מה זה?
בפשטות – משחק כדורגל כהלכתו, רק שבמקום לרוץ, השחקנים (למעט השוער) נותנים בגז.
שימו לב מתי זה התחיל – 1927! כן, כשחלמנו בשחור לבן, המשחק המגניב הזה התחיל באירופה. בשנות ה-60 הענף צבר פופולריות עצומה והחלו טורנירים רשמיים ברחבי אירופה. כיום יש תחרויות רשמיות שמאוגדות תחת ה-FIM, ברמה של מועדונים מקומיים וקבוצות מליגות שונות באירופה – לנוער ולבוגרים.
המסלול. סליחה, המגרש
למעשה משחקים / רוכבים במגרש כדורגל סטנדרטי. אורכו כ-100 מטרים ורוחבו 75 מטרים. הרוכבים שועטים לכיוון השערים, שגודלם 7.32 מ' רוחב ו-2.44 מ' גובה. בשער עומד השוער האמיץ, שהוא היחיד בכל קבוצה שאינו רוכב על אופנוע. הכדור כמובן גדול יותר מהרגיל – קוטרו 120 ס"מ והוא שוקל כקילו.
האופנועים
על פי התקנות, האופנועים הם בנפח 250 סמ"ק, 2 או 4 פעימות, עם משקל יבש מקסימלי של עד 120 ק"ג. יש חברה ספרדית שמייצרת את מרבית האופנועים לתחום הזה, ובעיקר לצרפת, גרמניה, רוסיה (שנחשבת למדינה המעוטרת בטורנירים) ועוד. רק בצרפת עצמה יש 15 מועדוני מוטובול.
לאופנועים בלמים סטנדרטיים, כשהבלם האחורי מופעל גם בעזרת רגלית ימנית רגילה וגם דרך רגלית שמאלית מקבילה. האופנועים מגיעים לסביבות ה-100 קמ"ש. כמובן שיש חיפויים ומיגונים על מנת למנוע פגיעה בכדור וברוכב אחר.
החוקים
כל קבוצה מורכבת מעשרה רוכבים, שוער אחד, שני מכונאים ומאמן. על המגרש עצמו יעלו רק ארבעה רוכבים ושוער. את המשחק מנהלים שני שופטים רכובים. המשחק עצמו משוחק בארבעה רבעים בני 20 דקות, כשבמחצית מחליפים צדדים. לרוכב מותר לגעת בכדור אך ורק עם מנוע מונע, ובכל חלק בגוף למעט הידיים. האפשרות להזזת הכדור בעזרת האופנוע מותרת גם היא. עיון בספר החוקים מזכיר מאוד חוקי כדורגל, כולל כל נושא העבירות.
חשבו לרגע על יכולות הרכיבה הנדרשות בענף הזה: שליטה אבסולוטית על האופנוע יחד עם שליטה על הכדור. שינויי כיוון זריזים, תפיסה מרחבית על מנת לא לדרוס או להידרס על-ידי רוכב נוסף. נשמע אדיר!
כתבה שנעשה על ידי מוטו ג'ורנל על הספורט. בצרפתית, אבל עדיין כיף לראות: