מה זה?
ראלי קרוס קאנטרי הוא מרוץ ארוך טווח, הפרוש על אלפי קילומטרים וימים רבים. המרוץ מתקיים במתארי שטח שונים ומגוונים במטרה להוכיח את יכולת וסיבולת הרוכבים, את יכולת הניווט שלהם, וכן את העליונות הטכנולוגית ואמינות ועמידות האופנועים על יצרניהם.
האליפות, ששמה הרשמי FIM bajas & cross-country Rallies , נוסדה בשנת 1999 על-ידי הפדרציה העולמית לאופנועים (FIM) במטרה לאגד, לארגן ולסדר את שלל מרוצי המדבר, המופקים דרך גופים שונים וללא בקרה, אחידות ותיאום תאריכים.
בתחילה הענף התהדר בתואר גביע, אך בעקבות הפופולריות של הענף הפדרציה הגדירה אותו כאליפות העולם. רשימת האלופים בשנים האחרונות מכילה שמות כמו סיריל דפרה הצרפתי (ק.ט.מ 450 ראלי), מארק קומה הספרדי (ק.ט.מ), מתיאס וולקנר הגרמני (ק.ט.מ), ואלוף השנתיים האחרונות פאבלו קוואנטנילה הצ'ילאני שרוכב על הוסקוורנה FR450. הוא אגב, גם ניצח את הסבב הראשון שנערך באבו דאבי.
הסדרה מונה חמישה סבבים שנמשכים בממוצע חמישה ימים. בסבב השני בקטאר נעדרו כל רוכבי המפעל בשל מחלוקות פוליטיות של היצרנים הגדולים. הם יחזרו באוגוסט לסבב הבא, בן 7 ימים, בצ'ילה. עד סוף השנה הם שוב יבלו שישה ימים באוגוסט – הפעם בארגנטינה, ויקנחו את העונה בשישה ימים במרוקו בחודש אוקטובר.
השנה נכנס לסבב הפתיחה צוות ישראלי כדת וכדין, אמנם לא על אופנועים, אך קרוב – רייזרים. הם אמנם לא הורשו לשאת דגלים ישראלים, אך דני פרל על ההגה של ה-RZR ואיתי מולדובסקי הנווט נכנסו עם הדרכונים הישראלים, עם מדבקות הספונסרים הישראלים על הרייזר, וסיימו בהצלחה את 1,300 הקילומטרים הרותחים והקשים.
ראלי-רייד
נתעכב על ענף הראלי-רייד, שמתאר מרוצי ניווט במדבר. המרוצים נמשכים 15-3 ימים, כשבכל יום ניתן להגיע למרחק של מאות קילומטרים תחרותיים ומרחק דומה של קטעי קישור. המרוץ המפורסם ביותר הוא ללא ספק ראלי דקאר, שבעשור האחרון מנווט את מתחריו בדרום אמריקה. בין הרוכבים הישראלים שהשתתפו בעבר במרוץ נמצא את אביב קדשאי (שסיים בהמשך גם עם רכב וגם עם משאית), חזי עלון וגלעד בנאי. מרוץ נוסף ראוי לציון הוא ראלי 'אקו אפריקה' שמתקיים במשך 11 ימים ו-6,500 ק"מ במדבר סהרה שבצפון אפריקה – על תוואי המרוץ המקורי של ראלי הדקאר, לפני שעבר לדרום אמריקה. בשנה שעברה ניצח בו גב סלע הישראלי על-גבי ק.ט.מ 450 ראלי.
האופנועים מבוססים על אופנועי אנדורו ומוטוקרוס, אולם מותאמים לעבודה ראלי קשוחה עם מערכות שמן וקירור מוגדלות, מסיכת חזית גדולה, מכשירי ניווט רבים, גיר ארוך ומתלים מותאמים לעבודת ראלי אינטנסיבית. נפחי האופנועים המותרים החל משנת 2011 הם 450 סמ"ק ומטה, זאת לשם הפחתת עלויות והורדת מהירויות רכיבה. לפני הגבלת הנפח, אופנועי הראלי היו מגיעים בקטעים מסוימים גם ל-200 קמ"ש. בשטח, כן? יש קטגוריית מרתון לאופנועים הקרובים לפיתוח סדרתי, לרוב לרוכבים הפרטיים, וקטגוריית סופר-פרודקשן לאופנועי מפעל, שבאופן טבעי מכילים את כל רכיבי הקצה האפשריים.
צפו בווידאו מאבו דאבי: