בשבת שעברה, 15.8.15, נהרג הרוכב דור חכים ז"ל על כביש 375, בין חרבת חנות לבין מושב מטע. חכים החליק עם האפריליה טואונו 1100 החדש שלו בפנייה שמאלית היישר אל עמודי התמך של גדר הבטיחות. מעוצמת הפגיעה בגדר דור שבר את המפרקת ומת תוך דקות ספורות.
בדיוק באותה פנייה שמאלית נהרג לפני 7 שנים אורון אדרי ז"ל, לוחם ימ"מ צעיר ומצטיין שהחליק בנסיבות דומות ונפגע קשה גם הוא מאותה הגדר.
השבוע, ימים ספורים אחרי התאונה של חכים, החלה החברה הלאומית לדרכים (מע"צ לשעבר) בהתקנת פסי הגנה לרוכבים לאורך כביש 375. פסי ההגנה עשויים פלסטיק קשיח, והם מותקנים בחלק התחתון של העמודים. כשרוכב מחליק הוא מתנגש בפסי ההגנה במקום בעמוד התמך של הגדר, וכך במקום גיליוטינה הוא פוגש את פס ההגנה ומחליק לאורכו. במקרה הגרוע הוא עלול לשבור גפה או צלע, אבל לא נגזר עליו גזר דין מוות. פסי ההגנה הותקנו החל מחלקו התחתון של הכביש עם תחילת הפיתולים (כ-2 ק"מ מזרחית לפנייה מעמק האלה לבית שמש) וכמעט עד למושב צור הדסה – על חלק נכבד מהפניות המסוכנות.
מסיבוב התרשמות שעשינו במקום נראה שלא דייקו ב-100% במיקום הגדרות. כך למשל בחלק מהפניות הרכיבו פס הגנה ארוך משמעותית מהדרוש, ובחלק אחר – כמו בפנייה שבה נהרגו חכים ואדרי – פס ההגנה קצר מדי ולא מגיע עד לסוף הפנייה.
לא הצלחנו לברר אם פסי ההגנה הותקנו בעקבות התאונה של דור חכים ז"ל, או שבצירוף מקרים נדיר הם הותקנו ימים ספורים לאחר המוות הכל כך מיותר. כך או כך, אנחנו בהחלט בעד, ויש עוד כבישים רבים שדורשים התקנת פסי הגנה שכאלה על הגדרות. גם אם רוכב עושה טעות ומחליק – אין סיבה שהתשתית המסוכנת תהרוג אותו, וזה לחלוטין אחריות של המדינה להתקין פסי הגנה כאלה כדי למנוע מקרי מוות כל כך מיותרים.