ביום שלישי האחרון אושרה בוועדת הכספים של הכנסת הרפורמה במס הקנייה שנכנסה לתוקף בחודש אוגוסט האחרון כהוראת שעה של שר האוצר. בקצרה נזכיר שבוטלה ההפרדה בין קטנועים לבין אופנועים, וכי מעתה מס הקנייה יחושב על פי נפח והספק הכלי – בין 40% ל-70% מס קנייה. כך למשל על קטנועים ואופנועים קטנים ובינוניים המס יעמוד על 40%, ואילו על כלים בנפח של מעל 800 סמ"ק ובהספק של מעל 75 קילוואט המס יעמוד על 70% (הטבלה המלאה מצורפת). פרט לכך ישנה הטבה במס לכלים על מערכת ABS, וכן לתלת-גלגליים. התקנה תהיה בתוקף לפחות עד שנת 2017.
נפח מנוע / הספק בקו"ט | עד 25 קו"ט | 25-35 קו"ט | 35-75 קו"ט | מעל 75 קו"ט |
---|---|---|---|---|
עד 500 סמ"ק | 40% | 50% | 60% | 70% |
501-800 סמ"ק | 50% | 50% | 60% | 70% |
מעל 800 סמ"ק | 70% | 70% | 70% | 70% |
עד כאן אין באמת חדשות. אולם מה שהיה מעניין בדיון בוועדה היו דבריו של יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, שאמר לנציגת רשות המסים והאוצר שכלי רכב דו-גלגלי קטנים לא יכולים להימדד רק בטבלאות אקסל ושורות רווח והפסד, אלא בראייה רחבה יותר של של פינוי עומסי תנועה וזיהום אוויר, וכי זו צריכה להיות מדיניות ממשלתית לעודד שימוש בדו-גלגלי קטן. בהמשך לדברים אלו הנחה ח"כ גפני את נציגת רשות המסים להכין תוך חצי שנה תכנית להקלה במיסוי גם על דו-גלגלי קטן.
זה נכון שאין פה עדיין בשורה ממשית אלא רק כיוון מעודד, ונכון גם שהבעיה הגדולה נכון להיום היא דווקא נושא מחירי ביטוח החובה, אולם הדברים של ח"כ גפני מעידים על הרוח החדשה שנושבת במסדרונות הכנסת, שבה רואים את היתרונות הגלומים בתחבורה דו-גלגלית ואף מעודדים אותה. ההערכה שלנו היא שמחירי המס לכלים דו-גלגליים קטנים, סביר להניח שבנפחים 125-300 סמ"ק, ירדו בעתיד הלא רחוק. במקביל, מאחורי הקלעים נעשית עבודה גם על מחירי ביטוח החובה, שנקווה מאוד שתישא פרי. נמשיך לעדכן.