דף הבית / מגזין / נוסטלגיה: סאן יאנג דיוק 125 ו-150
SYM-Duke-125-Cross-Israel-015

נוסטלגיה: סאן יאנג דיוק 125 ו-150

בשנות ה-90 צמד דגמי הסאן-יאנג דיוק היו מחזה שכיח ברחובות ישראל בקרב רוכבים פרטיים ושליחים ממהרים; קבלו את הדיוק 150 למנהלים והסופר-דיוק 125 לשליחים

בתחילת שנות ה-90 הגיע אלינו הסאן-יאנג דיוק 150, שחולל מהפכה בארץ מוכת הווספות בהיותו קטנוע 'מנהלים' מפנק. במשך השנים גם הגיע דגם ה-125 בווריאציית שמות, ששלט בשוק השליחים. קווים לדמות הסאן-יאנג דיוק.

עוד לפני שק.ט.מ לקחו בעלות על שם הדגם 'דיוק' על דגמי הנייקד המוטרפים, שייכנו את השם בישראל לקטנוע טייוואני. מקורו של הדיוק הוא בהונדה עילית (Elite CH150) מתחילת שנות השמונים, וזכר לתקופה בה סאן-יאנג ייצרה ברישיון קטנועי הונדה. מי שזוכר את הסרט 'שליחות קטלנית', אזי הדמות שגילמה לינדה המילטון רכבה על הדגם עם הפנס הנפתח.

ממש בתחילת הייבוא בתחילת שנות ה-90 זכה הדיוק 150 להצלחה מיידית. המנוע היה ארבע פעימות שקט, מקורר נוזל, עם תמסורת וריאטור ותא אחסון מתחת למושב. הפינוק, הדר והעיצוב המרשים עזרו בהדרגה להחליף את דגמי וספה כקטנוע השליחים האולטימטיבי מצד אחד, וקסמו רבות לבעלי רכבים שגילו את הקסם בקטנוע עם יכולות מסוימות גם בכבישים בינעירוניים של שנות ה-90. רוכבי הווספה זכו לשמר את יכולות בלם הרגל, שכן כך הופעל הבלם האחורי גם בדיוק ורוכבי הווספה הזקנים שעברו להתפנק בדיוק, עוד המשיכו לקרוא לו בשם הגנרי של הצרעה האיטלקית.

כאמור, ההצלחה הייתה אדירה, ומשלוחים על-גבי משלוחים נמכרו ושטפו את כבישי הארץ בדגמי דיוק בצבע כל-שחור או כל-לבן. רוב הדגמים מצאו את עצמם מרוסקים או נגנבים בשביל חלקי חילוף. הדיוק 150 היה אמין מאוד, אך פחות עמיד כקטנוע שליחויות.

באמצע שנות ה-90 הביאו מטרו, יבואני סאן-יאנג דאז, גם את הסופר-דיוק 125 (בתמונה בראש הידיעה; צילום: הדס לוי). העיצוב כבר היה בסיסי יותר וקונקרטי. היו מספר דגמים לאורך עשור, שנקראו סופר-דיוק, ניו-דיוק, ולבסוף דיוק-קלאסיק עם הפנס הכפול בחזית. ה-125 היה קטנוע קטן ובסיסי, זול לתחזוקה, חסכוני בדלק ואמין מאוד. המנוע, ארבע פעימות ומקורר אוויר, היה חזק יחסית (כ-10 כ"ס), מה שהקנה לדיוק 125 תגובות זריזות. חישוקי ה-10″ ומשקל יבש של פחות מ-100 ק"ג אפשרו שינויי כיוון מהירים, אך פגעו ביכולות ספיגה על האספלט העירוני. בלם הדיסק מלפנים (עם חיזוק של תוף מאחור) הפגין יכולות טובות, שעזרו להגיע למצב עצירה מהמהירות המרבית הנקובה של 90 קמ"ש. מחיר של מעט פחות מ-12,000 ש"ח תרמו לפופולריות גדולה בשוק הישראלי. בשנת 2012 הוחלף הדיוק 125 בקומביז 125 ששווק בעיקר לשוק השליחים.

מי שגדל בשנות ה-90 בישראל מכיר טוב מאוד את צמד דגמי הסאן-יאנג דיוק. כיום לא תראו אותם (בטח שלא את דגמי ה-150), אבל פה ושם אפשר למצוא פנינות, ואפילו לחצות איתם את הארץ. בשטח.

סאן-יאנג דיוק 150 בכרזה המקורית של מטרו (התמונה באדיבות wheel.co.il)
סאן-יאנג דיוק 150 בכרזה המקורית של מטרו (התמונה באדיבות wheel.co.il)
סאן-יאנג סופר דיוק 125 בכרזה המקורית של מטרו (התמונה באדיבות wheel.co.il)
סאן-יאנג סופר דיוק 125 בכרזה המקורית של מטרו (התמונה באדיבות wheel.co.il)

 

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

Yamaha MT-09 2024 Test Dror Orpaz (5)

דגמי ימאהה מהשנים 2021 עד 2025 נקראים למוסך

דגמי ימאהה MT-09 ו-MT-10, טרייסר 900, נייקן 900 ו-XSR900 משנים 2021 עד 2025 נקראים למוסך לצורך החלפת חיישן מצב מצערת TPS

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן