במשך שנים תחום הדיבוריות לקסדות סובל ממגבלה טכנולוגית הנובעת מפרוטוקול הבלוטות' – המאפשרת לו להתחבר למכשיר אחד בלבד, ולאחרונה גם שניים. בוצעו טריקים כאלה ואחרים כדי לגרום לכמה מערכות תקשורת לתקשר ביניהן, אבל זה היה תמיד כרוך בסרבול ולא עבד בצורה חלקה. במערכת החדשה של קארדו – PACKTALK – החברה פיתחה שיטת תקשורת חדשה הנקראת DMC, שהופכת כל דיבורית כזאת למעין תחנת שידור קטנה, המקשרת בין מספר רוכבים (כרגע עשרה) בבת אחת, ללא הצורך בהתעסקות בחיבור ביניהם מלבד בפעם הראשונה. להבדיל מבלוטות' שהיא טכנולוגיה גנרית – את ה-DMC פיתחה כאמור קארדו בעצמה.
מה זה?
הדיבורית החדשה של סקאלה ריידר מגיעה עם כל הפיצ'רים המוכרים מדגמים קודמים, ועוד כמה נוספים שלא נראו עד כה. בנוסף ובעיקר – טכנולוגיית הDMC.
הפיצ'רים כוללים:
- טכנולוגיית DMC – לתקשורת מרובת רוכבים – עד 10 רוכבים בו זמנית
- אינטרקום רגיל בין שני רוכבים עד לטווח של 1.6 קילומטר, בערוצים A ו-B
- אפשרות שיחת ועידה בבלוטות' בין ארבעה רוכבים בו זמנית
- עד תשעה רוכבים מחוברים באינטרקום (אבל לא מדברים בו זמנית)
- Gateway– אפשרות להתחבר בבלוטות' לדיבוריות של חברות אחרות
- Click to link– אפשרות להתחיל שיחה עם רוכב אקראי שבמקרה יש לו דיבורית של קארדו
- חיבור לסלולרי עם השמעת פקודות GPS, מוזיקה וכדומה
- שידור מוזיקה במקביל לאינטרקום – פיצ'ר חדש ב-PACKTALK
- רדיו עם 6 תחנות בזיכרון ו-RDS
- שליטה קולית בדיבורית (באנגלית ובכמה שפות נוספות)
- שיתוף מוזיקה למורכב/ת
- אפליקציה לשליטה מלאה על הדיבורית
בסך הכל ה-PACKTALK היא דיבורית מאוד מתוחכמת ועמוסת פיצ'רים שיעסיקו את הקונים במשך זמן רב.
מה מגיע באריזה?
- הדיבורית עצמה – שמגיעה עם שלושה כפתורים וגלגלת (למשל לעוצמת שמע) שגם היא לחצן
- ערכת שמע (תושבת) חדשה שלא צריכה ברגים להתקנה ולא בולטת מתחת לקסדה
- מדבקה לערכת שמע – אם לא ניתן להתקין את התושבת הרגילה על הקסדה
- רמקולים 32 מ"מ עם חיבור 3.5 סטנדרטי
- שני סוגי מיקרופונים – היברידי וחוטי
- כבל USB ומטען קיר
- מדריכי התקנה וספר מדריך מודפס
- באריזה הזוגית יש את כל המתואר פעמיים
איך זה מרגיש להשתמש בזה?
זה התחיל לאט. במקום לקרוא את ההוראות המפורטות כדי להגיע לכפתור שמשייך בין הטלפון לדיבורית – העדפנו ללחוץ על הגלגלת פעמיים ולהקשיב לגברת מקריאה את התפריט, עד שהיא מגיעה לתפריט של האפשרויות המתקדמות. לאחר מכן באפשרויות המתקדמות יש להקשיב לתפריט עד שהוא מגיע לאפשרות שיוך לסלולרי. למען ההגינות, מהרגע שמתחברים החיים נהיים הרבה יותר קלים והדיבורית מגיבה מהר מאוד. להבדיל מה-Q3 שלי שלוקח לה כמה וכמה שניות לזהות שהסלולרי בסביבה, ה-PACKTALK מתחברת תוך שבריר שנייה והאפליקציה של קארדו מגיבה במהירות ועוברת למצב פעיל בעצמה.
עם האפליקציה החיים הרבה יותר פשוטים – אין לחיצות כפתור שצריך לתזמן או לזכור, ותפעול הדיבורית הופך להיות הרבה יותר ידידותי למשתמש. במספר לחיצות האפליקציה זיהתה את כל תחנות הרדיו שיש באזור ושמה אותן בזיכרון. מיד התחיל להתנגן הרדיו מהתחנה, והוא נשמע מעולה. מרגע זה כבר לא צריך את האפליקציה וניתן לעבור בין תחנות בזמן הרכיבה. נראה גם שקליטת הרדיו שופרה בדגם זה.
מהאפליקציה ניתן לגשת לכל הגדרות הדיבורית ולשנות אותן. לעבור ממצב DMC לבלוטות', ויש גם נגן מוזיקה מובנה שעבד טוב. נקודה יפה בנוגע למוזיקה היא שבזמן שאתה מדבר עם רוכב נוסף באינטרקום, המוזיקה לא מפסיקה אלא נחלשת, כך שאתה שומע גם את השיחה וגם את המוזיקה בו זמנית. נחמד.
מבחינת העיצוב, אפשר בהחלט לומר שהיא נוחה לשימוש. הגלגלת מקלה מאוד על הגברת והקטנת עוצמת הקול, ולא הרגשנו בעיה ללחוץ על הכפתורים השונים עם כפפות רכיבה, אפילו שבעין הם נראים יותר קטנים. האנטנה הנשלפת מגבירה את הטווח של הדיבורית ונראית עמידה ולא שברירית (על פי קארדו הם עובדים עם אנטנות נשלפות מאז 2009 בלי בעיות מיוחדות).
הדיבוריות נשמעות היטב בחיבור בלוטות'. לא יכולתי לציין במיוחד את האיכות ביחס לדגמים טובים – גם כאן כשהטווח עולה או אם יש הפרעות פיזיות בין שני הרוכבים האיכות נופלת עד שהיא מתנתקת. איכות השמע של הרמקולים היא מעולה, בטח יחסית לדיבוריות אחרות שאנחנו מכירים. קול ומוזיקה נשמעו היטב וללא הפרעות, ולחובבי מוזיקה ניתן לרכוש רמקולים גדולים יותר בקוטר 40 מ"מ במחיר של 269 ש"ח.
איך מרגישה טכנולוגיית ה-DMC?
את התשובה לזה צריך לחלק לשניים:
קודם כל, כפי שכבר אמרנו בתחילת הסקירה, להבדיל מבלוטות', DMC היא טכנולוגיה שפיתחה והמציאה חברת קארדו, ועל כך מגיע להם שאפו ענקי. יחד עם זאת, היא עדיין לא עובדת חלק. לקח לנו זמן עד שהצלחנו לחבר מספר גדול של רוכבים יחד, אם כי זאת משום שחלק מהערכות שבחנו כבר היו מחוברות אחת לשנייה. היה מצב שבו חמישה רוכבים שמעו רק שני רוכבים מדברים, היה מצב ששני זוגות שמעו רק את עצמם. כל הבעיות הללו נפתרו אחרי שעשינו אתחול לכל הדיבוריות והתחברנו מחדש. למה אנחנו כותבים את זה בנפרד ולא כחלק מהסקירה? כי גם האפליקציה וגם הדיבורית עצמה הן בעלות יכולת לקבל עדכוני תוכנה, ולתחושתנו ככל שיעבור הזמן ויגיעו פידבקים מהרוכבים, קארדו תפתור את רוב הבעיות האלה ותעביר את השינויים בעדכוני התוכנה הבאים.
מאידך, כשזה עובד – זה עובד מעולה. השיוך בין הדיבוריות קל ומהיר – פשוט מפעילים את מצב השיוך בכל הדיבוריות בו זמנית – והן קולטות אחת את השנייה כרשת, להבדיל מבלוטות' – שם צריך לשרשר אחת לשנייה ולבצע שיוך בין כל 2 דיבוריות. רכבנו יחד ושמענו את כולם מדברים בו זמנית בשיחת ועידה. כשהתחלקנו לשתי קבוצות, הקבוצה הראשונה המשיכה לתקשר בינה לבין עצמה, וכשחברנו חזרה הדיבוריות התחברו שוב בעצמן ללא קשיים מיוחדים. רכבנו בכבישים הרריים שקשה לשמור בהם על קו ישיר בין כל הרוכבים (בין היתר – בכביש בית אורן לכיוון עוספיה), ובכל זאת כשהיינו יחד הצלחנו לשמוע אחד את השני ללא בעיות.
אין ספק שבתחום הזה מדובר בקפיצת מדרגה ענקית של קארדו – גם בגלל רשת הדיבוריות, גם בגלל השיוך המהיר, וגם בשל החיבור מחדש של כל דיבורית משויכת שנמצאת בסביבה – גם אחרי שהיא מתנתקת.
האם כדאי לי לקנות את זה?
במחיר של 1,890 ש"ח לערכה בודדת ו-3,290 ש"ח לערכה כפולה, המערכת פחות מתאימה לרוכבים שרוכשים דיבורית ראשונה וצריכים משהו בסיסי. כמות הפיצ'רים וההתעסקות הנדרשת כדי לגרום לה לעבוד יכולים לתסכל אדם שמשתמש במכשיר כזה בפעם הראשונה, ועיקר השימוש שהוא רוצה מהמערכת הוא לדבר בטלפון, לשמוע מוזיקה והנחיות GPS, ומדי פעם לדבר עם רוכב אחר באינטרקום.
לדעתנו הדיבורית מתאימה לשני סוגי רוכבים:
- לרוכבים בקבוצה גדולה ומלוכדת שמעוניינים לתקשר ביניהם ורוצים את המערכת הנוחה ביותר לכך
- לרוכבים שהם חובבי גאדג'טים ורוצים שתהיה לכם את המערכת המתקדמת והחדישה ביותר שכסף יכול לקנות
לכל רוכב אחר הדיבורית הזאת תהיה לדעתנו קצת יותר מדי.