דף הבית / חדשות / נורטון-בריטניה: העלילה מסתבכת
Norton Logo

נורטון-בריטניה: העלילה מסתבכת

התקשורת העולמית מסקרת את פרשיית נורטון ללא הרף, בסיפור שממשיך להסתבך עם הונאות ושחיתויות - הנה סיכום הדברים עד כה

סיפור הקפאת ההליכים ומינוי נאמן חיצוני של יצרנית האופנועים האנגלית נורטון ממשיך להציף סיפורי מרמה והונאה מול משקיעים ומול הממשלה.

אופנועי נורטון הושקו אך לאחרונה בישראל, וכמעט במקביל החלו להחשף בעיות, שבסופו של דבר יביאו את החברה לכדי סגירה או פשיטת רגל. בנתיים גוברים הסיכויים להקמת ועדת חקירה ממשלתית שתחקור את תהליך קבלת התמריצים הממשלתיים שהוזרמו לנורטון והעלמות אותם מיליוני ליש"ט. כמו כן, את סיפור הונאת כספי הפנסיה שהוסטו לחברה עצמה ונעלמו יחד עם כל המזומנים של נורטון. כל החיצים מופנים כלפי סטיוארט גרנר, מנכ"ל נורטון מאז 2008.

חברת נורטון נוסדה באנגליה כבר ב-1898, והיא נחשבת למותג האופנועים הוותיק בעולם. החברה הייתה חלק מתעשיית האופנועים הבריטית בשנות השיא, כלומר בשנים 1940 עד 1960, ולאחר מכן חוותה קשיים כלכליים ופשיטות רגל רבות – כמו כל תעשיית האופנועים הבריטית. בשנת 2008 החברה קמה לתחייה מחדש – באופו המפעל הוותיק הנמצא בסמוך למסלול דונינגטון פארק, ועם אותו הלוגו הוותיק שצויר על-ידי הבת של הבעלים המקורי לפני יותר מ-100 שנה ומאז מעטר את כל מיכלי הדלק של אופנועי נורטון שיוצרו – כשבגלגולה החדש החברה מייצרת אופנועים שהם אמנם בסגנון רטרו (רובם, לא כולם, שכן יש גם את ה-V4 והסופרלייט המודרניים), אולם אלו אופנועי בוטיק לכל דבר ועניין, מיוצרים בעבודת יד ומציעים מכלולי איכות שאותם תמצאו בדגמי האופנועים היקרים והאיכותיים ביותר שיש בעולם. להלן השתלשלות האירועים הידועים עד כה:

1. משקיע מסתורי

לפני מספר חודשים פרסמו בנורטון שהם מחפשים משקיעים בחברה, אך לקראת סוף נובמבר 2019 הם משכו את הפרסום ועדכנו שמשקיע יחיד ואנונימי ישקיע כמיליון ליש"ט בחברה – לצורכי כיסוי חובות ופיתוח. נכון לעכשיו המשקיע עצמו לא נחשף ואין בכלל ודאות שאכן ישקיע את הכספים שהתחייב אליהם.

2. העלמות מיסים

רשויות המס באנגליה הגישו תביעה כנגד נורטון על חובות של 300,000 ליש"ט. במעמד ההצהרה התברר שהחוב היה כפול, אך נורטון סגרו חלק ממנו והגיעו להסכם פריסת חוב לשאר הסכום.

3. הונאת פנסיה 

במהלך חקירת נורטון התברר שכספי הפנסיה של לפחות 224 אנשים מרחבי אנגליה, בשווי מצטבר של יותר מ-14 מליון ליש"ט, הועברו לידי נורטון בשנים 2013-2012 ונעלמו יחד עם כל שאר הכספים. מתברר, שבמהלך אותן השנים שהוזכרו, שוכנעו החוסכים להוציא את כספם ממסלול הפנסיה בו התנהלו ולהשקיע בחברות של מנכ"ל נורטון. כספם הוקפא למשך חמש שנים ונותב לשלוש חברות שבשליטת סטיוארט גרנר – שבתורו השקיע את כל הכספים האלו בדבר אחד: מניות נורטון. הסוכן, שהונה את החוסכים, נקרא סיימון קולפר. האחרון הציג את עצמו מולם בשם בדוי, על-מנת להסתיר הרשעות הונאה קודמות. הוא הורשע בבית המשפט בשנת 2018 על חלקו בהונאה הזאת ובאחרות בעלות אותו האופי. הוא הציג מצג שווא לחוסכים, שאם הם יעבירו את כספי הפנסיה הם לא יאלצו לשלם מס על כך. הלכה למעשה, החוסכים כמובן שנאלצו לשלם מס למדינה בעוד קולפר מתוגמל בנדיבות בידי כל החברות אליהן העביר את הכספים.

החוסכים, שהפסידו את כספם, האשימו לאחרונה את גרנר שהתעלם מכל בקשותיהם לקבל את כספם בחזרה. לפגישה, שהיתה אמורה להערך ביום חמישי האחרון, בנוכחות גרנר והחוסכים שאיבדו את כספם – לא הופיע המנכ"ל גרנר.

4. מרמה בכספי מענק ממשלתי שניתנו לנורטון

הנושא, שגורם לקריאה להקמת ועדת חקירה ממשלתית, הוא נושא קבלת מענק של 4 מליון ליש"ט בשנת 2015, שהוענק לנורטון ול-11 ספקי משנה של נורטון. גולת הכותרת סביב המענק היה יצירת 600 מקומות עבודה חדשים. 4 שנים לפני כן קיבלה נורטון הלוואה ממשלית על סך של 625,000 ליש"ט. גורמים בממשלה הנוכחית דורשים לחקור האם נעשתה בדיקת נאותות מספקת לפני קבלת המענק ומדוע לא בוצעה בקרה ממשלתית בנעשה בכספי משלמי המיסים האנגלים. מספר דוגמאות לחוסר הבקרה ניתנו כשנחשפה רשימת רכבי השרד שבבעלות נורטון ומשמשת את אנשי ההנהלה: שישה רכבי אסטון מרטין, שלושה רכבי ריינג' רובר ויגואר F-טייפ – כולם בשווי מצטבר של 800,000 ליש"ט. 324,000 ליש"ט הושקעו בחברות אחרות של מנכ"ל נורטון ו-160,000 ליש"ט ניתנו ישירות למנכ"ל ונרשמו בספרי החברה כהלוואה.

5. רוכשים ששילמו עבור האופנועים ולא קיבלו אותם 

רוכשים באירופה שנתנו מקדמות עבור אופנועי הנורטון שלהם, ואף כאלה ששילמו מחיר מלא עבורם טוענים שלא קיבלו את אופנועיהם במועד שהובטח להם, ונכון לעכשיו אין שום אופק בדחיות החוזרות והנשנות.

6. הונאת פונזי של רוכשי נורטון קיימים

מספר בעלי נורטון V4 – תשעה במספר עד כה – טוענים דרך רשתות חברתיות שהתבקשו להביא את אופנועיהם לחברה לצורך קריאות שירות (ריקול) שם נלקחו מאופנועיהם חלקים על-מנת להרכיב באופנועים חדשים שנבנו והיו אמורים להמסר ללקוחות חדשים האמורים להשלים את מלוא התשלום במעמד הקבלה.

נכון לעכשיו העתיד הקרוב של נורטון בעייתי ותלוי במציאת משקיע שיכסה את החובות הקיימים מצד אחד ויביא מספיק ממון להמשך ייצור ופיתוח. הדבר עלול גם להשפיע על הייבוא לישראל, אך ממוטו 24, יבואני נורטון לישראל, נמסר כי נכון לעכשיו העבודה מול נורטון מתנהלת כרגיל, ואפילו יש הזמנות בקנה.

כולנו תקווה שהיצרן הותיק והמפואר ימצא את דרכו חזרה לאיתנות פיננסית והמשך יצירת אופנועים מיוחדים. נמשיך לעדכן.

תחקיר שפורסם ברשת החדשות ITV:

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

BMW-R1300GS-Test-007

ב.מ.וו: שיא מכירות נוסף גם ב-2024

שנת 2024 הסתיימה עם שיא מכירות נוסף של ב.מ.וו המשפר במעט את השיא שנקבע בשנה הקודמת, כאשר האדוונצ'רים הגדולים מובילים כצפוי את המכירות

4 תגובות

  1. Avatar

    לא יאמן. החברה קרסה, רמאויות משם ועד לונדון ובארץ עוד פותחים הזמנות? מי המטומטם – היבואן או הלקוחות?

  2. Avatar

    אם מישהו מזמין נורטון בארץ אחרי מה שכתוב פה, אז כנראה שמגיע לו

  3. Avatar

    נו באמת……..לא רק שאין אבא ואמא….מסתבר שאין גם סבא וסבתא…..😂

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן