דף הבית / מגזין / נוסטלגיה: בנלי TNT 1130
Benelli TnT 1130

נוסטלגיה: בנלי TNT 1130

ה-TnT 1130 היה הנייקד-טריפל של בנלי של לפני כמעט 20 שנה, והוא היה טוב - טוב מאוד אפילו - עבור יצרנית שבאותה השנה איבדה את הזהות האיטלקית לטובת בעלים מסין

לא הרבה זוכרים ועוד יותר לא יעשו את החיבור ליצרנית האיטלקית-סינית, אבל בשנת 2005 בנלי הפציצו (TNT, כן?) עם סופר-נייקד מרשים במיוחד.

איזו תקופה מטלטלת עברו בבנלי בתחילת שנות האלפיים. מזהות איטלקית פושטת רגל, שלזכותה גם היסטוריית מרוצים מרשימה שצמודה אליה כבר משנת 1911 – לרכישה על-ידי קבוצת Qianjiang הסינית. המשמעות הייתה נתינת משאבים לשיקום החברה, להחייאת אבות טיפוס ולפיתוח דגמים חדשים. אוויר לנשימה – בדיוק מה שבנלי הייתה צריכה. בבנלי התחילו בפיתוח של עשרות דגמים חדשים, כשרובם בנפחים קטנים ובינוניים. המחקר והפיתוח נשאר באיטליה ומתבצע על-ידי אנשי בנלי, אולם הייצור עצמו עבר לסין כדי להוזיל עלויות.

עוד לפני כן, בשלב רכבת ההרים בהיסטוריה של בנלי, כשהפעם הם נרכשו בשנת 1995 על-ידי קבוצת מרלוני (Merloni) מאיטליה, הוצגו מספר אבות-טיפוס מעניינים שהראו את הפוטנציאל במותג הזה. תחת אותם בעלים בנלי הציגו את הטורנדו טריפל 900, סופרבייק עם 133 כ"ס, וגרסת תצוגה בשם TnT 1130, שהיה היפר-נייקד שהתבסס על מנוע הטריפל של הטורנדו, וכמובן עם נפח גדול יותר. אב הטיפוס התממש לגרסה סדרתית בשלהי שנת 2004. מעבר לאותיות שסימנו-רמזו על חומר הנפץ הידוע, המשמעות האמיתית הייתה 'Tornado Naked Tre' – מבוסס על הטורנדו, נייקד וטריפל.

בנלי TnT 1130
בנלי TnT 1130

מנוע הטריפל בשורה מקורר הנוזל היה בנפח של 1,130 סמ"ק עם 130 כוחות סוס ב-9,500 סל"ד ונתון מומנט מכובד של 11.9 קג"מ ב-6,750 סל"ד. למנע היו שני מצבים, האחד לכוח מלא והשני לכביש רטוב. שלדת הצינורות מפלדה ושלדת זנב מאלומיניום תרמו למשקל של כ-200 ק"ג (ארכיון הנתונים נע בין 199 ל-205 ק"ג לפני נוזלים). המזלג הקדמי של מרזוקי בקוטר 50 מ"מ (מעניין, עד היום הם עובדים עם מרזוקי 50 מ"מ עם האדוונצ'רים), אותה תוצרת כמו האחורי. חישוקי 17″ החזיקו צמיגים במידות 120/70 מלפנים ו-190/50 מאחור. צמד דיסקים בקוטר 320 מ"מ עם קליפרים רדיאליים של ברמבו היו אחראים על הבלימה מלפנים, ועוד אחד בקוטר 240 מ"מ מאחור. נתון הביצועים היבשים עדכן שהמהירות המרבית עמדה על 240 קמ"ש, אבל זה לא הקטע של הנייקד הזה (או בכלל). המנוע זכה לשבחים מכל רוכב ובוחן עם צליל מרשים שגבר על כל הקולות המכניים שהצטרפו למקהלה והרבה כוח זמין ונשלט. גם ההתנהגות עמדה בציפיות והייתה ספורטיבית ומתגמלת.

עם השנים הצטרפו עוד גרסאות ל-TnT 1130. גרסת ספורט עם בלמים משופרים ומזלג מושחר שגם מתכוונן, גרסת טיטניום עם צביעה מיוחדת, שלדה אדומה ושיפורי בלימה ומתלים, גרסת קפה-רייסר (Café Racer) עם צביעה צהובה וכידון קליפ-און וגרסת איבו (EVO) שנקראה כך החל משנת 2007. בעיות אמינות וחשמל נצמדו לבנלי-נייקד ופגעו בשם ובמכירות, עד שהסוף הגיע בשנת 2016. בנלי עדיין מציעים בשווקים מסוימים את ה-TnT 1130R כגרסה חדשה, והפעם עם 1,131 סמ"ק, 158 כ"ס ב-10,200 סל"ד ו-12.2 קג"מ ב-8,400 סל"ד. המנוע עצמו מותאם ליורו 3 הארכאי, ולכן אינו יכול להימכר באירופה.

כאן בגרסת קפה רייסר
כאן בגרסת קפה רייסר

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

Fantic-XE300-02

חדש בארץ: פנטיק XE300 דו-פעימתי

ה-XE300 - אופנוע האנדורו 300 עם המנוע הדו-פעימתי מוזרק הדלק החדש של פנטיק - מגיע לישראל ויושק באירוע חגיגי ביום שישי הקרוב; המחיר: 69 אלף ש"ח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן