מה זה?
משמעות השם 'פריסטייל' הוא סגנון חופשי. בתחילת שנות ה-90 קבוצת רוכבי מוטוקרוס מקצוענים, שהמפורסם שבהם הוא ג'רמי מקגראת', השתעשעו בדיונות ובהרים, במה שנקרא אז רכיבה חופשית ('פרירייד'). מי קופץ רחוק יותר, גבוה יותר, מבצע תעלול באוויר וכו'.
באותה התקופה הסתפקו בלצלם את הפעלולים ולחזור מהר לאימוני המסלול. תרגיל 'הנאק נאק' – מתיחת הרגל הנגדית אל מעבר למושב האופנוע – נחשב לשיא השיאים. רוכבי הפעלולים האמיתיים היו רוכבי ה-BMX על האופניים. אבל אז הגיעו משחקי ה-X-GAMES שהחלו בשנת 1995, לקחו את כל מקצועות האקסטרים ואיגדו אותם בתחרות אחת.
בשנת 1999 הוצגו לראשונה המוטו-X – תחרויות פריסטייל במוטוקרוס. התרגילים שהרוכבים ביצעו אז היו נועזים ומיוחדים. רמפות אדירות סיפקו זמן אוויר מכובד ואפשרו לרוכבים לבצע כל מיני תרגילים עם שמות מוזרים כמו סופרמן (לעזוב את האופנוע באוויר ולבצע תנועת מעוף), לייזי-בוי (לשכב על הגב באוויר), נחיתות עם יד אחת או ללא ידיים, ועוד. מצחיק, אבל עם ההתפתחות המטאורית של הענף, התרגילים המדהימים של פעם נראים היום כל כך עלובים.
הרוכב הראשון שזכה במדליית זהב באותה שנה היה טרוויס פסטרנה – אייקון מוטורי שייצג לכל העולם את הכיף שיש ברכיבה חופשית. הוא המשיך לזכות בעוד שפע של מדליות זהב ולהוביל את הענף הזה קדימה, עד ששבר כל עצם בגוף בערך.
משנה לשנה הרמה עלתה והתעלולים נהיו מסובכים יותר. קחו לדוגמה את ה'בק פליפ' – סיבוב האופנוע לאחור ב-360 מעלות. בשנת 2000 קארי הארט האמריקני ניסה לבצע את התרגיל. הוא הצליח, למעט העניין הפעוט הזה של הנחיתה, ונפצע קשה. מאותו הרגע ניתן האות וכולם החלו לנסות, ושנתיים עברו עד שהצליחו בצורה מושלמת – מייק מצגר ופסטרנה – ומשם התרגיל השתדרג וממשיך להתפתח עד היום.
ההיפוך לאחור – פעם בלתי אפשרי ועכשיו מתאים לילדים – משמש היום כפלטפורמה לביצוע תרגילים אחרים, מסובכים בפני עצמם. העולם כבר חזה בהיפוך לאחור כפול (ב-2006 – פסטרנה כמובן), ולפני שנה כבר ראינו היפוך לאחור משולש! היום התרגיל שבאופנה הוא היפוך קדמי (פרונט פליפ, ואפילו כזה כפול!), וסחרור מלא של האופנוע לאחד הצדדים, כשכבר הצליחו לבצע סיבובים של 540 מעלות.
בהתחלה הענף הזה היה סמל של המגניבים והמורדים, הרוכבים שבועטים במוסכמות של הספורט המקצועני המלוקק והמסחרי. קבוצת 'מטאל מלישה' (Metal Mulisha) הציגה רוכבים לבושים בשחור עם אופנועים בצבע שחור – על מנת לא להיות מזוהים עם אף יצרן אופנועים – שייצגו את הענף הזה ונתנו לו את הייחוד שלו. רוכבים מקועקעים ששותים בירה ומעשנים, ופשוט באים להנאה טהורה.
אירוני שדווקא השם הזה הפך להיות מסחרי עם ביגוד ומשקאות אנרגיה.
אירועים בולטים
X-GAMES: התחיל ב-1995 בארה"ב והציג את תחום המוטו-X בשנת 1999. כיום הוא גלובלי ומכיל גם תחרויות חורף וגם קיץ.
Red Bull X-Fighters: התחיל באירופה בשנת 2001 ומאוד פופולרי גם כיום.
Nitro Circus: נוסד ב-2006 על-ידי טרוויס פסטרנה ומביא את הקרקס לכל העולם בענפים רבים ומגוונים, כשהמוטוקרוס הוא חלק מרכזי בהם. הופעות מרהיבות, לא תחרותיות, שמכילות הרבה רוכבים והרבה תעלולים משותפים. מומלץ לראות.
האופנועים
אופנועי מוטוקרוס, יחסית סטנדרטיים, עם שיפורים שמסתכמים במושבים שטוחים, מייצבי היגוי שעוזרים בנחיתה, מתלים מוקשחים, וידיות שמורכבות על הכידון ומאפשרות עוד נקודת אחיזה לתרגילים מסוימים. פעם הדעה הייתה שאופנועי שתי פעימות מתאימים יותר לענף, ועד היום יש כאלה שמתחרים איתם, אך בשנים האחרונות אופנועי הארבע פעימות שולטים בתחום.
בישראל
התחום בישראל מעולם לא תפס תאוצה. היו מספר אירועים עם רוכבים מחו"ל ונציגים ישראלים כמו אליקו אוחנה, שזכו לפופולריות מכובדת, אך אלו היו מופעי ראווה חד-פעמיים שלא חזרו על עצמם. התרגילים שנצפו דאז באירועים בהיכל יד אליהו או אצטדיון רמת-גן לא התקרבו למה שהוצג בשאר העולם. אריאל דדיה, רוכב מוטוקרוס פעיל, בנה רמפה שתאפשר לו לקפוץ למרחקים, והוא אף מחזיק בשיא ישראל בקפיצה לרוחק, אך זה הכי הרבה פריסטייל שראינו עד כה בישראל.
צפו בווידאו – 10 התרגילים הטובים של הפריסטייל מוטוקרוס:
הוא קם כמעט מיד על רגליו נדמה לי…
בכל מקרה אחלה כתבה ואחלה סרטון, הטריפל באק פליפ משוגע
אין אין על הכתיבה שלך אלוף זורק אותי למסלול מבלי להיות שם.