דף הבית / חדשות / משרד הרישוי מתכנן להקשות על הליך הוצאת רישיון לדו-גלגלי
Honda-Forza-125-PH

משרד הרישוי מתכנן להקשות על הליך הוצאת רישיון לדו-גלגלי

בשל מספר ההרוגים הגדול על דו-גלגלי, במשרד הרישוי מתכננים להקשות על הליך הוצאת רישיון הנהיגה A2 לבעלי רישיון B לרכב, וזאת למרות שהסטטיסטיקה מראה שמדובר במיעוט נפגעים

במשרד התחבורה ואגף הרישוי מתכוונים להקשות על הליך הוצאת רישיון הנהיגה A2 עד 125 סמ"ק, ו-11 קילוואט (14.9 כ"ס) לבעלי רישיון נהיגה B לרכב פרטי.

בדיון הבוקר (ד') בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא בטיחות רוכבי דו-גלגלי והדרכים להורדת מספר ההרוגים על כלים דו-גלגליים, דיברו גורמים רבים ופרסו את משנתם ואת הדרכים לצמצום מספר ההרוגים. זוהי הפעם הראשונה שבה מתכנסת הוועדה בנושא החשוב הזה, שהעומד בראשה הוא ח"כ בועז טופורובסקי מיש עתיד תל"מ, וכשבעתיד מתוכננות ישיבות נוספות.

אחד הדוברים בוועדה היה אפי רוזן, מנהל בכיר באגף הרישוי של משרד התחבורה. על-פי רוזן, אחת התכניות שככל הנראה תצא לפועל בקרוב היא שינוי שיטת הוצאת רישיון נהיגה A2 לבעלי רישיון נהיגה B. עד היום, ובהתאם לנהוג במדינות רבות באירופה, בעל רישיון נהיגה B (לרכב פרטי) אשר מחזיק ברישיון הנהיגה לפחות 3 שנים, יכול להוציא רישיון נהיגה A2 על-ידי מבחן שליטה במגרש בלבד, ללא הצורך במינימום שיעורי נהיגה ובלי מבחן בכביש הציבורי. נציין שהרוב המכריע של בעלי רישיון B אשר מוציאים רישיון A2 דווקא כן לוקחים שיעורי נהיגה ומתרגלים שליטה במגרש.

כעת, לפי דבריו של רוזן בוועדה, בעלי רישיון B אשר מעוניינים להוציא רישיון נהיגה A2 יחויבו לא רק במבחן שליטה, אלא גם במספר מינימום של שיעורי נהיגה, וכן מבחן על הכביש הציבורי – כמו בהליך הוצאת רישיון נהיגה A1 (אם כי מספר השיעורים עדיין לא ברור).

המהלך הזה של משרד התחבורה תמוה למדי, שכן על-פי כל הנתונים שהוצגו בוועדה, וגם אלו הידועים לנו, הסיכון למוות בתאונה גדל ככל שעולה נפח המנוע וככל שיורד גיל הרוכב, ואילו כאן מדובר על רוכבים מבוגרים יותר, שמוציאים רישיון לנפח הנמוך ביותר – הפוך לחלוטין מהמאסה הגדולה של הסטטיסטיקה. בנוסף, מהלך כזה עלול לדחוף בעלי רכב אשר מעוניינים בדו-גלגלי, לעבור דווקא לקורקינטים חשמליים, אשר אינם מפוקחים ואינם תחת כל סוג של רגולציה.

מהלך כזה, ככל שייצא לפועל, יקשה מאוד על קבלת רישיון נהיגה A2 לבעלי רישיון A1, והוא עלול להוות מכת מוות לקטגוריית הכניסה A2, אשר מכניסה לתחום הדו-גלגלי בעלי רכב רבים אשר מחפשים אלטרנטיבה שתאפשר תחבורה זריזה, קלה, יעילה וזולה. ההשפעות העתידיות עלולות להיות לא רק בפגיעה אנושה בקטגוריית A2, אלא השפעות רוחב גם על שאר הקטגוריות, שכן יהיו פחות רוכבים ש'יגדלו' לנפחים גדולים יותר אחרי שהבינו את היעילות של דו-גלגלי.

