הפיאג'ו ספרה 50 היה קטנוע מודרני ואוטומטי שהוצג ב-1990 במטרה לאזן את המכירות הגוועות של הווספה הוותיקה.
פיאג'ו זה וספה. וספה הוא שם נרדף לקטנוע. לכולם בארץ ובעולם היה כזה, מהתקופה שווספה (צרעה באיטלקית) התחילה עם מנוע דו-פעימתי מעשן, 4 הילוכים וקלאץ' ביד שמאל (וארגז תנובה יעיל מאחור בישראל) אי-שם בשנת 1946. עם השנים הרעיון הועתק בהצלחה על-ידי מפעלים במזרח הרחוק, שהציעו קטנועי פלסטיק זולים וקלים יותר, קלים להפעלה, והכי חשוב – עם מערכת הילוכים אוטומטית. השוק הלך לשם ומכירות הווספה הנצחית ספגו מהלומה.
בסוף שנת 1990 הציגו האיטלקים במונטה קרלו את 'הווספה האוטומטית' – הספרה (Sfera). עיצוב מודרני לחלוטין, גוף מפלסטיק, מנוע שתי פעימות מקורר אוויר בנפח 49 סמ"ק עם 3.3 כוחות סוס, משקל של 80 ק"ג, התנעה חשמלית (ורגלית לגיבוי), חישוקי 10″ ובלמי תוף. כמו שציינו, התמסורת הייתה דרך רצועת וריאטור ואוטומטית לגמרי. המחיר היה גבוה במעט מהווספה 50 המקבילה. שנה לאחר מכן, אגב, הציגו בפיאג'ו דגם מתקדם יותר בשם קווארץ (Quartz), עם מנוע מקורר נוזל ו-50% יותר הספק.
בשנת 1993 התווספה גרסת 80 סמ"ק, שכבר סיפקה 9.5 כוחות סוס ושקלה רק עוד חמישה ק"ג. גרסת ה-50 קיבלה את האופציה בין לבחור מושב יחיד או כפול, ועוד אופציה למנגנון אלקטרוני כנגד גניבה, שהוגדר כדגם בפני עצמו. בשנת 1994 הספרה עבר עדכון עיצוב ולוגו חדש, ונשארה רק גרסת ה-50 סמ"ק. במקביל הוצג ההקסגון (Hexagon), שנראה דומה מאוד לספרה, ועליו נכתוב בפעם אחרת.
בשנת 1995 הוצג דור חדש, עם עיצוב עדכני מעט יותר, מיכל דלק גדול יותר של 8 ליטר, עוד משקל ובלם דיסק קדמי. בנוסף הוצגה גרסת 125 סמ"ק ארבע פעימות השוקלת כ-100 ק"ג ומצליחה להגיע ל-95 קמ"ש בעזרת מנוע המספק 12 כוחות סוס. המכירות החלו לדעוך, ועברו בין השאר לדגמים נוספים של פיאג'ו עצמם. הייצור של הספרה פסק לגמרי לקראת סוף שנת 1998. הפיאג'ו ספרה נמכרה בישראל, ולדעתנו יש כלים שעדיין מסתובבים בקיבוצים ובמושבים.