דף הבית / ספורט / ענפים בעולם: מרוצי דראג
DRAG

ענפים בעולם: מרוצי דראג

דראג (Drag) הוא ענף פשוט לכאורה ומרתק; על הנייר כל מה שצריך הוא לתת פול גז ל-400 מטר בקו ישר, אבל בפועל זה הרבה יותר מורכב

פינה חדשה בפול גז – 'ענפים בעולם': מעתה נסקור ענפי ספורט מוטורי שונים מעולם מרוצי האופנועים, אלו שפחות פופולריים בשיח הישראלי ונכון להיום אינם מיוצגים אצלנו או שמיוצגים במידה מועטה (מדי).

*     *     *     *     *

מה זה?

במשפט אחד: תחרות ספרינט נגד השעון או מול רוכב אחר, שהזוכה הוא זה שהגיע הכי מהר לקו הסיום. התחרות מתבצעת על אספלט איכותי ואורכה הפופולרי הוא 400 מטר (רבע מייל), אם כי יש אירועים עם מסלולים קצרים יותר. בארץ התקיימו מספר מרוצי דראג, בעיקר לרכבים, אך עם מספר רוכבים מצומצם מאוד. בכל מקרה, טרם נצפו בארץ היצירות המטריפות שמרכיבות את הקטגוריות הפתוחות בעולם, שאותן תוכלו לראות בחו"ל.

הקטגוריות

סטנדרטי – מחולק לפי נפחים ומיועד בעיקר לאופנועי כביש.

פתוח – פה מתחיל העניין. בגדול, אין חוקים. באמת, כך מוגדר בספר החוקים – "תתחרה עם מה שאתה מביא, בתנאי שזה עובר בדיקות בטיחות". ניתן לראות במרוצים המרכזיים יצירות מעניינות על גבול המוזרות, שנראות כמו טיל יבשתי וארוך. נצפו הספקים של 1,500 כוחות סוס ויותר. מפחיד.

תמצאו פה מנועים עם מגדשי טורבו או ניטרומתאן, שהוא רכיב בדלק המשמש להגברת הכוח המופק בבעירת התערובת בתוך תא השריפה. אחוז התערובת תלוי במכווני המנועים ועשוי להגיע ל-90% מהתערובת, כשהשאר מורכב ממתנול. כלומר, לא הביאו דלק מהתחנה הקרובה. מאפשר יעילות אנרגטית משמעותית טובה יותר מאשר בנזין.

השיא הנוכחי של לארי 'ספיידרמן' מקברייד

הטכניקה

בזינוק כל רוכב רואה לפניו את הרמזור המפורסם שנקרא 'עץ חג המולד', ורצועת אספלט ישרה. נהוג לבצע 'ברן אאוט' בנקודת הזינוק על מנת להעלות את טמפרטורת הצמיג האחורי ולספק לאספלט עוד מקדם חיכוך שיסייע לאחיזה בזינוק. בלי שום קשר, זה תמיד כיף להעלות עשן סמיך מול הקהל.

זמן תגובה הוא הזמן שמוגדר מהרגע שהאור הירוק בעץ נדלק ועד לפעולה הראשונה שהרוכב עושה על מנת לזנק. הסל"ד המתאים, נקודת השחרור של המצמד, העמסת משקל הגוף קדימה על מנת למנוע ווילי שיפגע במהירות, ההאצה הנקייה הכוללת העברות הילוכים מושלמות – כל אלה יוצרים את המיאוץ האולטימטיבי.

זמן השיא לרבע מייל, שהחזיק כחמש שנים, שייך לפיטר סבנסון, רוכב שבדי שקבע 5.7 שניות למיאוץ, עם מהירות של למעלה מ-320 קמ"ש!. בסוף שנה שעברה נשבר השיא, על ידי לארי 'ספיידרמן' מקברייד האמריקאי, והוא נקבע על 5.611 שניות.

אגב, לשם השוואה: בקטגוריית העילית של הרכבים עם מנועים שמתודלקים בתערובת כימית של חומצה חנקתית (ניטרומתאן), קטגוריית ה-Top Fuel Dragster, המוטציות גומאות את המרחק ב-3.7 שניות ומגיעות למהירויות של 330 מייל לשעה – כלומר כ-530 קמ"ש! עוד נתון להכניס לפרופורציה את הזמן של האופנועים – סוזוקי היאבוסה, קוואסאקי ZX-14 ודומיהם, בעצמם לא חלשי אופי, גומאים את המרחק סביב ה-9 שניות.

מרוצים אלו פופולריים בכל העולם ומתקיימים במסלולים ייעודיים שפתוחים גם לקהל הרחב.

ובינתיים אצלנו (וידאו ממרוץ דראג שנערך בדצמבר 2016 בערד):

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

Superbike-5-6-Fazael-017

אליפות ישראל בסופרבייק – סבבים 5 ו-6

הסבבים החמישי והשישי באליפות ישראל בסופרבייק התקיימו בסופ"ש האחרון במסלול פצאל, הפעם בהפקת ההתאחדות ועם מיעוט משתתפים

3 תגובות

  1. במקום לכתוב "ובינתיים אצלנו ממרוץ דראג בערד"
    תחליפו הכותרת למשהו כמו "טיפשותו של רוכב" ורצוי גם לגנות התנהגות שכזאת
    או שמערכת פול גז לא מבינה שיש לה גם מסר חינוכי כלפי הקוראים.
    במחשבה שניה בכלל עדיף היה שלא הייתם מעלים את זה

  2. זו לא טיפשות ואין מה לגנות. זה המירוץ וזו אחת הסכנות/קשיים העיקריים שלו – איך לא להתהפך אחורה בתאוצה שכזו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Single Sign On provided by vBSSO