דף הבית / מגזין / נוסטלגיה: סוזוקי GSX1100S קטאנה – המקורי
Suzuki GSX 1100S Katana

נוסטלגיה: סוזוקי GSX1100S קטאנה – המקורי

הסוזוקי GSX1100S קטאנה המקורי נחשף בתחילת שנות ה-80 והיה אופנוע מיוחד שהגדיר את סוזוקי מאז - גם אם לא היה הצלחה מסחרית גדולה

הסוזוקי GSX1100S קטאנה (Katana) עוצב על-ידי קבוצת מעצבים שרצו ליצור משהו מיוחד ורדיקאלי על אופנוע עם ביצועים מכובדים.

בשנת 2018 החזירו בסוזוקי לתודעה את ה-GSX1100S קטאנה המקורי. המשמעות של קטאנה היא חרב יפנית ארוכה עם חוד מעוקל וידית שמאפשרת אחיזה בשתי ידיים. הכלי המועדף על הסמוראים. בדומה לשם 'נינג'ה' של קוואסאקי, השם חובר לאופנועים נוספים של סוזוקי, שנמכרו בעיקר בשוק האמריקאי. אנחנו נתרכז במקורי משנת 1981, שלמרות מחליפו המודרני, הוא היחיד שמזוהה עם השם ורשאי לדעתנו לשאת אותו בגאון.

בהנהלת סוזוקי הסתכלו על היצע האופנועים של החברה במחצית שנות ה-70 של המאה הקודמת, והחליטו שהם צריכים משהו שיעורר את הקהל. הם פנו למחלקת עיצוב חיצונית אשר הובלה על-ידי המעצב הראשי של ב.מ.וו באותה התקופה – הנס מות' (Hans Muth), ויצרו שני קונספטים בשם ED1 ו-ED2, שמשמעותם European Design – עיצוב אירופאי. נתעלם הפעם מ-'1', שם מדובר על סוג של נייקד עם מנוע 650 סמ"ק, שהפך להיות GS650G. בשביל ה-ED2, שאתם רואים כאן, השתמשו גם במנהרות רוח לטובת השגת מקדם גרר יעיל – לא משהו מובן מאליו בסוזוקי באותם השנים. הירידה לפרטים הייתה גם בלוח השעונים המיוחד.

בטופ ניצב ה-GSX1100S שנחשף בתערוכת קלן בשנת 1979. היה לו מנוע ארבע צילינדרים בשורה, חשוף, בנפח 1,074 סמ"ק, מקורר אוויר, עם 16 שסתומים וגל-זיזים עילי כפול. ההספק עמד על 111 כוחות סוס ב-9,500 סל"ד, המומנט עמד על 10 קג"מ ב-6,500 סל"ד. כל זה הספיק ל-220 קמ"ש בקצה ההילוך החמישי האחרון, כשבאותה התקופה הוא נחשב לאחד האופנועים המהירים. את המסה היבשה של 232 ק"ג בלמו צמד דיסקים צנועים בקוטר 275 מ"מ ודיסק אחורי יחיד באותו הקוטר. לקטאנה הייתה שלדת עריסה כפולה, מזלג טלסקופי עם מנגנון אנטי-דייב למניעת סגירת המתלה הקדמי בבלימה שנלקח ממסלולי המרוצים, וצמד בולמים מאחור עם כיוון עומס קפיץ.

העיצוב המיוחד נתקל כמובן בתגובות קוטביות, כאשר אחד היתרונות באותם השנים הוא שהמגיבים הכועסים אמרו בקול או כתבו מכתבים שהגיעו לאנשהו אחרי שבועות. הבוחנים אהבו את המנוע, אבל פחות את ההתנהגות שהוכשלה בעיקר בגלל הבולם האחורי.

הסוזוקי GSX1100S קטאנה לא היה הצלחה מסחרית גדולה, אבל הוא תרם רבות לתדמית של סוזוקי. בזכות אופנוע אחד סוזוקי נחשבה בתחילת שנות ה-80 לחברה פורצת דרך ונועזת, מה שבהחלט תרם למכירות של האופנועים האחרים. עד היום הקטאנה נחשב לאופנוע אספנים מבוקש, בטח אחרי הגרסה המודרנית, שנתנה פרשנות רטרו-מודרנית עם העיצוב והשם. הגרסה המקורית רצה עד לשנת 1985, כאשר מדי כמה שנים היה ניסיון להחיות את העיצוב והשם בעיקר בשוק היפני. עוד אחד מאותם אופנועי אייקונים, שתמיד ייכנסו לרשימת האופנועים החשובים ביותר של סוזוקי, ושל תחילת שנות ה-80.

Suzuki GSX 1100S Katana

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

2025 KTM SX-F FACTORY EDITIONS-9

ק.ט.מ: גרסאות המוטוקרוס פקטורי של 2025

כמדי שנה, ק.ט.מ חושפת את גרסאות הפקטורי של דגמי המוטוקרוס, הכוללים - פרט לשפע תוספות - מערכת מדידת נתונים מתקדמת לשליטה בניהול המנוע ובנתוני הרכיבה

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן