בק.ט.מ חושפים את דגמי האנדורו של 2024, כשכצפוי מדובר בדור חדש לחלוטין של אופנועים, עם שינויים משמעותיים שאת חלקם ראינו בדגמי המוטוקרוס של 2023 (וגם כאן). בק.ט.מ מציינים שבאופנועי הדור החדש 95% מהחלקים חדשים, ובכל מקרה יש טכנולוגיות חדשות כמו בולמי קארטרידג' סגור חדשים, הזרקת דלק חדשה ל-2 פעימות, קוויקשיפטר ל-4 פעימות, שלדה חדשה, וכמובן עיצוב חדש ופלסטיקה חדשה.
האופנועים החדשים מתחילים בשלדה חדשה, כשלטענת ק.ט.מ היא מותאמת באופן אופטימלי לכוחות אנכיים ולכוחות פיתול. החלק המעניין יותר הוא הפרונט החדש – WP XACT בקוטר 48 מ"מ עם טכנולוגיית קארטרידג' סגור, שמחליף את בולמי ה-XPLOR בעלי הקארטרידג' הפתוח שספגו ביקורות רבות מאז הוצגו ב-2017. נזכיר שסדרת XACT שייכת לבולמים האחוריים בהוסקוורנה ובגאס גאס (עם לינק), לעומת הבולם האחורי XPLOR בטכנולוגיית PDS שיש בדגמי הק.ט.מ – וממשיך גם בשנת 2024. החידוש בבולם ה-XPLOR הוא כיוון של שיכוך כיווץ ושיכוך החזרה על-ידי קליקרים חיצוניים ללא כלי עבודה – כמו בבולמים הקדמיים.
שלדת הזנב חדשה גם היא, כשלראשונה בק.ט.מ היא בנויה משני חומרים – אלומיניום ופוליאמיד (סוג של פלסטיק). בשלדת הזנב החדשה נמצאים כל רכיבי החשמל, כולל יחידת ניהול האופנוע החדשה (OCU – Offroad Control Unit) – המייתרת את הצורך בנתיכים (פיוזים) ובממסרים – מוטמעים בשלדת הזנב לגישה מהירה ולהגנה. במקרה של תקלה, יחידת ה-OCU תדע לנטרל את המערכת הספציפית שבה יש תקלה, ותהיה התראה בנורת LED ירוקה או אדומה כך שהרוכב יוכל לדעת באיזו מערכת יש תקלה.
יש כמובן עבודת גוף חדשה, הנשענת על זו של דגמי המוטוקרוס של 2023, כשהכנף הקדמית החדשה מעוצבת כך שתאפשר לפחות בוץ לעוף אל הרדיאטורים ואל רגלי הרוכב. מיכלי הדלק החדשים מכילים 8.3 ליטרים בדגמי ה-4 פעימות ו-8.9 ליטרים בדגמי ה-2 פעימות.
המנועי הדו-פעימתיים מקבלים כצפוי את מערכת הזרקת הדלק החדשה – TBI (ר"ת Throttle Body Injection), המחליפה את ה-TPI. בקצרה נספר שב-TBI הזרקת הדלק מתבצעת אל גוף המצערת, לעומת ה-TPI שבה ההזרקה מתבצעת אל תא המעבר שבין בית גל הארכובה לבין הצילינדר. המערכת מגיעה עם מיכל שמן נפרד ומשאבת שמן לערבול אוטומטי כמו ב-TPI, אולם ישנה אפשרות לבטל את המשאבה ואת מיכל השמן ולערבב שמן בדלק באופן ידני – כמו בדגמי המוטוקרוס. גם האטימה לשבתום העלים חדשה, וכעת היא אמורה להיות עמידה יותר.
פרט למערכת ההזרקה החדשה יש גם שסתום כוח חשמלי שמחליף את השסתום המכאני בפתח הפליטה ומיישר קו עם המתחרים. יש גם צמד מפות ניהול מנוע לבחירת הרוכב. הדגמים הדו-פעימתיים ממשיכים להגיע בנפחים של 150, 250 ו-300 סמ"ק – 125EXC, 250EXC ו-300EXC.
מנועי ה-4 פעימות מקבלים מספר שינויים גם הם. ראשית, הם מורכבים בשלדה החדשה בזווית של 2 מעלות אחורנית ומציבים את גלגל השיניים הקדמי 3 מ"מ נמוך יותר לטובת שיפור במרכוז המאסה, וכן פחות מתיחת שרשרת בסגירת מהלך המתלה האחורי – מה שמאפשר, לטענת ק.ט.מ, יותר אחיזה בפתיחות מצערת ביציאות מפניות.
בנוסף, דגמי ה-4 פעימות מוצעים מעתה עם אופציה לקוויקשיפטר חדש – לראשונה באופנועי אנדורו. הקוויקשיפטר מיועד להעלאת הילוכים ללא סגירת מצערת וללא שימוש במצמד, והוא פעיל מההילוך השני ועד השישי. הקוויקשיפטר יהיה פעיל עם בורר מפות ניהול מנוע חדש – שכאמור יוצע כאופציה בתשלום.
גם בנפחי דגמי ה-4 פעימות אין שינויים, כשגם ב-2024 יוצעו 250EXC-F, 350EXC-F, 450EXC-F ו-500EXC-F.
דגמי האנדורו של ק.ט.מ יגיעו ארצה החל מסוף חודש יוני. אולם לפני כן אנחנו במערכת פול גז נרכב עליהם כבר בשבוע הקרוב במסגרת ההשקה העולמית שתיערך בדרום אפריקה על מסלול ה'רוף אוף אפריקה'. כמובן שנעדכן.