הונדה הציגו את ה-Z50 הקטן בשנות ה-60 של המאה הקודמת, ומהר מאוד הוצמד לו השם מונקי בגלל תנוחת הרכיבה המיוחדת.
המונקי הנוכחי של הונדה הוא כלי אייקוני עם מסורת ארוכה, שהתחיל בתחילת שנות ה-60 כ-Z series עם ה-Z100 וה-Z50M לילדים. מאז 1961 ועד היום המיניבייק של הונדה מיוצר בגרסאות שונות, אבל תמיד באותו הקונספט של מיניבייק קטן עם מנוע קטן וחסכוני, עיצוב מגניב ושפע אפשרויות קסטומיזציה.
הוא התחיל עם מנוע ארבע פעימות בנפח 49 סמ"ק מקורר אוויר המפיק 4.5 כוחות סוס, שהגיע במקור מהקאב. מערכת העברת ההילוכים דומה לקאב עם מצמד צנטריפוגלי ושלושה הילוכים ללא קלאץ'. חלק מהדגמים האחרים כבר הגיעו עם מצמד מכני רגיל ושלושה או ארבעה הילוכים. בהמשך היו גרסאות מיוחדות עם אפשרות לפירוק והכנסה לרכב, גרסאות מהדורה מיוחדת, רפליקות ועוד – כפי שניתן לראות בתמונות. אגב, המונקי נתן את השראתו לסוזוקי RV50, שהכרנו בישראל של שנות ה-80.
עם השנים המונקי גדל בנפחו עד ל-110, וכיום נפחו עומד על 125 סמ"ק. גם הגלגלים גדלו – מ-"5 קטנטנים, דרך "8 ו-"10, ועד "12 כיום. את הפריצה הגדולה שלו בעולם עשה המונקי בסוף שנות ה-70, אז הפך לפופולרי מאוד, ואפילו לפריט היפי-אופנתי. בשנת 2018 הציגו בהונדה מונקי חדש לחלוטין. המנוע בנפח 125 סמ"ק נלקח מה-MSX125 והגרום, מקורר אוויר, מוזרק דלק ומפיק כ-9.5 כ"ס ו-1.1 קג"מ. המכלולים הורכבו ממזלג הפוך, צמד בולמים מאחור – דרך ארוכה מהדגמים הראשונים שהגיעו ללא בולמים בכלל, בלמי דיסק, ABS עם מנגנון למניעת התרוממות הגלגל האחורי בבלימה חזקה ופנסי LED היקפיים. לשנת 2021 הוצגה גרסה מעודכנת, כאשר גיר ה-4 הילוכים הקודם הוחלף בגיר חדש עם חמש מהירויות ועוד עדכונים וסט-אפ מעודכנים לבולמים.
ההונדה מונקי הוא כלי מיוחד וחמוד שקיים כבר 60 שנה וממשיך לצעוד קדימה עם אבולוציה איטית שזוכה להצלחה.
היסטוריה של המונקי בתמונות




















ויש עוד כמה גרסאות מיוחדות לאורך השנים:

אני זוכר ב 1985-6 סוזוקי RV קטן וחמוד עם גלגלי בלון