תגובת איגוד יבואני הרכב הדו-גלגלי:

איגוד יבואני הדו-גלגלי נדהם מכך כי רפורמה מתוכננת בלימוד נהיגה ברכב דו-גלגלי לא גובשה בפורום רחב דיו, לא היוועצו עימנו ונתבשרנו על אפשרות לקבלת החלטות שגויה שלא תועיל במאום לשיפור מיומנות הרכיבה או לבטיחותם של 140,000 רוכבי דו-גלגלי פעילים, אך בהחלט תוסיף חסמים מיותרים למבקש להוציא רישיון דו-גלגלי. חסמים שהוסרו בהבנה לאורך השנים תוך שאיפה לאמץ המקובל בעולם.

  1. כזכור, ישראל נמצאת במהלך של התאמת קטגוריות הכלים ורישיונות הנהיגה לאלו המקובלים באירופה. בתהליך זה בין השאר הותאמו דרגות הרישיון לפני מספר שנים, וכיום אנו בעיצומו של תהליך המבקש לבצע התאמה של אופן הנפקת הרישיון לקטגוריות השונות. לפיכך אנו תמהים כי נשקלים שינויים הרסניים ומרחיקי לכת המהווים הליכה אחורה.
  2. יצוין כי מבחן השליטה במתכונתו כיום תואם את היות מבקש הרישיון נהגל רכב בעל ותק של 3 שנים לפחות. מתוך כך, תהליך הנפקת הרישיון לוקח בחשבון כי אותו נהג מכיר את חוקי התנועה , עבר בהצלחה תיאוריה, נוהג באופן מעשי בכבישים, ולכן נדרשת רק בחינה של שליטתו ומיומנותו בכלי.
  3. מעבר לכך, בוועדה משותפת כספים-חוקה חוק ומשפט נדון נושא שיפור מיומנויות הרכיבה והוסכם פה אחד, כי הדרכה זו מוטב שתהיה על ידי בתי הספר הקיימים כיום ללימוד רכיבה מתקדמת ובטוחה, ולא תחת משרד הרישוי. תהליך זה של שיפור מיומנויות הרכיבה נמצא כיום בטיפול הממונה על הביטוח ויובא בקרוב לאישור.
  4. בישראל קיימים מספר בתי ספר לרכיבה מתקדמת ובטוחה, המכשירים בין השאר את משטרת ישראל, גופי הצלה, ציי קטנועים בעיריות ורוכבים, והתוצאות מהכשרות אלו ניכרות בהורדת שיעורי הנפגעים בגופים אלו.
  5. אין אנו סבורים, ובכך יש הסכמה מקיר לקיר הן בקרב אנשי מקצוע והן בקרב הוועדה שדנה בעניין, כי משרד הרישוי הינו הגוף המתאים להכשרה מתקדמת לרוכבים. אמנם אנו תמימי דעים כי יש צורך לרענן את תוכנית ההכשרה בלימוד הנהיגה, אך תוספת שיעורים, הוספת  חסמי כניסה על אלה הקיימים והתשת המבקשים להוציא רישיון אינה הפתרון.
  1. נזכיר, כי עצם האפשרות הקיימת למבחן שליטה לבעלי רישיון B וותק של מעל ל-3 שנים, הביא לגידול של כ-40% בעלי רישיון הנהיגה בישראל, וזאת כתוצאה מהביקוש ההולך וגובר לדו-גלגלי בהיעדר פתרון תחבורתי נאות באופק. כיום, התרומה של דו-גלגלי להפחתת עומסי התנועה והורדת העלויות החיצוניות לעומת רכב פרטי, כה משמעותית, עד כי אנחנו תמהים שתוכנית זו, הנוגדת את המקובל כיום בישראל ובמדינות אירופה, נרקמת בלא שנעשה דיון מקיף, נשמעו אנשי מקצוע, הוצעו חלופות, או שנלקחה בחשבון תוכנית ההכשרה שמקודמת כיום על ידי הרלב"ד והממונה על הביטוח.
  2. נדגיש כי ההשפעה של הצעות אלו נוגדת גם את התהליך המתקיים כיום להתאמת קטגוריות הרכב והרישיונות בקטגוריה L, ותשפיע השפעה הרסנית לא רק על כלי ה-125 המהווים אחוז ניכר מהכלים המשמשים כחולצי פקקים עירוניים, אלא תשפיע בצורה הרסנית גם על הקטגוריות האירופאיות שמשרד התחבורה שוקד להכניסם לתקנות התעבורה:

L1e – כלים חשמליים אישיים עד 45 קמ"ש שנועדו לשמש תחליף מבוטח מרושיין ומפוקח לקורקטים ואופניים חשמליים.

L5e – כלים תלת גלגליים המהווים חולצי פקקים עירוניים ובין עירוניים שהוכחו כבעלי מקדם בטיחות גבוה ושיעור נמוך של היפגעות.

  1. בעוד שחשיבות בטיחות הדו-גלגלי היא נר לרגלינו, אנחנו מתנגדים בתוקף לפעולות שלא יועילו במאום לבטיחות אך בד בבד יטילו חסמים נוספים ומיותרים לחלוטין על ציבור רחב שמחפש פתרון למצוקת התחבורה והחנייה במדינת ישראל.

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

KTM-790-ADV-2024-Test-029

ק.ט.מ מודיעה על הרחבת תקופת האחריות מ-2024

בד.ל.ב מוטוספורט מודיעים על הרחבת תקופת האחריות לדגמי ק.ט.מ הגדולים החל מ-2024, ובמקרים מסוימים אף להכפלתה ל-4 שנים

9 תגובות

  1. Avatar

    אני לא מבין את ההיתממות. אני דווקא מברך על ההצעה. זה מה שאני חושב שנים כבר, שצריך לעשות. כיצד יתכן שנהג, ותיק ככל שיהיה, אבל שמעולם לא יצא לכביש עם דו"ג, ואינו יודע כיצד מתנהג דו"ג על הכביש, וכיצד מתנהגים נהגי מכוניות (להלן: "קופסאות") אל רוכבים, יקבל רשיון לדו"ג וייצא לכביש מבלי שרכב בכביש פעם אחת? זאת כשכל נסיונו הוא מבחן שליטה במהירות אפס, במסלול סלול היטב, וללא כל איום? לעומת זאת, רוכב בעל ניסיון של נגיד… 30 שנים ברכיבה, שרוצה לעלות בחצי כ"ס מעל מגבלת רשיון הביניים (או בסמ"ק אחד מעל 500 סמ"ק, בעבר), צריך לעבור מבחן רכיבה מלא ומדוקדק, לאחר שלקח מספר שיעורים קבוע בחוק, כמו איזה חפ"ש.

    הטענה הבאה, אינה מוכחת: "נציין שהרוב המכריע של בעלי רישיון B אשר מוציאים רישיון A2 דווקא כן לוקחים שיעורי נהיגה ומתרגלים שליטה במגרש." בנוסף הטענה במומה פוסלת. שכן היא בעצמה אומרת שהמבקשים להוציא רשיון הם חסרי כל נסיון בנהיגה בכביש, גם אם לקחו שיעורי נהיגה במגרש.

    הטענה הבאה בכלל דמגוגית: "מהלך כזה עלול לדחוף בעלי רכב אשר מעוניינים בדו-גלגלי, לעבור דווקא לקורקינטים חשמליים, אשר אינם מפוקחים ואינם תחת כל סוג של רגולציה". two wrongs don't make right. אם אין רגולציה על קורקינטים, זו בעיה בפני עצמה, שצריך לטפל בה בנחישות גבוהה לא פחות.

    אני ממש מתפלא על כך שיש כאן תמיכה באבסורד זה. זו סכנת חיים. אופנוע/קטנוע 125 סמ"ק ממוצע מגיע למהירות של 100 קמ"ש. האם אדם שכל ניסיונו הוא מבחן שליטה במגרש, יידע לצאת ממצב מסוכן? לתמרן ולחמוק ממכשול? הטענה לקשר הקיים בין גיל הרוכב ונפח הדו"ג לתאונות, המגובה כביכול סטיססטית, נראית לי אינטואיטיבית נכונה חלקית. כולנו יודעים שטיב סטטיסטיקה הוא כטיב השאלה שנשאלה. ניתן לכופף כל סטטיסטיקה כמעט, כך שתתאים לצורכי מי שהזמין אותה. אני יכול באותו להט לטעון, שרוב תאונות הדו"ג קורות ליד הבית, ובמהירות מתחת ל- 50 קמ"ש. נראה אותך מוכיח אחרת.

    צר לי להגיד את זה כאן, אבל הרצון לתמוך באינטרסים כלכליים של היבואנים ו/או להגדיל את קהילת הרוכבים, לא יכולה לבוא על חשבון השכל הישר, אינטגריטי, ודאגה לשלמות גופם ואף חייהם של הרוכבים.

  2. Avatar

    לאחר שקראתי את הפוסט שלך אני בהחלט יכול להסכים עם מה שרשמת ,למרות שאינסטינקטיבית הייתי נגד ההחלטה הזאת. יחד עם זאת ,אתה נאיבי לחשוב שהם ביצעו זאת מתוך דאגה לשלום הרוכבים. במדינה הזאת למרבה הצער הנתינים אינם מעניינים את ההנהגות ,הרואות הכל אך ורק דרך החור של הגרוש ,הם פשוט רוצים למכור יותר רכבים וכלל לא משנה להם שהתשתיות כאן סתומות לחלוטין ואינן מסוגלות יותר להכיל את כל ההרי הפח ושיתפוצצו הנתינים ויבזבזו מיטב חייהם בעמידה חסרת תכלית בפקקים ואינני מכביר מילים כרגע על אוזלת היד הנמשכת עשרות שנים בפיתוח מערכת הסעת המונים.

