דף הבית / מגזין / נוסטלגיה: ימאהה FZR600 ו-YZF600R
YamahaFZR600-YZF600R-002

נוסטלגיה: ימאהה FZR600 ו-YZF600R

ימאהה חוגגים 65 שנים; זמן להיזכר באופנועי הסופרספורט הראשונים שלהם בישראל - ה-FZR600 וה-YZF600R

בתחילת דרכה בישראל ימאהה הציעה אופנוע ספורטיבי בנפח 600 סמ"ק, שהתחבב על רוכבי ישראל עוד בטרם הפך להיות ה-R6 האימתני.

בימאהה חוגגים ב-1 ביולי השנה יום הולדת 65, ולכבוד זה חשבנו להיזכר באחד מאופנועי הספורט הראשונים שלהם שהגיעו לישראל בתחילת שנות ה-90. הימאהה FZR600, אח קטן לימאהה FZR1000 הבריון, שגילה בזמנו לרוכבי ישראל את נפלאות האופנועים הספורטיביים יותר בקטגוריית ה-600 סמ"ק, הוחלף בת'אנדרקאט (YZF600R) התיורי יותר ואז התפוצץ על העולם כ-R6. כאמור, ההיצע לאופנועי הספורט בתחילת שנות ה-90 היה יחסית דליל. הסוזוקי GSX-R750 היה שם כמובן, כמו-גם ההונדה CBR900RR החדש-דנדש. דרגה מתחת, בנפח הבינוני, היו ההונדה CBR600F והסוזוקי GSX-600F. הגדולים יותר היו ממוקדי מטרה, יקרים וקיצוניים ואילו נציגי ה-600 היו טובים, אך לאו דווקא לרוכבי סדום-ערד. הימאהה FZR600, שהגיע ארצה בשנת 1993 עם תחילת הייבוא של ימאהה לישראל, חשף פן ספורטיבי בנפח הזה לרוכבי ישראל.

ימאהה FZR600
ימאהה FZR600

ה-FZR600 הוצג בשנת 1989, עת החליף את FZ600 והוחלף במרבית העולם ובישראל בשנת 1996 על-ידי ה-YZF600R ת'אנדקאט (רשמית תקופתו הסתיימה ב-1999). מנוע הג'נסיס הקלאסי של ימאהה סיפק רביעיית צילינדרים בשורה, מקוררי נוזל בנפח 599 סמ"ק, עם גל-זיזים עילי כפול, 16 שסתומים ושסתום EXUP במערכת הפליטה (משנה את הזרימה בהתאם לסל"ד). כל אלו סיפקו 90 כ"ס ב-10,500 סל"ד ו-6.7 קג"מ ב-8,500 סל"ד, והשמיעו צליל מעניין ושונה מעדר הסוזוקים של אותה התקופה. שלדת דלתאבוקס מפלדה נועדה להוריד את מרכז הכובד של האופנוע ולספק למיכל הדלק מקום מאחורי הצילינדרים, גם-כן על-מנת להוריד ולמרכז את מרכז הכובד. הימאהה היה אופנוע קטן יחסית בממדיו ושקל רק 181 ק"ג, עובדה שתרמה לזריזות ולהתנהגות, לא כמו מערכת המתלים הפשוטה יחסית שהורכבה ממזלג טלסקופי שאהב להתעוות בבלימות חזקות. העיצוב, מהשנתונים שהגיעו אלינו, כלל את הפנס הקדמי הא-סימטרי שאחד מהם עגול והשני טרפזי / מרובע ובשנת 1995 מתיחת פנים שהתבטאה בשינוי עיצוב לפנס קדמי כפול ושינויים קלים במנוע ומתלים.

בשנת 1997 הגיע אלינו מחליפו, הימאהה YZF600R, שנקרא גם בשם הגזעי ת'אנדרקאט – חתול הרעם (אחיו הגדול, ה-1000, נקרא ת'אנדראייס). אופיו כבר היה תיורי יותר לעומת קודמו, דבר שהתבטא בתנוחת ישיבה זקופה יותר, מושב אחוד (לעומת כפול ב-FZR) ועיצוב 'נפוח' יותר. למשקלו נוספו 10 ק"ג, למנוע עוד 10 כ"ס שהתעגלו ל-100 כ"ס ב-11,500 סל"ד, והמומנט נשאר כמו שהוא, רק ששיאו טיפס ב-1,000 סל"ד לעומת הדגם הקודם. לעומת קודמו הוא נחל מעט פחות הצלחה והתלהבות בישראל, בטח כשבשורת הספורטיביות כבר לא הייתה שם. מחליפו, הימאהה YZF-R6 כבר פיצה על-כך, אבל אותו נשמור לפרק אחר.

וכאן כבר ה-TZF600R
וכאן כבר ה-YZF600R
שב-1999 הפך להיות YZF-R6
שב-1999 הפך להיות YZF-R6

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

KOVE_450RALLY_ACTION_2

חדש בארץ: קוב 450 ראלי

הקוב 450 ראלי מגיע לישראל עם מפרט שמיועד בעיקר לשטח כמו חישוק 21 מלפנים, מהלך בולמים ארוך, מנוע סינגל חזק ומשקל נמוך; המחיר 60 אלף ש"ח

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן