דף הבית / מגזין / נוסטלגיה: הארלי דיווידסון MT500 – לוחם ביחידה מובחרת
Harley-Davidson-MT500-002

נוסטלגיה: הארלי דיווידסון MT500 – לוחם ביחידה מובחרת

בהארלי דיווידסון ניסו בשנות ה-90 להכניס לשירות צבאי אופנוע שישרת יחידות לוחמות ברחבי העולם; פחות מ-500 יחידות נבנו מהאופנוע המיוחד הזה

בשנות ה-90 ניסו בהארלי דיווידסון לשים את ידם על מנוע של רוטקס, ובמקביל להתחייל בצבאות העולם עם דגם צבאי קרבי – ה-MT500. 

סיפור מעניין ההארלי דיוווידסון MT500. בתחילת שנות ה-80 יצרו SWM האיטלקים אופנוע לשימוש צבאי עם מנוע חד-צילינדרי מקורר אוויר של רוטקס. באותם השנים המנוע היה פופולרי מאוד בדגמי שטח, בעיקר של ק.ט.מ. האיטלקים נכנסו לקשיים פיננסיים ומכרו את הפלטפורמה לארמסטרונג-CCM האנגלים. בשנת 1987 נכנסו הארלי דיווידסון לתמונה עם אינטרס כפול: הראשון לקחת בעלות על טכנולוגיית מנוע הרוטקס הקיים בדגם ה-MT, והשני – להיכנס בחזרה לתחום הצבאי, בו הייתה להם נוכחות במלחמת העולם הראשונה והשנייה עת ייצרו אופנועים לצבא ארצות הברית.

הארלי דיווידסון MT500
הארלי דיווידסון MT500

ה-MT500 הציע מנוע רוטקס חד-צילינדרי בנפח 481.3 סמ"ק (הייתה גם גרסת MT350 נדירה עוד יותר, עם מנוע 350 סמ"ק) עם קירור אוויר, ארבעה שסתומים, חמישה הילוכים ורגלית התנעה. רוטקס נוסדו באוסטריה ב-1920 ונקנו על-ידי BRP (בומברדייר) הקנדים בהמשך הדרך. החברה מייצרת מנועים לכמעט כל תחום מוטורי – אווירי, ימי ויבשתי. כאמור, בהארלי רצו לשים את ידם גם על הטכנולוגיה הזאת. אין נתוני ביצועים או משקל ל-MT, אך מטרת האופנוע היא ניוד שקט של לוחם מנקודה לנקודה, יחד עם יכולת נשיאת משקל, ציוד וכלי נשק. הזיווד כלל מיכלי אחסנה בצידי מיכל הדלק ומנשאי נשק מאחור. יחידות התאורה היו פריקות, במידה ולא נדרשו מבחינה מבצעית.

הארלי יצרו פחות מ-500 יחידות משנת 1993 ועד לשנת 2000 – אז פסק ייצורו של ה-MT500. רוב היחידות נמכרו לצבא הקנדי, הבריטי והירדני. האמריקאים שאפו לזכות במכרזי רכש של צבאות גדולים ומשמעותיים, אך רובם התבססו על דלקי סולר לרכביהם ובחרו לפסוח על ההצעה של הארלי דיווידסון. רוב היחידות כיום שייכות לאספנים פרטיים שמחכים לעליית הערך של הדגם. דגם 1999 של ה-MT500 נמכר לפני כשלוש שנים בסביבות 25 אלף דולרים. אופנוע נדיר ושונה לגמרי מתדמית האיזי-ריידר של הארלי דיווידסון.

עושה חשק להתגייס לצבא?
עושה חשק להתגייס לצבא?

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

CF MOTO 1250TR-G (10)

CF MOTO: דגם תיור חדש עם מנוע ק.ט.מ

היצרנית הסינית CF MOTO מציגה את ה-1250TR-G - דגם תיור גדול עם מנוע V2 בנפח 1,250 סמ"ק שמגיע מק.ט.מ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Single Sign On provided by vBSSO