דף הבית / מכונות / מבחני דרכים / צ'אנג ג'יאנג פקין אקספרס 650 עם סירה במבחן
Chang-Jiang-650-Test-006

צ'אנג ג'יאנג פקין אקספרס 650 עם סירה במבחן

הצ'אנג ג'יאנג פקין אקספרס 650 הוא אופנוע עם סירה, שאמנם לא מספק טכנולוגיה וביצועים מודרניים, אבל כן מספק חוויית רכיבה מהנה במיוחד שאין באופנועים קונבנציונליים; מבחן דרכים

צילום: אופק דנון

  • יתרונות: חוויית רכיבה, כמויות הנאה וחיוכים, סקרנות עוברי אורח, 3 נוסעים, נפח אחסון, אבזור רב
  • חסרונות: תופס רוחב נתיב, שימושיות מוגבלת
  • שורה תחתונה: הצ'אנג ג'יאנג פקין אקספרס הוא אופנוע מיוחד שמספק חוויית רכיבה יוצאת דופן עם המון חיוכים והנאה; כלי פנאי וטיולים מיוחד
  • מחיר: 110 אלף ש"ח
  • נתונים טכניים: מנוע טווין מקבילי 649.3 סמ"ק, 66 כ"ס ב-8,000 סל"ד, 6.32 קג"מ ב-7,000 סל"ד, 4 שסתומים לצילינדר, קירור נוזל, הזרקת דלק, 4 הילוכים קדמיים, הילוך אחורי, קלאץ' בתפעול מכאני, שלדת פלדה, בולמים קדמיים קאיאבה בקוטר 41 מ"מ, בולמים אחוריים קאיאבה עם כיוון עומס קפיץ, דיסק קדמי בקוטר 320 מ"מ עם קליפר 3 בוכנות, דיסק אחורי 256 מ"מ עם קליפר בוכנה בודדת, דיסק סירה בקוטר 256 מ"מ עם בוכנה בודדת, מערכת בלימה משולבת CBS, בלם יד מכאני בתפעול מהכידון, אורך 2,235 מ"מ, רוחב 1,655 מ"מ, גובה מושב 780 מ"מ, מרווח גחון 167 מ"מ, משקל 365 מ"מ, מיכל דלק 20 ליטרים, צמיגים 4.10X18

צפו בווידאו: צ'אנג ג'יאנג פקין אקספרס 650 במבחן

עריכה: אביעד אברהמי

אם בוחנים את הצ'אנג ג'יאנג פקין אקספרס CJ650 מבחינה טכנית קרה בלבד, הרי שהוא משלב בתוכו את החיסרון הגדול של אופנוע – חשוף למזג האוויר, עם החיסרון הגדול של מכונית פרטית – תופס רוחב של נתיב ונאלץ להיות חלק מהתנועה ולעמוד בפקקים. אבל האופנוע התלת-גלגלי, או נכון יותר האופנוע הזה עם הסירה, הוא משמעותית יותר גדול מסך חסרונותיו, והוא מספק חוויית רכיבה מיוחדת מאוד – עם כמה יתרונות שכנראה שלא תמצאו בכלים דו-גלגליים קונבנציונליים.

לפני כשלוש שנים בוטלה בישראל סוף-סוף תקנה ארכאית שמנעה ייבוא סדרתי של אופנועים עם סירה. משום מה היה אפשר להרכיב סירה מייצור עצמי לקטנועים כאן בארץ, אבל לייבא אופנוע עם סירה לא היה ניתן בלי אישורים מיוחדים. עם שינוי התקנה הגיעו ארצה צמד אופנועים עם סירה: האורל (URAL) הרוסי, והצ'אנג ג'יאנג הסיני – זה שפה במבחן.

האופנוע עצמו הוא אופנוע רגיל לכל דבר ועניין, ואליו מחוברת סירה (Side Car בלעז) עם מערכת של מוטות המחוברים לאופנוע. לסירה יש גלגל משל עצמה, וכן מערכת מתלה לספיגת זעזועים ולהצמדה לקרקע.

צ'אנג ג'יאנג פקין אקספרס 650
צ'אנג ג'יאנג פקין אקספרס 650

המנוע הוא טווין מקבילי בנפח 650 סמ"ק עם 8 שסתומים, והוא מפיק 66 כוחות סוס ו-6.32 קג"מ. הוא בעל ארבעה הילוכים קדמיים בלבד, ועוד הילוך אחורי – שבשילובו מופעלת מערכת של צפצוף, כמו של משאיות. מערכת הבולמים מגיעה מבית קאיאבה, והיא כוללת כיוון עומס קפיץ בצמד הבולמים האחוריים. מערכת הבלמים כמובן הידראולית, היא מחלקת את כוח הבלימה בין שלושת הגלגלים באופן משולב, ויש גם בלם חניה. הגלגלים בקוטר "18, עם חישוקי שפיצים וצמיגים בעלי אוריינטציית שטח – כמו של פעם. נפח מיכל הדלק עומד על 20 ליטרים, והמשקל של כל הדבר הזה עומד על 365 ק"ג – מה שמסביר את הצורך בהילוך אחורי.

המכאניקה פה פשוטה מאוד, שלא לומר ארכאית, ולא תמצאו פה חידושים טכנולוגיים מרשימים. האלקטרוניקה היחידה פה היא מערכת הזרקת דלק שמזינה את צמד הצילינדרים, ומחויבת על-פי תקנות זיהום האוויר המחמירות. אפילו ABS אין, אם כי לא באמת צריך.

מה שכן תמצאו פה זה אבזור, והרבה ממנו, כי זה בדיוק הקטע של האופנוע הזה – אווירה. האופנוע עצמו מצויד במיגון רוח גדול ובלוח שעונים פשוט – חציו דיגיטלי וחציו אנלוגי. מושבי הרוכב והמורכב יושבים על קפיצים עצמאיים, כשלמורכב יש גם ידית אחיזה מלפנים.

אופנוע עם סירה
אופנוע עם סירה

בסירה תמצאו מושב מרווח עם משענת, ועם המון מקום לשלוח רגליים לפנים. וכן, מותר להסיע שלושה אנשים, כולל הרוכב, על אופנוע עם סירה. מאחורי הנוסע שבסירה יש תא מטען ענק וננעל שיכול להכיל את כל מה שצריך לפיקניק, ויותר, ומעליו סבל שעליו ניתן להעמיס ציוד נוסף ועליו תמצאו גם גלגל רזרבי שיחליף בשעת הצורך את כל אחד משלושת הגלגלים. גם בחלק הקדמי של הסירה מותקן סבל גדול להעמסת ציוד, כך שמשפחה בת שלוש נפשות יכולה לצאת לקמפינג של שבוע ולקחת איתה על הצ'אנג ג'יאנג את כל הציוד שהיא צריכה – כולל אוכל.

פרט לכל אלו יש פנסי ערפל על הסירה – שניים תחתונים LED ועוד אחד עליון הלוגן, כששלושתם מופעלים מבית מתגים שנמצא בשליטת הנוסע בסירה, ולצד מתגי ההפעלה יש גם שקעי טעינה 12V ו-USB. יש גם פנסים קדמי ואחורי, וכן מאותתים, על הסירה עצמה – LED כמובן – שמעוצבים בצורה של מטול רקטות, אולי כמחווה לאופנועים עם הסירה של מלחמת העולם השנייה.

רכיבה על אופנוע עם סירה היא חוויה אחרת לגמרי מאשר על דו-גלגלי, והיא דורשת זמן הסתגלות לפעולות השונות – ובעיקר להיגוי. רוכבי דו-גלגלי מכירים את המושג 'היגוי נגדי' או 'היגוי הפוך' – שבה מפעילים כוח על הכידון כאילו בכיוון ההפוך על-מנת לקבל הטיה של האופנוע. ובכן, כאן זה לא עובד – פשוט כי אופנוע עם סירה לא נוטה על צידו אלא נשאר מאונך לקרקע. המשמעות היא שההיגוי פה הוא רגיל – כלומר מסובבים את הכידון לכיוון שאליו רוצים לפנות, ממש כמו מכונית, וזו פעולה שדורשת כוח – והרבה מאוד ממנו – במיוחד ככל שהמהירות עולה או שהפנייה יותר חדה. אחרי רכיבה על הצ'אנג ג'יאנג ממש מרגישים את השרירים בזרועות, שעבדו היטב.

מעט טכנולוגיה, הרבה הנאה
מעט טכנולוגיה, הרבה הנאה

אלמנט נוסף שאליו רוכבי דו-גלגלי צריכים להתרגל הוא ממד הרוחב העצום בחלקו הימני של האופנוע – שמכתיב את מיקום הרוכב בחלק השמאלי של הנתיב ולא כפי שהוא רגיל. כמובן בהנחה שהרוכב לא רוצה לפגוע בעצמים שונים שנמצאים בצד ימין של הנתיב, ואל תשאלו איך אנחנו יודעים.

הרכיבה על הפקין אקספרס היא איטית, והיא ההפך הגמור מהדינמיות של דו-גלגלי. ראשית, כאמור, אופנוע עם סירה תופס רוחב של נתיב שלם – ממש כמו מכונית פרטית. מה שאומר שנוסעים עם התנועה ונעמדים איתה בפקקים. המהירות המרבית אמנם יכולה לעבור את ה-100 קמ"ש בהילוך הרביעי, אבל זו לא מהירות שנעימה לאופנוע ולרוכב. תאמינו או לא – 70 קמ"ש זו מהירות השיוט הנוחה, בהילוך רביעי, בכביש המהיר. במהירות הזו הכל שט על מי מנוחות, וכמות החיוכים בלתי נתפסת – לא רק של הרוכב ושל הנוסעים מאחוריו ובסירה, אלא של כל מי שרואה את המכונה על הכביש. לא זכור לנו אופנוע שמשך כל כך הרבה מבטים, צפירות ושיחות מעוברי אורח וממשתמשי הדרך האחרים. דוגמאות: נהג שצפר לנו על כביש 44 וביקש לבוא לשבת בסירה, נהגת שעצרה אותנו בתחנת הדלק, התעניינה אם זה אופנוע חדש או משופץ, ושאלה כיצד ניתן לרכוש, ואפילו ילדים שביקשו להצטלם בתוך הסירה כשהחנינו במרכז העיר. אופנוע הסלפי המושלם.

אופנוע טיולים ופנאי מהנה במיוחד
אופנוע טיולים ופנאי מהנה במיוחד

וזה בדיוק העניין של הצ'אנג ג'יאנג פקין אקספרס 650: אווירה, ואם תרצו אז אפילו אסקפיזם. אופנוע שעליו עולים כדי להתנתק מחיי היום-יום ולקבל כמות אין-סופית של חיוכים – גם של הרוכב וגם של הסביבה. הוא איטי ומסורבל, והביצועים שלו קרובים לאלו של אופנועים משנות ה-50 של המאה הקודמת, אבל כמות החיוכים שהוא מספק היא ביחס הפוך לביצועים שלו – כלומר אין-סופיים. זה הקסם הגדול של האופנוע הזה.

מחירו של הצ'אנג ג'יאנג פקין אקספרס 650 נקבע בישראל על 110 אלף ש"ח (כ-15 אלף אירו באירופה). במחיר הזה מקבלים מעט טכנולוגיה, אבל הרבה מאוד ברזלים והרבה מאוד אבזור, ובעיקר הרבה מאוד אווירה. זהו לא אופנוע פרקטי שאמור לשמש ככלי תחבורה יום-יומי, אלא אופנוע לסוף שבוע שייקח משפחה קטנה על ציודה לטיולים רגועים ומהנים ברחבי הארץ – כולל בשבילים קלים בשטח, וישמש ככלי פנאי להנאה ולחיוכים. אופנוע אווירה. אנחנו לגמרי היינו רוצים גם אחד כזה אצלנו בחניית החלומות, יש לנו מה לעשות איתו.

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

2025 KTM EXC CHAMPIONS EDITION

ק.ט.מ מציגה: מהדורת האלופים של אופנועי האנדורו

בק.ט.מ מציינים את הצלחתם במרוצי האנדורו העולמיים ומציגים את גרסת האלופים המאובזרת של אופנועי האנדורו השונים

4 תגובות

  1. Avatar

    מה המחירים ההזויים הללו לאופנועים מיושנים עם סירה? כמה יקנו את הדבר הזה במחיר הזה ? כמה אוראל רכשו בארץ?

  2. Avatar

    מה זה המחיר הזה אמאל'ה..

  3. Avatar

    לא כתבתם האם הסירה ניתנת לניתוק ואיך זה לרכוב עליו בלעדיה

    • מערכת פול גז

      התייחסנו לכך בווידאו. טכנית הסירה ניתנת לפירוק, אבל התקינה היא לאופנוע עם הסירה כך שלרכוב רק עם האופנוע – ללא הסירה – זה לא חוקי.

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן