דף הבית / מגזין / נוסטלגיה: אפריליה SR50
Aprilia SR50 (2)

נוסטלגיה: אפריליה SR50

לכבוד הניצחון הראשון השבוע של אפריליה ב-MotoGP אנחנו נזכרים ב-SR50 - קטנוע ספורטיבי שהביא את אווירת המרוצים לבני ה-16 בשנות ה-90, ושנמכר במאות אלפים ברחבי העולם

האפריליה SR50 הוצג לעולם בתחילת שנות ה-90 והיה קטנוע ספורטיבי ומתקדם עם מנוע דו-פעימתי, שבמשך שנים רבות נמכר בהצלחה מרובה בישראל ובעולם.

אלייש אספרגרו העניק השבוע את ניצחון הבכורה לעצמו ולאפריליה RS-GP בסבב MotoGP שהתקיים בארגנטינה. לכבוד האירוע אנו חוזרים אחורה לשנת 1992, עת הוצג ה-SR50 הקטן ומוצלח. מאז הצגתו של המיני RS הוא זכה להצלחה מרובה ברחבי העולם עם מכירות שחצו את קו ה-800 אלף יחידות. ה-SR50 הביא מנוע חזק, אופי והתנהגות ספורטיביים וטכנולוגיה מתקדמת. אפשר לומר שהוא מראשוני הקטנועים הספורטיביים, עם עיצוב שקיבל השראה מהאחים הקרביים במשפחה. המנוע הדו-פעימתי הקטן היה מקורר נוזל עם הזרקת דלק ישירה מיומו הראשון, כאשר במשך השנים הרבות הגיע ממקורות שונים, בהתאם לבעלות המתחלפת על אפריליה. בתחילה הוא היה ממינרלי, לאחר מכן של מוריני, ולאחר רכישת אפריליה על-ידי קונצרן פיאג'ו, המנוע הגיע מחברת האם. במקומות רבים בעולם הוא הוגבל בהתאם לדרישות הרישוי, אך לישראל הוא הגיע 'פתוח' לגמרי (כלומר 5.3 כוחות סוס) ויכול היה להביא את הקטנוע למהירות של סביב 90 קמ"ש. ניתן היה לשפר את המנוע בדרכים קלות יחסית ולהצפין בכיף למחוזות ה-120 קמ"ש.

ה-SR50 היה הקטנוע הראשון בנפח הזה שהגיע עם חישוקי 13″ גדולים ועם צמד בלמי דיסק בקוטר 190 מ"מ חזקים ויעילים. יחד עם צמיגים בחתך נמוך יחסית (130/60) היה לאפריליה פוטנציאל במגרשי החניה ובמסלול נחשונים ז"ל – רק שתנוחת הרכיבה הגבוהה של הרוכב (גובה מושב 765 מ"מ) גרמה למרכז כובד גבוה יותר ולפגיעה במימוש אותו פוטנציאל. יחד עם זאת, ועם משקל יבש של כ-100 ק"ג, הוא עדיין נחשב לאחד הקטנועים הספורטיביים בזמנו. גם מבחינת פונקציונליות היו לו מעלות, עם תא נוח מתחת למושב שהתאים לכמעט קסדה מלאה, ותא פתוח בחלקו הקדמי של המושב שהתווסף בדור השני שהוצג בשנת 2004. לוח השעונים היה LCD מרשים ולא אופייני לאותן השנים, והעיצוב החיצוני – בטח בגרסאות שהגיעו עם צבעי דגמי המסלול – היה גורם משיכה ממעלה ראשונה.

הגלגול המודרני של ה-SR – שנקרא SXR50 והוצג בשנה שעברה – עבר למנוע ארבע פעימות נקי ומודרני, אשר מותאם לתקנות יורו 5 ומפיק 3.3 כ"ס ב-7,000 סל"ד, כשעל-פי אפריליה תצרוכת הדלק עומדת על 40 ק"מ לליטר. לאפריליה SXR50 גלגלי 12″ קטנים יותר ועם בלם דיסק בקוטר 220 מ"מ מלפנים ובלם תוף מאחור. העיצוב ממשיך להיות בקורלציה לאחים הגדולים והספורטיביים לבית אפריליה, כאשר יש מזלג טלסקופי מלפנים, תא אחסון של 20 ל' מתחת למושב ושקע USB לטעינה בתא הכפפות. ל-SXR50 החדש גם תאורת LED היקפית וצג LCD מפורט.

האפריליה SR50 היה קטנוע מגניב לזמנו, שלא הביך את הרוכב שהגיע לחניית התיכון העמוסה בקרוסים. המשך החיים שלו עבר למבוגרים שקנו את מה שעמד להיזרק למגרשי הגרוטאות והשביחו אותם לליגת הקטנועים ששייכת לנוסטלגיה אחרת.

אפריליה SR50 - טיל
אפריליה SR50 – טיל

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

P90531549_highRes

חדשים בארץ: ב.מ.וו R 12 בשתי גרסאות

בב.מ.וו מודיעים על הגעתם לישראל של ה-R 12 nineT ושל ה-R 12 - צמד אופנועים חדשים בסגנון רודסטר קלאסי עם אין-סוף אפשרויות קאסטומיזציה; המחירים: החל מ-123 אלף ש"ח

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן