הספורט המוטורי בישראלי בבלגן שלם. 3 עמותות פעילות בהתאחדות דורשות מיו"ר ההתאחדות להתפטר ולפזר את הוועד הקיים, וכן לקיים בחירות חדשות לתפקיד ולבחור ועד חדש. הסיבה, לטענת העמותות, היא שההתאחדות אינה מבצעת את תפקידה בקיום אליפויות ספורט מוטורי סדירות וכי היא מוטה באופן ברור כלפי עמותה אחת, קטנה יותר בהיקף הפעילות – עמותת מסלול.
השליטה של 'עמותת מסלול' בהתאחדות הספורט המוטורי – כידונאים
כדי להבין על מה המהומה צריך להבין קודם את מבנה ההתאחדות. התאחדות הספורט המוטורי – כידונאים היא אחת משתי התאחדויות ספורט מוטורי, והיא זו המופקדת על תקנות ורגולציה של מרוצי האופנועים והטרקטורונים. ההתאחדות השנייה היא התאחדות הנהגים. את התאחדות הכידונאים מרכיבות 5 עמותות המייצגות את חמשת הענפים במרוצי האופנועים: עמותת מסלול (אספלט), מועדון רוכבי האנדורו, עמותת מועדון המוטוקרוס, עמותת הסופרמוטו ועמותת הטרקטורונים. לכל עמותה נציג בוועד ההתאחדות, כשלכל נציג יש זכות הצבעה בקול בודד, בלי קשר לגודל העמותה או כמות החברים בה.
לפני כשנתיים התפטר מתפקידו יו"ר ההתאחדות הקודם, אילן עזרא, ואת מקומו תפס היו"ר הנוכחי, שון בן יקר, שהגיע מעמותת מסלול. מיד לאחר מכן פרשו 3 עמותות מוועד ההתאחדות – עמותת הסופרמוטו, עמותת המוטוקרוס ועמותת רוכבי האנדורו, זאת בשל חילוקי דעות מהותיים עם הגישה החדשה של ההתאחדות. השתיים האחרונות חזרו בהן תוך זמן קצר, ואילו עמותת הסופרמוטו החליטה להישאר בחוץ. את מקומה של עמותת הסופרמוטו תפס ארגון סופרמוטו חדש, שככל הידוע לנו לא רשום כעמותה, ואת תפקיד מנהל הארגון תפס אלמוג מנגד, רוכב פעיל בעמותת מסלול.
הניסיונות של עמותת הסופרמוטו הפעילה, זו שמאגדת תחת כנפיה עשרות רוכבי סופרמוטו פעילים ומקיימת פעילות שוטפת, לחזור למסגרת ההתאחדות על מנת שיתאפשר קיום מרוצים, עלו בתוהו. בהתאחדות דרשו מהעמותה 'אישור ניהול תקין', אישור שלא היה בידה, ועל כן הוחלט בהתאחדות שאת מקומה של עמותת הסופרמוטו ימשיך למלא אותו ארגון סופרמוטו, שככל הידוע לנו לא מאגד תחתיו רוכבים ולא מקיים אירועים.
במקביל, במסגרת התרסקות תחום הטרקטורונים, עמותת הטרקטורונים נשארה ריקה. את דני אוחנה, המקים והיו"ר של עמותת הטרקטורונים, החליף אבי אלבז – איש עמותת מסלול. ברגע זה נוצר מצב שב-3 מתוך 5 העמותות המרכיבות את ההתאחדות יושבים אנשי עמותת מסלול, כך שיש להם רוב אוטומטי לקבלת החלטות במסגרת התאחדות הכידונאים. במילים אחרות – עמותת מסלול השתלטה על התאחדות הכידונאים. בהקשר זה חשוב לציין ששתי העמותות הגדולות ביותר – הן מבחינת מספר הרוכבים הפעילים החברים בהן והן מבחינת פעילות – הן עמותות האנדורו והמוטוקרוס, שכאמור נשארו במיעוט בהתאחדות.
פעילות ההתאחדות בשנתיים האחרונות
אם בוחנים את הישגי התאחדות הכידונאים בשנתיים האחרונות, מגלים שדווקא נעשה, ולא מעט. בתחום המוטוקרוס הוקם מסלול הקבע בווינגייט והתקיימה עונה בת 6 סבבים (2016). בתחום האנדורו החלה עונה ב-2015 שהסתיימה באמצעה, אולם 2016 הייתה עונה מלאה בת 6 סבבים מלאים. גם עונת 2017 נפתחה מצוין, עם מרוץ שבו נשבר שיא המשתתפים בכל הזמנים.
גם בתחום האספלט יש התקדמות, על אף שמדובר בענף קטן. בשנת 2016 עמותת מסלול החלה בשיתוף פעולה עם מסלול דלתון שהוקם ביוזמה פרטית על גבי המנחת הישן בדלתון, התקיימו אימונים, ולקראת סוף 2016 כבר החלו מרוצים חוקיים במקום. בנוסף, עמותת מסלול מקיימת ביוזמתה אימוני מגרש באופן תדיר.
ענף הטרקטורונים כאמור לא באמת קיים, בטח שלא מבחינת ספורט מוטורי ומרוצים. אולם דווקא עמותת הסופרמוטו – שעוסקת בתחום שמתאים מאוד למגרשים והמסלולים הקטנים של ישראל – נאלצה לקיים את האימונים והמרוצים שלה בכוחות עצמה, ללא מטריית ההתאחדות. את המרוץ האחרון שקיימה העמותה, בחודש אוקטובר האחרון במסלול בית שאן, היא הפיקה בעצמה, ללא עזרת ההתאחדות למעט הביטוח שאותו המדינה מחייבת.
פעילויות נוספות שעליהן התאחדות הכידונאים והעומד בראשה יכולים לקחת קרדיט הן בראש ובראשונה הדחיפה וההתערבות בהקמה מסלול האספלט החדש שנבנה בימים אלה בערד, הדחיפה לתמיכת הטוטו בספורט המוטורי, וגם שיתוף הפעולה ההדוק עם השרה מירי רגב, שאם נרצה או לא נרצה – היא השרה שעשתה הכי הרבה למען הספורט המוטורי בישראל. כך או כך, התהליכים הללו לוקחים זמן, ואפשר בהחלט לזקוף אותם, לפחות בחלקם, לטובת ההתאחדות והעומד בראשה.
נקודת השבר – עצירת הפעילות
יחד עם הישגי ההתאחדות, ישנה גם ביקורת רבה על התנהלותה, ובעיקר על נושאים שאותם היא אינה מקדמת או שמקדמת שלא לשביעות רצון העמותות, הספורטאים וגם הספונסרים.
נושא אחד מהותי הוא עניין המכס על אופנועי מרוץ והרגולציה שאותה צריכים ליישם יבואני אופנועים בבואם למכור אופנוע ברישוי אפור. העניין הזה לבדו גרם למטרו-מוטור, עופר-אבניר ומאיר – ספונסריות עיקריות של אליפות ישראל באנדורו ומחזיקות קבוצות מרוצים – להכריז על פרישתן מהשתתפות פעילה בספורט המוטורי ולהיעדר מהסבב הראשון של אליפות ישראל באנדורו בעונת 2017.
נושא נוסף הוא עניין המסלולים. בעמותת המוטוקרוס למשל, טוענים שההתאחדות אינה מקדמת הקמת מסלולים חדשים, וגם עם אלו הקיימים יש אתגרים. כך למשל עם המסלול בחדרה שעומד שומם כבר חודשים ארוכים בשל ביורוקרטיה עם הוועדה המחוזית, וכך עם מסלול וינגייט, שלאחרונה פעילותו נעצרה בשל חוב לעיריית נתניה על תשלומי ארנונה שהצטברו (אתמול, יום חמישי, יצאה הודעה שהנושא נפתר).
ביקורת רבה מושמעת על ההתאחדות בנושא הכספים, ולאו דווקא מצד העמותות אלא דווקא מספקים וממפיקים. כך למשל, לפני שבועות אחדים הוציא המפיק של אליפות ישראל באנדורו הודעה לפיה הוא משהה את פעילותו, וזאת בשל כספים שמגיעים לו ולא משולמים. קולות אחרים מדברים על תשלומים לספקים שלא רק מאחרים אלא לא מגיעים בכלל, ועל ניהול לא תקין באופן כללי בצד הניהולי בכלל ובתחום הכספים בפרט. העמותות מצידן מתלוננות על אפליה בהקצאת תקציבים לטובת עמותת מסלול ופעילות האספלט. ביקורת נוספת נשמעת על ניגודי עניינים ומינוי מקורבים לתפקידים.
אולם הקש ששבר את גב הגמל היה עצירה גורפת של פעילויות הספורט המוטורי. לפני כחודשיים פרסמה ההתאחדות רשימת תאריכים לכל עונת 2017 ב-3 אליפויות – אנדורו, מוטוקרוס ואספלט. הסופרמוטו, אגב, לא נכללו ברשימה, וזאת על אף ששלחו להתאחדות רשימת תאריכים שאינה מתנגשת עם שאר האליפויות. אולם מיד אחרי מרוץ האנדורו הראשון לעונת 2017 הודיעה ההתאחדות כי כל הפעילות מוקפאת עד למינוי בעלי תפקידים במשרה מלאה ובשכר להתאחדות, כך שהפעילות לא תהיה מבוססת על מתנדבים. הפסקת הפעילות גרמה לעמותת המוטוקרוס ולמועדון רוכבי האנדורו לדרוש כאמור את פיטורי יו"ר ההתאחדות ופיזור הוועד.
מה העמותות רוצות?
שלוש העמותות – המוטוקרוס (יו"ר – רוני רגף), האנדורו (נציג המועדון – ירון יעקובוביץ') והסופרמוטו (יו"ר – יוחנן רזניק), התאגדו יחד, והן הולכות בראש ובראשונה על הראש – יו"ר ההתאחדות שון בן יקר. לטענתן, הוא מפלה אותן לרעה ופועל בעיקר למען פעילות האספלט של עמותת מסלול.
עוד דורשות העמותות פיזור מיידי של ועד ההתאחדות, שכאמור נשלט על-ידי אנשי עמותת מסלול. בנוסף, עמותת הסופרמוטו דורשת להיכנס בחזרה להתאחדות כדי לייצג את רוכבי הסופרמוטו ולהפיק מרוצים ואימונים, במקום ארגון הסופרמוטו הקיים כרגע בהתאחדות, שכאמור אינו מקיים כל פעילות. בהקשר הזה מקבלת עמותת הסופרמוטו תמיכה מעמותות המוטוקרוס והאנדורו. בהמשך ישיר, דורשות העמותות את ביטול החברות של עמותת הטרקטורונים, שכן זו אינה פעילה לחלוטין כבר שנים ארוכות, ונכון להיום היא נמצאת בהתאחדות ויש לה זכות הצבעה עם קול ששווה במשקלו לשאר העמותות.
שלוש העמותות יצאו בהודעות, וכן שלחו מכתבים רשמיים ליו"ר ההתאחדות, ליו"ר הרשות לנהיגה ספורטיבית, למנכ"ל משרד הספורט ולשרת הספורט מירי רגב. במכתבים הם דרשו כאמור את פיטוריו של שון בן יקר, יו"ר ההתאחדות, את פיזור הוועד, וכן הכרזה על בחירות חדשות לתפקיד יו"ר התאחדות הכידונאים.
המצב הנוכחי – 2 מחנות
נכון לעכשיו המצב נראה רחוק מפתרון וכל צד מתבצר בעמדתו. לשאלתנו מה יקרה אם יו"ר ההתאחדות יסרב להתפטר, ענו בעמותות שהם לא רואים מצב כזה, ואם יגיעו למצב הזה ייאלצו לפנות לערכאות משפטיות. מאידך, יו"ר ההתאחדות ממשיך לעבוד כרגיל, וכאמור הכריז אתמול (ה') על פתרון המשבר עם עיריית נתניה שגרם להקפאת הפעילות על המסלול.
ברשתות החברתיות הרוחות לוהטות. כך למשל, לאחר הודעה בעמוד הפייסבוק של ההתאחדות, שבה נטען שמדובר בקומץ רוכבים אינטרסנטיים שמתנגדים למהלכי ההתאחדות, עשרות ומאות רוכבי אנדורו, מוטוקרוס וסופרמוטו הגיבו בעמוד ואף העלו תמונות עם ההאשטאג #גם_אני_קומץ. מנגד, תומכי ההתאחדות, רובם ככולם קשורים בצורה זו או אחרת לעמותת מסלול, הגיבו בזכות ההתאחדות והעומד בראשה. בהמשך, אחד האחראים על עמוד הפייסבוק של ההתאחדות הציף את העמוד בעשרות רבות של שיתופי פוסטים ישנים, ככל הנראה על מנת להוריד ככל האפשר את הפוסטים הביקורתיים כך שלא ייראו לעין. צעד תמוה ביותר בעינינו.
הפתרון – שילוב כוחות, ללא עמותות פיקטיביות
בין אם יו"ר ההתאחדות יחליט להישאר בתפקידו ובין אם יחליט לפרוש, על ארבע העמותות הפעילות למצוא את הדרך לעבוד במשותף למען קידום הספורט המוטורי ומרוצי האופנועים. בנוסף, על ההתאחדות להכניס באופן מיידי את עמותת הסופרמוטו המקורית, זו המייצגת את רוכבי הסופרמוטו, בחזרה להתאחדות (העמותה הציגה השבוע אישור ניהול תקין מרשם העמותות, כך שהדרך לחזרתה סלולה), וכן לבטל את חברותה של עמותת הטרקטורונים, שאינה קיימת הלכה למעשה כבר שנים, וזאת על מנת שוועד ההתאחדות יהיה מאוזן.
אחרי שייפתרו האתגרים הפנימיים בתוך התאחדות הכידונאים, יהיה אפשר – בשילוב כוחות – לטפל בבעיות מהותיות כמו חוק הספורט המוטורי והרשות לנהיגה ספורטיבית, וכמובן עניין המכס על כלים תחרותיים.
את תגובת התאחדות הכידונאים לא הצלחנו להשיג עד לפרסום הכתבה. נביא אותה במלואה במידה ותתקבל.