צילום תמונה ראשית: טל זהר
הדיוק של ק.ט.מ נולד בהפתעה בשנת 1994 ליצרנית שעסקה עד אז רק בתחום השטח. מדגם ההיפרמוטו 620 המטורף המקורי ועד לקשת דגמי הנייקד-כביש של היום עברו 25 שנים והרבה נפחים. אנו נסקור כאן את כל האבולוציה של הדוכס, שבכלל לא חשב שיגיע לאן שהגיע.
1994: ק.ט.מ 620 דיוק
![הדיוק הראשון של 1994](http://fullgaz.co.il/wp-content/uploads/2019/10/1.1994-Duke1-1024x708.jpg)
בימים ההם בק.ט.מ חיו, נשמו ואכלו אך ורק בעולם השטח. מוקד העניין בתחילת שנות ה-90 אצל האוסטרים היו דגמי אנדורו מחוספסים ומוטוקרוס – שתיים וארבע פעימות. אלו האחרונים מונעים דרך מנוע קשוח, מווברץ וחזק מאוד הנושא את שם הקוד LC4 – מנוע סינגל מקורר נוזל בנפח 400 סמ"ק או 620 סמ"ק.
על-מנת להתפתח ולהתרחב, בק.ט.מ נזקקו למשהו שונה, והם היו חייבים להיכנס לעולם הכביש. הדגם הראשון שלהם, שבדגם הקדם-ייצור (פרוטוטייפ) נקרא לא פחות מאשר 'טרמינייטור' ('מחסל'), התבסס על ה-620EGS עם מנוע LC4 בנפח 620 סמ"ק שהפיק כ-50 כ"ס, משקל יבש בסביבות ה-140 ק"ג, גלגלי 17″, חישוקי שפיצים ועיצוב דומה-שונה. השם 'דיוק' נבחר מתוך מספר אפשרויות, ומשתי סיבות: האחת לתת כבוד לרוכב מרוצים אנגלי מצליח, שרכב על-גבי נורטון בשנות ה-50, Geoff Duke – הלוגו המקורי עוצב בהשראתו. הסיבה השנייה והעיקרית הייתה השיוך המלכותי של השם.
![וכך נראה הטרמינייטור - האבטיפוס של הדיוק הראשון](http://fullgaz.co.il/wp-content/uploads/2019/10/2.1993_Terminator-1024x639.jpg)
הדיוק – כיום דיוק 1 – יוצר במספרים קטנים יחסית ונמכר בצבע שונה בכל שנה: כתום בשנת 1994, שחור בשנת 1995, צהוב ב-96, שוב שחור בשנה שלאחר מכן, וגרסת ה-Last Edition בשנת 1998 – עם מנוע ה-625 סמ"ק לשנה הנ"ל (נחשב ל-640) – בכתום משודרג. שימו לב לרגלית ההתנעה בצד שמאל – סימן ההיכר של ק.ט.מ דאז. מיטיבי הלכת בינינו זוכרים שהדיוק כיכב על-גבי דפי מגזין 'מוטו' דאז עם רצף תמונות משעשע של גב"ב (גיא בן ברק) שעולה עימו לווילי, נשאר עומד על שתי רגליו עת הדיוק ממשיך בכוחות עצמו וננעץ עם הגלגל הקדמי בגדר ההפרדה.
![הדיוק של 1995](http://fullgaz.co.il/wp-content/uploads/2019/10/3.1995-Duke-2nd-edit-1024x674.jpg)
![וכאן סכימת הצביעה של 1996](http://fullgaz.co.il/wp-content/uploads/2019/10/4.1996_Duke-3rd-edit-1024x717.jpg)
1999 – 2006: ק.ט.מ 640 דיוק 2
![הדיוק 2 של 1999 - על בסיס ה-640LC4](http://fullgaz.co.il/wp-content/uploads/2019/10/5.1999_Duke2-titan-1024x722.jpg)
זהות הדגם החלה להתגבש לדגם כביש טהור למרות הד.נ.א הברור מדגמי האנדורו. החישוקים הפכו ליצוקים, צמד האגזוזים טיפסו אל מתחת למושב, המזלג התעבה קצת, ומסיכת החזית קיבלה צמד פנסים אליפטיים – האחד מעל לשני. אופנוע מטורלל.
2008 – 2011: ק.ט.מ 690 דיוק 3
![הדיוק 3 של 2008 - עם מנוע ה-LC4 690 החדש](http://fullgaz.co.il/wp-content/uploads/2019/10/8.2008_690Duke3_white-1024x666.jpg)
עם מנוע חדש לחלוטין (למרות השם הזהה – LC4) שהמשיך לגדול ולהתחזק. ה-LC4 כאן גדל ל-653.7 סמ"ק – למרות שנקרא 690 – וכ-61 כ"ס. הדגם הזה נבנה על פלטפורמת ה-690SM שהוצג שנה לפני, למרות שהעיצוב המשיך באבולוציה הכבישית. מפלט בודד עבר אל מתחת למנוע – בהשראת ה-RC8, והשלדה והמתלים שודרגו לגמרי.
גרסת R קרבית עם מנוע בנפח 690 סמ"ק אמיתיים (654 סמ"ק בגרסה הרגילה) ו-70 כ"ס יצאה בשנת 2010.
![דיוק 3 בגרסת ה-R של 2010](http://fullgaz.co.il/wp-content/uploads/2019/10/9.2010_Duke3-R.jpg)
2012: ק.ט.מ 690 דיוק 4
![הדיוק 4 של 2014](http://fullgaz.co.il/wp-content/uploads/2019/10/11.2012_Duke4-R-1024x857.jpg)
מבוסס בכבדות על דור קודם: השלדה היא אותה שלדת מסבך משולשי פלדה, המנוע הוא אותו LC4 בנפח 690 סמ"ק כפול מצתים כמו בדיוק R של 2010. המתלים והגלגלים זהים, והשינויים היחידים הם בעצם בשלדת הזנב הנמוכה יותר ובעיצוב החדש, המינימליסטי יותר, שמתאים את עצמו לסדרת הדיוקים הנייקדים של ק.ט.מ שהתפתחה לה.
![690 דיוק R דור 4.5 של 2016](http://fullgaz.co.il/wp-content/uploads/2019/10/127731_KTM-690-Duke-R-MY-2016.jpg)
בדור הרביעי של הדיוק יש לראשונה מסכה עם פנס קדמי בודד במקום עם צמד פנסים עגולים בקונפיגורציות שונות כמו בעבר. מערכת הפליטה עוזבת את הגחון עוברת למקום קונבנציונלי, כמו באופנועי כביש.
בשנת 2016 הדיוק שודרג לגרסת 4.5 עם כ-50% מחלקי המנוע חדשים – כולל גל הארכובה, הבוכנה ומערכת הנעת השסתומים. נוספו שדרוגי אלקטרוניקה ולוח שעונים חדש.
ויש עוד הרבה דגמי דיוק סופר דיוק:
950 / 990 סופר דיוק: בשנת 2003, לצד הצגתו של ה-950 אדוונצ'ר עם מנוע ה-LC8 כפול הצילינדרים, עמד דגם תצוגה לכביש עם אותו המנוע. שנה לאחר מכן, עם מנוע V2 בנפח 999 סמ"ק ו-120 כ"ס, בא לעולם הק.ט.מ 990 סופר דיוק – אופנוע חוליגני והכי לא פוליטיקלי קורקט לאותה תקופה, ועוד פחות PC היה דגם ה-R, שהגיע בשנת 2007 עם 132 כ"ס. אותו תזהו לפי השלדה הכתומה (שמאפיינת בק.ט.מ את כל סדרות ה-R). צמד נייקדים ביצועיסטים פסיכיים עם גנים ק.ט.מ-ים אמיתיים.
![ק.ט.מ 990 סופר דיוק - מטורלל (צילום: יריב אלקלעי)](http://fullgaz.co.il/wp-content/uploads/2019/10/DSC_6321.jpg)
1290 סופר דיוק R: מחליפו של ה-990 סופר דיוק בשנת 2014 היה ה-1290 סופר דיוק R, או בשם החיבה שלו 'החיה' (The Beast) שהתקדם טכנולוגית בצורה אדירה עם בקרות משיכה, אחיזה, בלימה וכדומה, ועם מנוע בנפח 1,301 סמ"ק שמשמש גם את דגמי האדוונצ'ר הגדולים של ק.ט.מ. בימים אלו בק.ט.מ חושפים את גרסה 3.0 של החיה עם קרוב ל-200 כ"ס.
![החיה - כאן כדגם 2019 - הדור השני](http://fullgaz.co.il/wp-content/uploads/2019/10/245748_1290-SuperDuke-R-MY19-Black-Orange-Front-Left.jpg)
125 / 200 / 250 / 390 דיוק: בשנת 2011 החלו ק.ט.מ לייצר בהודו (לצד עוד מספר ארצות בדרום אמריקה), יחד עם קונצרן בג'אג', את הדגמים הקטנים שמשלימים את פרוטפוליו משפחת הדיוק. מדובר כאן על מנועי ארבע פעימות, צילינדר אחד ומקוררי נוזל בנפחים השונים. בשנת 2017 הם זכו לשדרוגים ומתיחת פנים שנועדה לחבר את כל משפחת הדיוק מבחינת מראה. דגם ה-200 גדל ל-250 סמ"ק.
![הק.ט.מ 390 דיוק של 2017 (דור שני)](http://fullgaz.co.il/wp-content/uploads/2019/10/KTM-Duke390-2017-001.jpg)
790 דיוק: לשנת 2018 ק.ט.מ הציגו את הטווין המקבילי בנפח 799 סמ"ק, 103 כ"ס וטכנולוגיה עדכנית. הכינוי שק.ט.מ מייחסת אליו הוא 'הסקלפל' – סכין מנתחים שמאפיינת את ההתנהגות שלו.
![ק.ט.מ 790 דיוק (צילום: Sebas Romero)](http://fullgaz.co.il/wp-content/uploads/2019/10/KTM-DUKE-790-launch-048.jpg)
לשנת 2020 ק.ט.מ משדרגת, מעדכנת ומוסיפה נפח חדש לתפריט – 490 סמ"ק, יחד עם הגדלת נפחו של ה-790 לכיוון ה-890 סמ"ק. משפחת דיוק, משפחה ברוכת ילדים.
מבחני דרכים שפורסמו בפול גז לדגמי הדיוק השונים:
- ק.ט.מ דיוק 200 – מבחן דרכים
- ק.ט.מ דיוק 390 דור שני – מבחן דרכים
- ק.ט.מ 690 דיוק 4 – מבחן דרכים
- ק.ט.מ דיוק 690 דגם 2016
- ק.ט.מ דיוק 790 – מבחן דרכים
- ק.ט.מ דיוק 790 – רכיבה ראשונה
- ק.ט.מ סופר דיוק 990 – בית משוגעים
- ק.ט.מ סופר דיוק 1290GT – מבחן דרכים
![הלוגו המקורי של הדיוק מ-1994](http://fullgaz.co.il/wp-content/uploads/2019/10/z.4a-256_Duke-by-KTM-1024x701.jpg)