דף הבית / חדשות / רכבים עם מצלמות במקום מראות – ובטיחות רוכבי דו-גלגלי
audi-190529-005

רכבים עם מצלמות במקום מראות – ובטיחות רוכבי דו-גלגלי

רכבים עם מצלמות במקום מראות צד והתקדמות הטכנולוגיה בעולם הרכבים - איפה זה משאיר אותנו הרוכבים?

צילום: רונן טופלברג

יצרנית הרכבים אאודי השיקה לאחרונה בישראל דגם קרוסאובר חשמלי וחדש שנקרא e-tron. נשים לרגע בצד את המחשבות של כמה אופנועים נוכל לקנות במחיר הבסיס של 400 אלף ש"ח, ונתמקד בפיצ'ר אחד שמגיע עם הדגם: בעלות נוספת של כ-35,000 ש"ח ניתן להוסיף את החידוש הטכנולוגי האחרון – מצלמות שמחליפות את מראות הצד.

מדובר על שתי מצלמות אשר ממוקמות במקום של מראות הצד המסורתיות, ומשדרות תמונה לשני מסכים הנמצאים בדלתות הנהג והנוסע. הרעיון הוא להקטין את שטח הפנים של המראות, המועדות לשבירה, ולהקטין את הגרר שמייצר הרכב ובכך לשפר את צריכת הדלק. המצלמות גם אמורות לספק שדה ראייה גדול יותר – כך לטענת היצרנית. כרגע המסכים ממוקמים כאמור בדלתות הרכב, כי הנהג אינטואיטיבית מפנה את מבטו לצדדים, אך בעתיד הקרוב ייושם מסך אחד, ככל הנראה מפוצל, במרכז הרכב. באאודי כבר הצהירו שהטכנולוגיה תתפרס גם על שאר דגמי החברה.

אאודי e-tron - שימו לב למסכים שמחליפים את מראות הצד
אאודי e-tron – שימו לב למסכים שמחליפים את מראות הצד

כל עוד מדובר על גחמה של יצרנית אחת אז ניחא, אך גם יונדאי העממית – זאת שיש לכם בליסינג – הודיעה שבכוונתה להציע טכנולוגיה דומה בכל דגמיה. מטרת העל היא למנוע תאונות של סטיית רכב עיוורת או כאלה הנגרמות משטחים מתים. לכאורה זהו צעד מבורך, אך מה המשמעות מבחינת רוכבי האופנועים?

תאונות רבות נגרמות כתוצאה מרכב שפונה או סוטה לאחד הצדדים ופוגע ברוכב דו-גלגלי שלצידו. ברוב המקרים יאמר הנהג לאחר מכן שלא ראה שיש שם רוכב, ומי מאיתנו לא חווה אירוע כזה? אז לכאורה המצלמות אמורות לכסות יותר שדה ראייה ולזהות את הרוכב שנמצא לצד הרכב. לכאורה, משום שהטכנולוגיה טרם צברה מספיק שעות מנוע לבחון זאת. מה גם שלא תמיד התמונה במסכים ברורה, לדוגמה כתוצאה מהשתקפות שמש ישירה על המסכים. דאגה נוספת היא הפסיביות של הנהג שמאפשרת הטכנולוגיה. ברגע שהנהג יתרגל לפזול למסך הוא עלול לא להטריח את עצמו גם לסובב קצת את הראש בשביל לקלוט חפץ שנע לידו. טכנולוגיה מרדימה.

זה עוד לפני שדיברנו על בקרות שיוט אקטיביות או מכוניות עם יכולת נהיגה אוטונומיות, כמו שכבר יש על הכבישים. כל התפתחות הטכנולוגיה הזאת ברכבים, לדעתנו, בטח עד שהטכנולוגיה תבשיל, תיאלץ את הרוכבים להיזהר עוד יותר בכבישים ולפתח עוד יותר את אסטרטגיית הרכיבה שלהם, השמירה על המרחב האישי וההימנעות מנוכחות בקרבת כלי רכב אחרים. זאת לפחות עד שתימצא הנוסחה המוכחת שתשרת את כל הצדדים. כולם שואפים לשם ואנחנו אופטימיים, אך עד אז התרחקו מרכבים ותרכבו בחכמה ועם אסטרטגיה מסודרת.

המצלמה המחליפה את המראה מחוץ לרכב
המצלמה המחליפה את המראה מחוץ לרכב

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

Suzuki-GSXR250-cup-005

סוזוקי: GSX250R ייעודי למרוצים

סוזוקי חושפים את הג'יקסר SF 250 MotoGP Edition לאליפות ייעודית בהודו; יש יותר מתאים מזה לישראל?

6 תגובות

  1. גם עכשיו אף אחד לא מסובב את הראש ולא קולט שום חפץ שנע לידו

  2. גם ככה נהגי קרוסאוברים יורקים על כולם בכביש ולעולם לא מסתכלים אל תוך המראות.

    • לישראל זה מתאים. כי באמת אף נהג רכב לא מסובב את הראש כדי להסתכל מהחלון, לא מאותתים בפניות ולא בודקים את המראות לפני שחותכים נתיב או שלושה.

    • עכשיו יש משהו יקר יותר לשבור להם כשהם מעצבנים אתכם :) אולי לפחות הדאגה למצלמה תגרום להם לנהוג יותר טוב.

  3. דווקא עם רבים אוטונומיים אני חושב שיהיה טוב יותר.
    לא עוד נהג שעובר נתיב בלי לאותת, לא שומר מרחק וכל השאר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Single Sign On provided by vBSSO