חברת 3M ביצעה לאחרונה ניסוי פיילוט שבמסגרתו הונחו בטרמינל 1 בנתב"ג יריעות לבנות חדשניות על מעברי חציה במקום הצבע שבו משתמשים בדרך כלל.
היריעות של 3M מחזירות אור ונראות למרחוק, ועל פי 3M גם מחזיקות זמן רב יותר, משמעותית יותר מאשר הצבע הנמצא בשימוש בדרך כלל, אולם יתרונן הגדול בהקשר הדו-גלגלי הוא מקדם החיכוך הגבוה שלהן עם הצמיגים, או במילים אחרות – יותר אחיזה.

הצבע שבו משתמשים בישראל לצביעת סימוני כבישים, ובכלל זה מעברי חציה, הוא לעתים צבע שמן בעל מקדם חיכוך נמוך. הדבר נכון שבעתיים כאשר הצבע נרטב, למשל מגשם, אז הצבע הופך למחליק במיוחד ומהווה סכנה אמיתית עבור רוכבי דו-גלגלי.
למעשה, שימוש ניסיוני ביריעות דומות של 3M החל כבר לפני כ-4 שנים ברעננה, אולם הוא הושהה בשל עמידות נמוכה מהמצופה, וכעת כאמור הפיילוט חוזר, לאחר שהיריעות שופרו כך שתהיינה עמידות יותר. במסגרת הפיילוט הנוכחי הונחו היריעות בטרמינל 1, בחדרה ובבני ציון, ובמידה והוא יצליח יש כוונה להרחיב את הניסוי לעיריות ומועצות מקומיות נוספות בארץ.
הבעיה העיקרית בהחלפת סימוני הצבע בכבישים ביריעות הללו בעלות האחיזה הגבוהה היא העלות, שכן פרישת יריעות כאלו יקרה יותר מאשר צביעת הכביש בצבע רגיל, אולם ב-3M מציינים שהיריעות עמידות יותר באופן משמעותי מאשר צביעת כבישים, ולכן לטווח הארוך לא מדובר בעלויות גבוהות יותר.
משה פרחי, ראש תחום בטיחות בדרכים בחברת M3 ישראל, אמר: "היריעות מבוססות על שילוב טכנולוגיות חדשניות שמקנות להן תכונת החזר-אור גבוה בשעות החשיכה, כך שהסימונים נראים לנהגים באופן בולט יותר פי כמה מצבע רגיל שבו נעשה שימוש במעברי חציה עד כה. שימוש ביריעות הסימון יסייע גם לנהגים וגם להולכי הרגל להבחין באופן ברור במעבר החציה ולעבור בבטחה".
אותנו, כרוכבי דו-גלגלי, השיטה החדשה בהחלט מעניינת, כאמור בשל ההיבט הבטיחותי של האחיזה, במיוחד בתנאים רטובים, ולכן גם נצא לבדוק אותם בפועל.
תבורך אביעד היקר