  3. Avatar

    לא חושבים שם בכנסת. מוח הפוך

  4. Avatar

    כל התורה כולה, קבלו:
    1. אופנוע כלי מסוכן נקודה! אפילו מסוכן מאוד!
    2. כל הפוליטיקה שמחריגה את ישראל משאר העולם קשורה בחברות הביטוח בישראל, כשיש הרבה נפגעים, חברות הביטוח צריכות לפצות אותם. לחברות הביטוח בישראל לובי חזק בכנסת, וזה כל הסיפור.
    3. היסטורית, איגוד יבואני האופנועים בישראל תמיד הלך יד ביד עם חברות הביטוח(לכן כל הטענות המתחסדות שלהם על דאגה לענף זה קשקוש מוחלט). זה אותם בעלי אינטרסים, התאגידים של הביטוחים מחזיקים בבעלות צולבת ביבואני הרכב.
    4. חוזר ל2. כיוון שזה כלי מסוכן, ממה נפשנו, יקר אז אל תרכבו והרווחתם את החיים שלכם.
    5. בחשמלי מתים פחות כי מהירות הורגת, והחשמליים לא סוגרים 100 קמ"ש(אלא הרבה פחות), והציבור מרוויח: כלים זולים, אחזקה זולה, אין הוצאות דלק, ובלי עלויות של ביטוח רישיון ורישוי. זה נהנה(חברות הביטוח שלא צריכות לשלם על נפגעי תאונות אופניים חשמליים) וזה לא חסר(הציבור מרוויח כלי יעיל וזול מאוד). ישראל מאוד מתאימה להפעלת כלים חשמליים במיוחד במישור החוף(המישורי).
    6. כשמסתכלים בטבלה של הרלב"ד רואים עוד נתונים, אחוז ענק של הרוגים ערבים+זרים.
    7. לדעתי העלייה השנה זה בגלל הקורונה שהביאה לגידול משמעותי באוכלוסיית השליחים. שליחים רוכבים כאילו אין מחר. הפתרון שמדובר בו לא מתייחס לבעיה הנכונה, רק מנצל אותו כמקפצה לקידום האינטרס של חברות הביטוח שרוצות בשוק דו-גלגלי קטן כי מביטוח החובה לאופנועים הן מפסידות (ראו סעיף2 סעיף 3).
    8. אף קורס לא יכול לשנות את העובדה הבסיסית, על שני גלגלים, ואני מוסיף גם על שלושה(אל תאמינו לטענה ששלושה זה יותר בטיחותי, כי הוכח שזה פחות בטיחותי), אף קורס לא ישנה את הסטטיסטיקה העלובה שקוברת לנו את הרומנטיקה, כי: לרוכבי אופנועים אין קופסת פח שתגן, אין כריות אוויר, אין חגורת בטיחות. בכל נפילה שטותית רוכבי האופנוע סופגים 100% מהמכה בגופם. נפילה קצת לא טובה, מכה קטנה במפרקת, והסיפור גמור. אבל כמו שכתבתי, בעלי אינטרסים מנצלים את המהומה הנוכחית לקידום אינטרסים אישיים של חברים בכירים בתאגיד.

  5. Avatar

    כן קיבלנו את התורה מסיני! אל תנוע גם ברכב, חדשות לבקרים נפצעים ונהרגים שם לא כדאי. התורה שרשמת זאת היא דעתך וקשה מאוד לשנות דעה של אדם ולכן לא אנסה. כן אופנועים מסוכנים והחיים בכלל מסוכניםץ הדבר היחיד שאני כן מסכים באופן מוחלט ,זה בקומבינות של היבואנים וחברות הביטוח במדינה כה מושחתת זה לא מפתיע.

  6. Avatar
    תגובה לתגובה

    אז אתה מסכים לכל מה שכתבתי. רק מרגיז אותך שאופנועים בישראל זה עניין יקר, מרגיז אותך עניין "הקומבינה", שחוסמים לנו גישה, חסימה כלכלית, כדי שחברות הביטוח לא יפסידו עלינו, ולא כי באמת דואגים לבריאותנו. מצד שני, אתה מסכים שאופנוע הרבה יותר מסוכן ממכונית. למה העלו מחיר לסיגריות? מאותה הסיבה. אני עוד לא מוכר את האופנוע שלי, יש לי חלום שבא והולך להגדיל נפח, זה באמת שווה את הסיכון? נגמרו בעולם הדברים המרגשים שאפשר לעשות בהרבה פחות סיכון, והרבה יותר זול? כגון: בוגי(תתחיל ותראה איך הולך), אנחנו מדינת ים, קונים חליפת גומי לבידוד מקור, החליפה גם מחטבת את הגוף ונראים בתוכה פצצה, ים, גלים…זה מנקה את הנפש, זה כיף, זה ספורט, זה לכל גיל. אם פוליטיקה מרגיזה אותך, אל תצפה בערוצי החדשות, יש לנו אחל'ה של מדינה.

  7. Avatar

    שמע, אופנוע זה רק כלי מכני כמו אקדח, הוא לא הורג איש, רוכבים גרועים וחסרי משמעת ולא פחות מזה נהגים ישרעהלים רעים חסרי תרבות והבנה מוטורית הורגים בנו וגם בעצמם ובהולכי הרגל ולא נענשים על כך, כי מערכת החוק כאן עלובה ורופסת. ( 80 אחוז מהתאונות המעורבות רכב אופנוע על פי מ"י באשמת הנהגים גם אם לא נגעו פיזית ברוכב) הרבה דברים מרגיזים אותי כאן, אין כאן תרבות משום סוג ובכללה תרבות מוטורית, יחד עם זאת אם אתה רוצה לעלות נפח ,תעלה ,לא זה מה שיהרוג אותך, אם הינך רוכב ממושמע ואיכותי שיודע מה הוא עושה. אופניים חשמליים לא הייתי נוגע רובם עלובים מבחינת המכלולים נטולי ביטוח אסור להם להיות על המדרכה מחד ומאידך בכביש הם הרבה יותר מסוכנים מכל אופנוע עקב העדר בטיחות אקטיבית ראויה . כמו שרשמתי בתגובתי הראשונה החיים מסוכנים, העדר דוגלגלי לא בהכרח יאריך את חיינו אולי אפילו ההפך, אין לדעת כלום בחיים.

  8. Avatar

    וזה בנוסף לקושי שהוסיפו למבחן הטסט במגרש שאף אחד כמעט לא מדבר עליו…

    מדינה של בירוקרטיות ותהליכים, רק להקשות על האזרח ולגבות ממנו כסף…

  9. Avatar
    תגובה לתגובה

    אני לא יכול להסכים אתך, עם יורד גשם אז רטוב, אקדח שמופיעה במערכה הראשונה יורה והורג במערכה השלישית, וכל תאונה שטותית עם אופנוע נופלים על אבן, אין קופסת פח שתגן, אין כריות אוויר ואין חגורות בטיחות. טעות אנוש במכונית שנגמרת בכיפוף פח בקושי, כשאתה על האופנוע, ובמפגש עם המכונית, אתה תמיד, אבל תמיד תפסיד. 30% מהפעמים מדובר בטעות אנוש של רוכב האופנוע שנהרג בכלל בלי קשר למפגש עם מכונית. כי גם סתם חפץ שנפל על הכביש, או שהרוח העיפה לכביש, עבור רוכב אופנוע הוא עשוי להיות קטלני, ולמכונית זה לא מזיז כלום. יכול להיות שאתה טייס עם ריכוז של 200%, וראיה נץ של 200%, ויכול תגובה מהירה כמהירות האור, אחד בדורו! אני כותב על מה שקורה עם רוב רובו של ציבור הרוכבים.
    ולמה להתרגז על מה שאינו בשליטתך? או כן בשליטתך? רוצה לרדת מהארץ עבור תחביב הדו-גלגלי? אני מכיר אנשים שעשו את זה. הכל טוב.
    כן, אין בישראל תרבות מוטורית, ואם אני אוהב משהו, אני כבר אמצע לי את החברים והדרך ליהנות ממנו. לא אעבור לגור בחו"ל רק כי בישראל אין תרבות מוטורית, כי יש בישראל הרבה דברים אחרים נפלאים שאין במקומות אחרים בעולם. המושג בטיחות אקטיבית זה קשקוש חסר ביסוס מדעי, המציאו אותו כדי להצדיק שדרוגים ולמטרות שיווק. לעומת זאת הוכח מדעית שמהירות כן הורגת, והוכח מדעית שאופניים חשמליים בטוחים יותר מאופנוע. אופניים חשמליים זה להיט, הציבור מצביע ברגליים קונה ומשתמש כי הכלי החשמלי הזה עושה אחל'ה עבודה במרחקים הקצרים והבינוניים שבמרחב הציבורי. רק לקח זמן ללמד אותם שקסדה זה חובה, היום רובם עם קסדה. וב 500 ש"ח קונים לאופניים ביטוח כולל תאונות אישיות, וזה לא חובה, וטוב שכך, מדינה חופשית. אז אין לדעת כלום? והנה גם היום השמש זרחה, אז זה לא שאנחנו חיים בשביל כלום ובחוסר וודאות מוחלט, אנשים חולמים ומגשימים בכל גיל, וכשנגמר נגמר. בריאות ואריכות חיים, גם רוב רכיבות טובות ובטחות.

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן