כצפוי, הייצור במפעל הקורס של נורטון באנגליה הופסק לגמרי, הגישה למפעל עצמו נחסמה ורכוש רב הוחרם; העיסוק המרכזי כיום הוא במציאת משקיע שיציל את החברה.
בימים האחרונים, לאחר חשיפת כשלים ורמאויות במפעל נורטון שבאנגליה, הובאו על-ידי הרשויות בטונדות לחסימת דרכי הכניסה והיציאה מהמפעל עצמו – בעיקר על-מנת שנושים וספקים לא יגיעו ויקחו את הרכוש הרב שנשאר במפעל. עשרת רכבי השרד שנקנו בכספי המענק הממשלתי הוחרמו, והייצור במפעל פסק לגמרי.
נכון להיום עתיד החברה תלוי במשקיע שייקח על עצמו את כל החובות והתחייבויות וימשיך לפתח את המותג הייחודי הזה. בשבוע האחרון עלו שמות כמו קיאנו ריבס, השחקן שמחזיק אזרחות בריטית ובעצמו בעל חברת אופנועים (ARCH), ואף אמזון הגדולה, אך כרגע מדובר בלא יותר מזריקת שמות לאוויר. בכל מקרה, נאמן החברה שמונה לאחרונה מצהיר כצפוי שיש התעניינות גדולה בקרב משקיעים.
אופנועי נורטון הושקו אך לאחרונה בישראל, וכמעט במקביל החלו להיחשף בעיות, שבסופו של דבר יביאו את החברה לכדי סגירה או פשיטת רגל. בינתיים גוברים הסיכויים להקמת ועדת חקירה ממשלתית שתחקור את תהליך קבלת התמריצים הממשלתיים שהוזרמו לנורטון והעלמות אותם מיליוני ליש"ט, כמו גם את סיפור הונאת כספי הפנסיה שהוסטו לחברה עצמה ונעלמו יחד עם כל המזומנים של נורטון. כל החיצים מופנים כלפי סטיוארט גרנר, מנכ"ל נורטון מאז 2008. להלן השתלשלות האירועים הידועים עד כה:
1. משקיע מסתורי
לפני מספר חודשים פרסמו בנורטון שהם מחפשים משקיעים בחברה, אך לקראת סוף נובמבר 2019 הם משכו את הפרסום ועדכנו שמשקיע יחיד ואנונימי ישקיע כמיליון ליש"ט בחברה – לצורכי כיסוי חובות ופיתוח. נכון לעכשיו המשקיע עצמו לא נחשף ואין בכלל ודאות שאכן ישקיע את הכספים שהתחייב אליהם.
2. העלמות מיסים
רשויות המס באנגליה הגישו תביעה כנגד נורטון על חובות של 300,000 ליש"ט. במעמד ההצהרה התברר שהחוב היה כפול, אך נורטון סגרו חלק ממנו והגיעו להסכם פריסת חוב לשאר הסכום.
3. הונאת פנסיה
במהלך חקירת נורטון התברר שכספי הפנסיה של לפחות 224 אנשים מרחבי אנגליה, בשווי מצטבר של יותר מ-14 מליון ליש"ט, הועברו לידי נורטון בשנים 2013-2012 ונעלמו יחד עם כל שאר הכספים. מתברר שבמהלך אותן השנים שהוזכרו, שוכנעו החוסכים להוציא את כספם ממסלול הפנסיה בו התנהלו ולהשקיע בחברות של מנכ"ל נורטון. כספם הוקפא למשך חמש שנים ונותב לשלוש חברות שבשליטת סטיוארט גרנר – שבתורו השקיע את כל הכספים האלו בדבר אחד: מניות נורטון. סיימון קולפר הוא הסוכן שהונה את החוסכים, והוא הציג את עצמו מולם בשם בדוי על-מנת להסתיר הרשעות הונאה קודמות. הוא הורשע בבית המשפט בשנת 2018 על חלקו בהונאה הזאת ובאחרות בעלות אותו האופי. קולפר הציג מצג שווא לחוסכים, שאם הם יעבירו את כספי הפנסיה הם לא ייאלצו לשלם מס על כך. הלכה למעשה החוסכים נאלצו לשלם מס למדינה, בעוד קולפר מתוגמל בנדיבות בידי כל החברות אליהן העביר את הכספים.
החוסכים, שהפסידו את כספם, האשימו לאחרונה את גרנר שהתעלם מכל בקשותיהם לקבל את כספם בחזרה. לפגישה, שהייתה אמורה להיערך ביום חמישי שעבר בנוכחות גרנר והחוסכים שאיבדו את כספם – לא הופיע המנכ"ל גרנר.
4. מרמה בכספי מענק ממשלתי שניתנו לנורטון
הנושא שגורם לקריאה להקמת ועדת חקירה ממשלתית הוא קבלת מענק של 4 מליון ליש"ט בשנת 2015 שהוענק לנורטון ול-11 ספקי משנה שלה. גולת הכותרת סביב המענק היה יצירת 600 מקומות עבודה חדשים. 4 שנים לפני כן קיבלה נורטון הלוואה ממשלתית על סך של 625,000 ליש"ט. גורמים בממשלה הנוכחית דורשים לחקור האם נעשתה בדיקת נאותות מספקת לפני קבלת המענק ומדוע לא בוצעה בקרה ממשלתית בנעשה בכספי משלמי המיסים האנגלים. מספר דוגמאות לחוסר הבקרה ניתנו כשנחשפה רשימת רכבי השרד שבבעלות נורטון ומשמשת את אנשי ההנהלה: שישה רכבי אסטון מרטין, שלושה רכבי ריינג' רובר ויגואר F-Type – כולם בשווי מצטבר של 800,000 ליש"ט. 324,000 ליש"ט הושקעו בחברות אחרות של מנכ"ל נורטון' ו-160,000 ליש"ט ניתנו ישירות למנכ"ל ונרשמו בספרי החברה כהלוואה.
5. רוכשים ששילמו עבור האופנועים ולא קיבלו אותם
רוכשים באירופה שנתנו מקדמות עבור אופנועי הנורטון שלהם, ואף כאלה ששילמו מחיר מלא עבורם' טוענים שלא קיבלו את אופנועיהם במועד שהובטח להם, ונכון לעכשיו אין שום אופק בדחיות החוזרות והנשנות.
6. הונאת פונזי של רוכשי נורטון קיימים
מספר בעלי נורטון V4 – תשעה במספר עד כה – טוענים דרך רשתות חברתיות שהתבקשו להביא את אופנועיהם לחברה לצורך קריאות שירות (ריקול)' שם נלקחו מאופנועיהם חלקים על-מנת להרכיב באופנועים חדשים שנבנו והיו אמורים להימסר ללקוחות חדשים האמורים להשלים את מלוא התשלום במעמד הקבלה.
כרגע המצב לא נראה טוב ועתידה של נורטון לוט בערפל, אולם אנחנו נוטים להאמין שבתקופה הקרובה יימצא משקיע שייקח על עצמו את החובות וההתחייבויות של המותג הוותיק, ויחזיר למסלול את החברה והמפעל. נציין שלנורטון יש מספר דגמי אופנועים מוכנים לייצור, כמו למשל דגמי האטלס שעשויים להימכר היטב ולהכניס מזומנים לחברה, כך שמשקיע רציני אשר יישם תכנית הבראה ארוכת טווח אף עשוי לקטוף רווחים. נמשיך כמובן לעדכן.