דף הבית / מגזין / נוסטלגיה: ימאהה YZF1000R ת'אנדראייס
Yamaha YZF1000 Thunderace (2)

נוסטלגיה: ימאהה YZF1000R ת'אנדראייס

ה-YZF1000R ת'אנדראייס היה נציג הליטר-ספורט של ימאהה במהלך שנות ה-90 והגרסה האחרונה לפני ה-R1 המיתולוגי

רגע לפני ה-R1 הסופר-סופר-סופר ספורטיבי היה ה-YZF1000R ת'אנדראייס (Thunderace), שלרגע החזיק במיקום בפסגת הצמרת של אופנועי הספורט של ימאהה.

בין ה-FZR1000 ג'נסיס שהחל את דרכו בשנת 1986 ועד ה-YZF-R1 האייקוני של 1998, שחגג ממש לאחרונה 25 שנים של שלטון, התחבא לו מושא הטור שלנו להיום. למה התחבא? משום שכנציג פסגת הספורט של ימאהה הוא לא בדיוק היה כזה. הדור הראשון והמקורי מיצב עצמו כאופנוע קצה ספורטיבי המיועד לכביש ולמסלול. בשנים הראשונות מנוע הארבעה צילינדרים בשורה עם חמישה שסתומים היה מקורר נוזל ובנפח של 989 סמ"ק, עם הספק של 136 כוחות סוס ב-10,000 סל"ד. עיקר הגאווה של ימאהה הייתה סביב שלדת הדלתאבוקס המסיבית מאלומיניום, שתרמה למשקל כללי נמוך בכ-40% משלדות הפלדה שהיו נפוצות באותן השנים.

ימאהה YZF1000 ת'אנדראייס
ימאהה YZF1000 ת'אנדראייס

הדור השני בשנת 1989 הציג שינוי משמעותי, שהתחיל עם מנוע מוגדל נפח (1,002 סמ"ק) וה-EXUP (ר"ת Exhaust Ultimate Power Valve), אשר שולט בזרימת גזי הפליטה על-מנת לייעל את אספקת הכוח בכל סל"ד נתון. בשנת 1991 ה-FZR1000 עבר סדרת שינויים נוספת, כאשר העיצוב הפך להיות שמנמן יותר, עם יחידת תאורה אחת שהורכבה משני פנסים א-סימטריים, צביעת אדום-לבן, מזלג הפוך בקוטר 43 מ"מ, 143 כ”ס ב-10,000 סל”ד, 10.9 קג”מ ב-8,500 סל”ד ומשקל יבש שגירד את ה-220 ק"ג מלמטה. זוהי הגרסה הראשונה בסדרה שהגיע לארץ בייבוא סדיר. בשנת 1994 המפרט נשאר דומה עם עיצוב חדש (עיני שועל) ומערכת בלימה משופרת.

ה-FZR1000 הוחלף בשנת 1996 על-ידי ה-YZF1000R ת'אנדראייס, שמשך את מנוע 20 השסתומים מקודמו והוסיף עוד שני כ"ס למפרט ב-10,000 סל"ד ונשאר על 11 קג"מ ב-8,500 סל"ד. השלדה, לעומת זאת, נלקחה ישירות מה-YZF750, שייצג את ימאהה באליפות הסופרבייק העולמית. הסידור הזה הצליח להפחית את המשקל ל-198 ק"ג יבשים וקלים יחסית, למרות המראה השמנמן. את חישוקי ה-17″ (צמיגים במידות 120/70 ו-180/55) שיככו בולמים איכותיים ומתכווננים במלואם. על הבלימה היו מופקדים צמד דיסקים בקוטר 298 מ"מ מלפנים ועוד אחד של 245 מ"מ מאחור. המהירות המרבית הוצהרה ב-262 קמ"ש בקצה ההילוך החמישי והאחרון, ו-100 קמ"ש הושגו תוך 3.1 שניות.

למרות הרצון הטוב של ימאהה, הוא לא נחשב לאופנוע ספורט קלאסי, ובודדים לקחו אותו למסלולי המרוצים. כאופנוע ספורט-תיור נוח למרחקים ארוכים הוא היה נהדר, עם מנוע חזק וגמיש והתנהגות מעולה – שלב אחד מתחת לקצה ורכה מדי בקצה עצמו. במבט לאחור הוא שימש כממלא מקום זמני עד שימאהה יצאו עם הקילר החדש בדמותו של ה-R1 בשנת 1998. הת'אנדראייס לא עבר שינויים מהותיים במרוצת השנים, והייצור הופסק לקראת שנת 2003. כמובן שהוא הגיע לישראל, אך לא נמכר בכמויות גדולות כמו מתחריו.

Yamaha YZF1000 Thunderace (1)

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

DSC_3002

בית המשפט: הפול תשלם פיצויים לרוכב ששכר אופנוע ונהרג

חברת 'הפול' סירבה לפצות משפחה של צעיר שנהרג בתאונת דרכים בתואנה שמדובר בהשכרה ולא בחכירה; בית המשפט חייב את החברה לשלם פיצויים בסך של כ-1.5 מיליון ש"ח

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן