דף הבית / מגזין / נוסטלגיה: מוטוגוצי MGS-01 קורסה
Moto Guzzi MGS-01

נוסטלגיה: מוטוגוצי MGS-01 קורסה

מוטוגוצי ניסו לייצר דגם קוטל דוקאטי בתחילת שנות ה-2000; 150 יחידות נבנו מדגם ה-MGS-01 - מוטוגוצי ספורט 01 - שניסה לעשות את הבלתי אפשרי

בשנת 2002 חשפה מוטוגוצי את ה-MGS-01 – דגם אב-ייצור של אופנוע ספורט שנועד להיות התשובה לדוקאטי, ולייצג את החברה בעולם המרוצים ובשוק העולמי. בסופו של דבר נבנו רק 150 יחידות קורסה שנועדו למסלול בלבד, וכיום הן פריט אספנים נחשק. 

מבחן הדרכים השבוע של המוטוגוצי V85 TT אדוונצ'ר, שמנסה להביא את החברה האיטלקית למיינסטרים של האדוונצ'רים הבינוניים, הזכיר לנו דגם מתחילת שנות ה-2000, אשר ניסה לעשות מעשה אחר: להכניס את מוטוגוצי לחברות קבע בעולם הספורט והאקזוטיקה, שם היו חברות השכנות מאיטליה – דוקאטי ובעלת הבית דאז, אפריליה.

בשנת 2002 הציגו מוטוגוצי את ה-MGS-01. משמעות האותיות – מוטו גוצי ספורט 01. במוטוגוצי התכוונו לייצרו בשתי סדרות – סדרת הקורסה שנועדה למסלול בלבד וסדרת הסיריה (Serie) שנועדה להיות סדרת ההומולוגציה לשוק העולמי עם רישוי כביש ונפח מוקטן של 992 סמ"ק. הדגם הזכיר מאוד, ולא במקרה, את המוטוגוצי דייטונה 1000 שהוצג ב-1993 תחת פיתוחו של ד"ר ג'ון ויטנר. הדייטונה בזמנו היה עוף מוזר שנועד להכניס את מוטוגוצי לעולם הספורט ומרוצי הטווינס, אך עם 100 כ"ס וביקורות פושרות הוא לא קיבל סיכוי להצליח בעולם.

בשנת 2004 הוצגה לבסוף רק סדרת הקורסה, ונבנו כ-150-130 יחידות (עוד נחזור לכך בהמשך). ל-MGS-01 היה מנוע וי-טווין אורכי עם 8 שסתומים, קירור אוויר ונפח של 1,225 סמ"ק. הצילינדרים צופו בציפוי קרמי והכילו בוכנות של קוזוורת' (Cosworth) ומסבי החלקה (Bushings) במקום מסבים כדוריים (Bearings). בצד המכלולים הורכב מזלג הפוך של אוהלינס, בולם אחורי אנכי של אוהלינס, חישוקי אלומיניום של OZ, מפלט 2 ל-1 של טרמיניוני וגל הינע. עקב האכילס של המוטוגוצי ספורט נבע מהנתונים הבאים: הספק סופי של 122 כ"ס ב-8,000 סל"ד, 11.5 קג"מ ב-6,500 סל"ד ומשקל יבש של 190 ק"ג. נתונים פושרים שלא מספיקים לאופנוע סופרספורט.

חוות הדעת של הבוחנים היו חיוביות. הם ציינו את ההתנהגות החדה והטובה, יחד עם הרגש שסיפקה שלדת הפלדה. למרות ההספק הנמוך יחסית ניתן היה לרכוב על המומנט העבה, שבסופו של דבר סיפק ביצועים טובים מאוד. הבעיה העיקרית של הגוצי הייתה המשקל הגבוה (220 ק"ג רטוב), שהיווה את הביקורת העיקרית כלפי ה-MGS-01, מה שהפך אותו לאופנוע ייחודי לימי מסלול ולאו דווקא לאופנוע מרוצים.

תהליך הפיתוח החל תחת בעלותה של אפריליה, שבאותם ימים גם נאבקה בקיצוצים וקשיים. בשנת 2004 מוטוגוצי נקנו על-ידי פיאג'ו, שלא נתנו צ'אנס לפרויקט המיוחד הזה וסגרו אותו ב-2005. מה שמסמל את האיטלקים של פעם הוא העובדה שאף אחד לא יודע כמה יחידות נבנו בדיוק. יש נתונים של 100, 130 ו-150 יחידות. השוק האמריקאי קיבל 50 יחידות בשנת 2004, ואלו נמכרו בזמנו סביב ה-25,000$ וברוב המקרים אף יותר. ה-MGS-01 יועד להיות כלי מפתח שמיועד להצעיד את מוטוגוצי המתקשה קדימה ולשרת את הד.נ.א של כל הדגמים הסדרתיים, אך נשאר בסוף רק כנקודת ציון נוספת בהיסטוריה הארוכה של האיטלקים.

צפו: אתר MCN רוכב על המוטוגוצי MGS-01 קורסה:

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

SYM-ADX300-URI-02

חדש בארץ: סאן-יאנג ADX300 אדוונצ'ר

ה-ADX300 החדש של סאן-יאנג מגיע לישראל עם עיצוב אדוונצ'ר מודרני ועם אבזור ואלקטרוניקה מכובדים; המחיר: 36 אלף ש"ח

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן