מה זה?
בשנים הראשונות של המאה ה-20 גילו את הפשטות של חיבור תוספת מקבילה לאופנוע, חיבור שאנו קוראים לו 'סירה'. התצורה הזו הייתה פופולרית באירופה בשנים האלו. השיטה בזמנו הסתמכה על חיבור של מוט פשוט לאופנוע – לא משהו שנשמע ספורטיבי מדי, שלא לדבר על בטיחותי. שנת 1949 סימנה את השינוי לכיוון המוטורי הספורטיבי. קוטר הגלגלים ירד ל-"16 (לעומת "19) על מנת להוריד את מרכז הכובד. שינויים עיצוביים נעשו בכדי לשפר את מקדם הגרר, וסביבת הרוכב ושותפו קיבלו חיפויי פיירינג מפיברגלס. במקביל שידרגו את הבלמים לשלושת הגלגלים.
פרשנויות של יצרניות שונות יצרו מכונות שהתקרבו למכוניות – עם הגה, דוושות ומערכת מתלים שייתרה את תפקידו של ה'נוסע'. בתחילת שנות ה-80 ה-FIM החזיר את האופנוענות לתחום עם שימוש בכידון, הנעה אחורית והגדרות הנדסיות שהחזירו את הצורך בתפעול מסונכרן של שני הרוכבים.
סיידקאר באי מאן – לא לבעלי לב חלש
הקטגוריות
קלאסי – שחזור של אופנועי הסירה משנות ה-50, תוך שמירה על מכלולים מקוריים או משוחזרים.
פורמולה 2 (F2) – נראה ומתופעל כמו אופנוע, אך מכיל גלגלים, צמיגים ובלמים מעולם מכוניות המרוץ. המנועים המותרים הם 600 סמ"ק 4 פעימות, והמנוע הנפוץ יותר לשימוש הוא של הסוזוקי GSX-R600.
פורמולה 1 (F1) – יצירות מוטוריות. מבחינה עיצובית נראים כמו טיל ולא כמו אופנוע. המנועים בנפח 1,000 סמ"ק, והם ממוקמים מאחורי הרוכב (בניגוד למתחתיו בשאר הכלים), ושאר המכלולים לקוחים מעולמות הפורמולה של המכוניות. לתאר אותם כמכוניות מרוץ עם שלושה גלגלים לא יחטא לאמת.
עד שנת 2010 אליפות העולם הייתה חלק מאליפות הסופרבייק העולמית. לאחר מכן נוסדה אליפות עצמאית ופופולרית. יש גם אליפויות פעילות באירופה ובארצות הברית.
נציגות עולם השטח באה דרך המוטוקרוס (Sidecarcross). גם המרוצים הללו החלו בשנות ה-30, קפצו מדרגה בשנות ה-50 והתבססו כענף לגיטימי בשלהי שנות ה-80. ה'סירה' מחוברת לאופנוע מוטוקרוס יחסית גנרי, אך עם שינויים מבניים נדרשים בשלדה ובמזלג.
סיידקאר במוטוקרוס – סיידקרוס
הקוף
האלמנט המרכזי שבא לידי ביטוי בענף הזה הוא שני המפעילים. יש את הרוכב (הנהג) שמתפעל את האופנוע עצמו, ויש את רוכב המשנה, הקרוי גם 'הקוף'. תפקידו הוא לאפשר לאופנוע לפנות, לאחוז, להאיץ ולבלום. שיהיה ברור, מדובר על יכולות אתלטיות גבוהות מאוד וביצים גדולות. בפניות שמאלה הקוף מגרד את האספלט עם המרפק, עם הראש, עם הישבן, ובכל פוזה שרלוונטית לפנייה ולהצמדת הסירה לקרקע. בפניות ימינה הוא מטפס אל מעל חיפוי האופנוע על מנת להעביר משקל לכיוון. בהאצות הוא נשכב קדימה כדי לעזור בהצמדת האופנוע לקרקע, ובבלימות הוא מעביר את המשקל אל מעל הגלגל האחורי. הכוראוגרפיה הזאת צריכה להסתנכרן עם כל פעולה שהרוכב מבצע.
בקטגוריות הבכירות המהירויות עשויות להגיע ולעבור את ה-260 קמ"ש. נסו לדמיין את ההרגשה של כל אחד מהמפעילים במכונה הזאת. הזכרנו גם את עולם המוטוקרוס, שם הקוף צריך גם לספוג את הנחיתות מהקפיצות. מאתגר ומרתק.
נדמה לי שסייד קארס היו בשנות השמונים של הגרנד פרי ,
מה היום מוטו כי פי