבוע בעלי תפקידים שעומדים בקריטריונים אותם קבע המחוקק, ואם היזם עומד בכל הכללים – הרשות לנהיגה ספורטיבית תאשר את קיום המרוץ, מבלי לעבור דרך ההתאחדות.

ההחלטה הזו בעלת משמעות גדולה מאוד לספורט המוטורי הישראלי. בשנים שלאחר יישום חוק הספורט המוטורי במבנהו הנוכחי (התאחדות המאגדת 5 עמותות), ראינו אינסוף חיכוכים, עימותים, חרמות ופוליטיקה, ומעט מדי ספורט מוטורי. המהלך הנוכחי פותח פתח לעמותות וארגונים חדשים לקיים תחרויות ספורט מוטורי נקיות מפוליטיקה למען קידום הספורט המוטורי, ולמעשה מחליש את התאחדות הספורט המוטורי והמבנה הנוכחי שלה. מעתה, יזמים פרטיים עם רצון טוב ואופק כלכלי יוכלו לקיים מרוצים פרטיים בהתאם ללשון החוק, ואפילו להקים התאחדות ספורט מוטורי חדשה. קהל הרוכבים יצביע ברגליים, או בצמיגים.

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

קימקו דאונטאון 350 GT

חדשים בארץ: קימקו דאונטאון 350 GT וסקייטאון 125

שני קטנועים חדשים של קימקו מגיעים לישראל - הסקייטאון 125 והדאונטאון GT 350; המחירים 22 אלף ש"ח ו-38 אלף ש"ח בהתאמה

2 תגובות

  1. Avatar

    יופי, נשמע מעולה.
    כמה שפחות מונופוליזם (בכל תחום) יותר טוב לציבור.

  2. Avatar

    יו"ר הרשות לנהיגה ספורטיבית, יוסי ניסן,
    יו"ר התאחדות הספורט המוטורי, ריקה צמח,
    סמנכ"ל תפעול התאחדות הספורט המוטורי, ניב צורי,

    כמה פרזיטים יאללה…

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן