תקציר החודש האחרון: קבוצת פירר מוביליטי, המחזיקה במותגים ק.ט.מ, הוסקוורנה, גאס גאס, WP ו-MV אגוסטה, ונמצאת בקשיים פיננסיים משמעותיים, מודיעה על תהליך בן 90 ימים שבמסגרתו החברה תבצע ארגון מחדש עצמי לצורך שיקום פיננסי והמשך הפעילות העתידית. בינתיים, מוכרים בחברה את חלקה ב-MV אגוסטה, מצמצמים את תכנית המרוצים, מפטרים מאות עובדים וסוגרים מפעלים.
קבוצת פירר מוביליטי נמצאת בקשיים פיננסיים משמעותיים, כשמניית החברה ממשיכה לרדת. בחברה החלו וממשיכים בפיטורי מאות עובדים, וזאת כחלק מתכנית הבראה בת 90 ימים שבמסגרתה תבצע הנהלת החברה ארגון מחדש לכל המבנה הארגוני של החברה – זאת, כזכור, בשל חובות לנושים בסך של מאות מיליוני אירו. ויתור עיקרי ראשון היה ההודעה על מכירת המניות המשותפות בחברת הבוטיק האיטלקית MV אגוסטה. בק.ט.מ רכשו בשנת 2022 רבע ממניות חברת MV אגוסטה האיטלקית, כאשר בתחילת השנה הנוכחית רכשו עוד לסך של 50.1% מהמניות בהשקעה שהוערכה בכ-220 מיליון אירו. רכישת המניות נועדה בזמנו להכניס את פירר מוביליטי לשותפות אסטרטגית אשר תתבטא ברכש החלפים לחברה ומכירה דרך המפיצים המקומיים בארצות הברית, קנדה ומקסיקו, והייתה חלק מתכנית ההתרחבות הגלובלית של הקונצרן – עוד כשחשבו שם שמצבם טוב.
מבחינת העובדים בק.ט.מ – דווח כי הם לא יקבלו את מענקי חג המולד, יצומצמו להם שעות העבודה, ובמהלך שנת 2025 ימשיכו לפטר מאות מהם. כל תהליך הייצור, שכבר פסק, לא יחודש לפני חודש מרץ 2025, כאשר החוזים מול ספקי החלפים השונים ייפתחו על-מנת לצמצם עלויות. הפעילות במפעל המרכזי באוסטריה תצטמצם למינימום (ואף יכול להיות שייסגר לחלוטין), ותהליך הייצור יעבור במלואו למפעלים בהודו ובסין. ההערכה היא שגם הפעילות בתחום האופניים (ק.ט.מ מחזיקה מותג אופניים ואופניים חשמליים מצליח) תצומצם הפעילות ויבוצעו קיצוצים גם בתחום זה.
על-קו הזינוק במרוץ דקאר 2025 הקרוב תופיע רק קבוצת ק.ט.מ רשמית ומצומצמת לשלושה רוכבים בלבד. לא נראה את קבוצות הוסקוורנה וגאס גאס (שהם בפועל אותו אופנוע כמו הק.ט.מ), שזכו להצלחות בשנים האחרונות. בק.ט.מ גם משכו את התמיכה שלהם באליפות ההארד-אנדורו (לשעבר WESS), אך טרם הודיעו על גורל הקבוצות שבאחריותן. השמועות החזקות ביותר כרגע מדברות על פרישה מיידית מענף ה-MotoGP, שנושא בחובו עלויות פיתוח ותפעול משמעותיות. למרות כל זה הוציאו בק.ט.מ סרטון תדמיתי (ראו למטה) שמשקף את התקופה הקשה והיכולת הספורטיבית הנדרשת 'לקום מהקרשים' ולהתגבר על הקשיים. ימים יגידו.
מה לגבי מה שבאמת מסמל את הקושי העיקרי? ובכן, בעיתונות הגרמנית פורסם נתון שמגדיר כי במחסני החברה קיימים לא פחות מ-265 אלף אופנועים שטרם נמכרו בשנת 2024. בשנת השיא של הקבוצה, שנת 2023, מסרו 381,555 אופנועים בסך הכל. כלומר הכמות ה'תקועה' כמעט שוות ערך לכמות המכירות השנתית. זה גם מביא אותנו לאחת הבעיות האקוטיות של ק.ט.מ, שהציבה לדילרים ברחבי העולם יעדי מכירות גבוהים ומוגזמים באופן מופרז. כתוצאה מכך סוכנים רבים 'נאלצו' לרכוש מהיצרן מלאים גדולים ונתקעו עם מלאי שלא נמכר. התוצאה היא שבשנת 2024, בבת אחת, ההזמנות מק.ט.מ ירדו דרמטית ואופנועים רבים נשארו לצבור אבק בסוכנויות ברחבי העולם – כולל כמובן מותגי הוסקוורנה וגאס גאס.
לא ניתן לזלזל גם באחת הסיבות לעצירה במכירות שפורסמה אצלנו במחצית השנה, והיא כבר הייתה סימפטום לבעיה שמתעוררת אצל ק.ט.מ. מדובר בדיווחים מהעולם על שרשרת תקלות ושחיקה בגלי הזיזים של מנועי ה-LC8c של ק.ט.מ 790 ו-890, שגרמו לנזק למנוע. התקלה המדוברת מתייחסת לבעלי ק.ט.מ 790 (דיוק ואדוונצ'ר) משנים 2020-2018, וכן בעלי ק.ט.מ 890 והוסקוורנה נורדן 901 החולק את אותו מנוע LC8c. הטענה היא כי כשל בגל הזיזים גרם לירידה בכוח, רעשים מכניים מהמנוע וצריכת שמן מוגברת.
רגע לפני ההודעה על הצרות נראה כי שבק.ט.מ מתקרבים לשיא עם אופנועים חדשים שהוצגו, מסכי TFT חדשים ומשוכללים וגיר אוטומטי, שלא לדבר על הרחבת קטגוריית האדוונצ'ר הבינוני והפופלארי עם אופנועי ה-390 החדשים. הסרטון למטה מראה את האופטימיות של ק.ט.מ (לפחות במחלקת יחסי ציבור), ולדעתנו הם יתרוממו ממוקדים יותר מהמשבר, כשבשאיפה הצרכן הסופי יוכל גם לרכוש את האופנועים שלהם במחירים נמוכים יותר.
ב-1995 הסבתי KTM EGS 620 לסופרמוטו שהיה למיטב ידיעתי השני בארץ אחרי זה של טל שביט. הוא היה אפילו חוקי לכביש. זה האופנוע הכי מלהיב שהיה לי ויהיה לי מעולם. זה גרם לכך של KTM תמיד תהיה אצלי פינה חמה בלב.
ל-KTM היה DNA מטורף. משקל קל, מנועים חזקים, אמינות ומראה מטורף. כל מה שיש באופנוע חלומות.
בשנים האחרונות החברה הזאת הפכה לתאגיד פשיסטי שמשתלט על חברות מגניבות (מהסוג שהם עצמם היו) מוצץ להם את ה-DNA והורס אותן (גאס גאס, האסקי, הוסברג…). מה שעשו הנאצים עם טנקים הם עושים עם בנקים.
תוסיפו לזה אמינות מזעזעת. על פחות מסיפור גלי הזיזים חברות פשטו רגל. עכשיו היצור עובר לסין והודו והסוף ידוע מראש.
כל מה שתיארתי מספיק כדי לגמור חברות אבל מכת הגרזן הסופית על החברה הזאת תבוא כי היא מייצרת את האופנועים הכי מכוערים בכל זאנר, לא של אופנועים אלא של מוצרים בכלל. רוצה לאמר… אין בעולם טוסטר משולשים יותר מכוער מהאופנועים של KTM. אופנוע זה כלי לא פרקטי. אופנוע זה תשוקה. אתה לא יכול לייצר מוצר שכולו תשוקה כשהוא נראה כמו בלנדר של מרפי ריצ'רדס. הפורומים בכל רחבי העולם מלאים בפידבקים על מגמת ההתכערות של אופנועי KTM ועדיין החברה אטומה לפידבקים ומתעקשת לעבוד עם סדנת העיצוב הארורה קישקה שאגב חלק מהפורטפוליו שלהם זה לעצב בלנדרים וטוסטרי משולשים.
לצערי הרב, החברה כבר בקצה המצוק מתחילה את ההחלקה למטה.. לצערי !