דף הבית / חדשות / רכיבה על השול – מה מותר ומה אסור?
מצלמה טקטית שטח הפרדה

רכיבה על השול – מה מותר ומה אסור?

מתי מותר לרכוב על השול? איפה ואיך? ויותר חשוב - מה אסור לעשות על השול? המדריך המלא לרכיבת שוליים

ביום חמישי האחרון פרסמנו לראשונה על כוונת אגף התנועה של משטרת ישראל לבצע אכיפה כנגד רוכבי דו-גלגלי שירכבו בשוליים. כלי תקשורת רבים בארץ, כולל המרכזיים שבהם, עשו פולו-אפ לאייטם שפרסמנו, ובקרב הרוכבים מפלס ההתמרמרות גאה ואף גלש, עד לשיא של רכיבת המחאה בנתיבי איילון ביום ראשון בבוקר.

ביום ראשון כבר הודיע דובר אגף התנועה כי לא תהיה אכיפה גורפת כלפי רכיבה על השול, אלא רק כנגד רוכבים שישתוללו, ירכבו מהר, יסכנו את שאר משתמשי הדרך ולא יכבדו את הכללים. רוכבים אשר ירכבו לפי הכללים – לא תבוצע נגדם אכיפה. בכתבה זו נעשה סדר ונסביר בדיוק מה מותר ומה אסור לעשות על השול.

רקע – החל מ-2008

בשנת 2008 נוצרה הסכמה בין נציגי הרוכבים (מועדון האופנועים הישראלי) לבין אגף התנועה בראשות ניצב שחר איילון, כי לא תבוצע אכיפת משטרה כנגד רוכבי דו-גלגלי שירכבו על השול הימני בעת עומס תנועה. הרציונל היה שמבחינה בטיחותית עדיף לרוכבים לרכוב בזמן עומס על השול מאשר על הכביש בין המכוניות, והתנאים היו שמדובר על השול הימני בלבד (מצד שמאל לא מדובר בשול אלא בקו הפרדה לבן), במהירות סבירה, ומבלי לסכן את שאר משתמשי הדרך.

חשוב לציין שעל אף שלא התבצעה אכיפה, עדיין רכיבה על השול הייתה פעולה שנוגדת את תקנות התעבורה, וכל שוטר יכול היה לתת דו"ח לרוכב אשר רכב על השול. בנוסף, במקרה תאונה על השול שבה היה מעורב רוכב דו-גלגלי – האשמה הייתה נופלת עליו ברוב המקרים, שכן כאמור רכיבה על השול אסורה, גם אם לא נאכפת.

רכיבה על השול - מה מותר ומה אסור?
רכיבה על השול – מה מותר ומה אסור? (צילום: אביעד אברהמי)

ההסכמה הזו עמדה בתוקף 11 שנים ברציפות, עד עכשיו. בשבועות האחרונים היינו עדים לסדרת תאונות דרכים קטלניות שבהן היו מעורבים רוכבי דו-גלגלי. בכלל, שנת 2019 תשבור שיא שלילי במספר ההרוגים בקרב רוכבי הדו-גלגלי, כשנכון לכתיבת שורות אלו מדובר על 63 רוכבים מתחילת השנה, כשבשנת 2017 כולה – השנה השחורה ביותר אי-פעם במספר ההרוגים על דו-גלגלי – נהרגו 61 רוכבים. עם העלייה הדרמטית במספר ההרוגים, באגף התנועה חיפשו דרכים להילחם בתאונות הדרכים. אחת הדרכים הייתה לאסור רכיבת דו-גלגלי על השול, וזאת בשל העובדה ש-3 מתוך ההרוגים השנה נהרגו על השול.

מה מותר?

במסגרת ההסכמה של אגף התנועה, לא תתבצע אכיפה כנגד רוכבי דו-גלגלי שרוכבים על השול, בתנאי שמתקיימים כל התנאים הבאים:

עומס תנועה (פקק תנועה), רכיבה בשול הימני, במהירות סבירה ומבלי לסכן את שאר משתמשי הדרך.

אנחנו ממליצים לרכוב על השול במהירות איטית שלא עולה על 30 או 40 קמ"ש מעל מהירות התנועה. כלומר אם מהירות התנועה היא 0 קמ"ש (פקק עומד) – מהירות הרכיבה צריכה להיות עד 40 קמ"ש. נזכיר שוב שגם אם לא מתבצעת אכיפה, עדיין מדובר בפעולה שמנוגדת לתקנות התעבורה, וכי ככל שרוכב קיבל דו"ח משוטר גם אם רכב לפי ההוראות הנ"ל – הדו"ח חוקי וקביל.

מה אסור?

עד עתה נדירים היו המקרים שבהם התבצעה אכיפה על השול, ומדובר היה במקרים קיצוניים בלבד. מעתה והלאה, לפי ההוראה של אגף התנועה שניתנה לשוטרים בשטח, תתבצע אכיפה כנגד רוכבי דו-גלגלי על השול שירכבו לא לפי הכלל שנקבע בהסכמה, כשנכון לעכשיו מי שיקבע אם הרוכב עמד בתנאים או לא הוא השוטר בשטח. הדו"ח הוא לפי סעיף 6680 – נהיגה שלא בכביש (רכב דו-גלגלי), והקנס על העבירה הוא 250 ש"ח ללא נקודות.

חשוב לדעת שבסעיף 6680 לא ניתן לקבל דו"ח אזהרה – גם אם לרוכב אין עבירות קודמות שנים רבות. 

לחצו להגדלה
לחצו להגדלה

באילו מקרים יינתן דו"ח?

  • רכיבה מהירה על השול
  • עקיפת רוכב אחר על השול
  • שימוש בשול לצורך עקיפת רכב
  • רכיבה על השול שלא בעומס תנועה (פקק)
  • השתוללות על השול
  • רכיבה המסכנת משתמשי דרך אחרים
  • רכיבה על אי-תנועה צבוע (תמרור 815)
  • רכיבה על שול שמאלי (מעבר קו הפרדה)

האכיפה תתבצע באזורים מרכזיים כמו נתיבי איילון, כביש החוף וכביש 5, על-ידי שוטרים על אופנועים, שוטרים בניידות, שוטרים המצוידים באמצעי עזר כמו מצלמות, וכן על-ידי מצלמות טקטיות המופעלות מרחוק.

עוד חשוב לזכור שבמקומות רבים השול הימני מלוכלך והסיכוי לתקרים גדל משמעותית, לכן כדאי להימנע ככל האפשר מרכיבה על השול שלא לצורך. עוד חשוב לזכור ונדגיש זאת בפעם השלישית: רכיבה על השול אינה חוקית, ובמקרה תאונה הרוכב עלול לצאת אשם. בנוסף, ככל שיינתן דו"ח גם אם הרוכב עמד בתנאים – הדו"ח חוקי וקביל.

נדגיש כי בכל מקרה אסור לרכוב על 'השול' השמאלי' – שאינו נחשב שול בכלל. רוכב שייתפס כשהוא רוכב משמאל לכביש עלול לחטוף דו"ח על מעבר קו הפרדה רצוף (קו לבן).

אי-תנועה צבוע – תמרור 815

נזכיר שוב כי בתקופה האחרונה המשטרה אוכפת ביתר-שאת רכיבה על איי-תנועה צבועים (תמרור 815, לשעבר ד'14) – מה שנקרא בפי הרוכבים 'זברה'.

לחצו להגדלה
לחצו להגדלה

האכיפה תתבצע גם אם מדובר על עומס תנועה, כלומר מבחינת המשטרה בכל מקרה אסור לעלות על אי-תנועה צבוע, ובכל מקרה תתבצע אכיפה לפי סעיף 5512 – אי ציות לתמרור 815. אגב, גם הסעיף הזה אינו ניתן להמרה לאזהרה, ובכל מקרה יינתן דו"ח על סך 250 ש"ח ובלי נקודות.

האכיפה כנגד רוכבי דו-גלגלי שרוכבים על אי-תנועה צבוע מתבצעת על-ידי שוטרים שממתינים על השול, שוטרים שמוצבים על גשרים, וכן על-ידי מצלמות טקטיות שממוקמות בעיקר בנתיבי איילון.

אנו במערכת פול גז ממליצים תמיד לרכוב בזהירות ולפי כללי התנועה. רכבו בזהירות גם על השול, ורק כאשר ישנם עומסי תנועה כבדים. ועם כל חוסר הנוחות – גם בזמן עומס תנועה, כאשר מגיעים לאי-תנועה צבוע עלו בחזרה על הכביש ואל תעלו על אי-התנועה הצבוע.

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 42, רוכב על אופנועים 26 שנה ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

TMAX-560-047

חדש בארץ: ימאהה טימקס 560

הימאהה טימקס 560 החדש, עליו רכבנו בחודש שעבר בהשקה העולמית, נחת בארץ על צמד גרסאותיו; המחירים: 85 ו-92 אלף ש"ח

12 תגובות

  1. Avatar

    היום (27.11.2019) בכביש 4 דרומית לרעננה הורידה אותי מהשול הימני ניידת סמויה. למותר לציין שהכביש היה פקוק, לא התפרעתי ולא כלום, היא פשוט נסעה על השוליים ושרציתי לעקוף אותה (חזרתי לנתיב והתקדמתי במטרה לחזור לשול) היא האיצה והשוטר אמר לי לחזור לנתיב.

    שיחליטו כבר מה הם רוצים!

  2. Avatar

    היום בבוקר עדיין עקפו אותי לא מעט רוכבים על השול, ואני מודה שלא בדיוק נסעתי 40-50 קמ"ש. או שיש פה אוסף של אנשים שלא מתעדכנים בכתוב פה, או שפשוט ממשיכים לשים קצוץ והשאר ישלמו את המחיר כשהמשטרה תיסוג גם מהסיכום הזה.

    • Avatar

      ברק ! זה בגלל חוסר באכיפה ראויה, גם כי למשטרע אין מספיק כ"א ולכן תמיד נסבול מענישה קולקטיבית. פורקי העול חוגגים והנורמטיבים סובלים!

  3. Avatar

    הבעייה היא לרוב עם הנהגים חסרי החינוך חסרי הנימוס חסרי ההבנה והברברים שרבים מהם שליחים ששומרים על החוק כל עוד אין שוטר. מתי תודו על הכך שהאופנוע נחוסר לכם זמן ניכר ועוד באים לקראתכם ,אז כמובן צריך לזלזל ולעבור על המותג ורבים מהם בעלי טימקסים קווסאקים מרובי צילינדרים ואם טי 700 וצפונה שכמובן נוסעים עם אגזוזים נטולי משתיק ומזעזעים ומחרישים את כל הרוכבים.אני כאופנוען כבר 41בשנה מבקש-שיעלו את הקנסות פי 5.עקיפה מסוכנת-1000 שח אגזוז פתוח -1000 שח צפירה מיותרת ומטרידה-1000 שח וכו׳.אנחנו חיים בלבנט עם חסרי חינוך שלא הבינו מה זה התחשבות והרבה מהם זוכים שהאבא שלהם קורא עליהם קדיש.
    רק כוח באמצעות אכיפה וקנסות ענק-וכמובן הסברים שיפנו להיגיון הזעיר שעוד יש בחסרי התרבות האלה
    ומי שיסכן אחרים וינהג בברבריות-שלילה לתקופות ארוכות-שימו לב איך אכיפה קשה עיקבית ואגרסיבית הורידה את השילוב המסוכן של שתיה ונהיגה-מי שחטף מינימום 9 חודשים עד שנתיים שלילה ו10000 שח על קנסות ושכר עורך דין הבין בדרך הרעה והפנים.ואתם הערסים חסרי ההשכלה נטולי הסטייל ורבי הדוואוין-הגיע הזמן שתפסיקו לשים את הרגליים על המדרכים של הנוסע מאחור-כולם אז יודעים שאתם ערסים טאמבאלים…

    • Avatar

      ואי אחזה סאחי מת אתה

    • Avatar

      אביגדור אני אופנוען רק כחצי מהשנים בהן אתה אופנוען ,אבל עדיין זה מספיק ותיק ואני מודיע לך שניסו כבר הכל, פרט לחינוך והטמעת תרבות ובכללה תרבות מוטורית !!!!זה תהליך ארוך שעולה כסף וכאן אוהבים רק לחלוב ואתה משחק לידי החולבים . אכיפה וקנסות צריך להשית בחכמה, אחרת זה לא עוזר באין חינוך ותרבות.

      • Avatar

        נ.ב
        אין גם מספיק כ"א קרי משטרה לאכוף כאן שום דב!!!!!!!!!!ר אתה זוורק הכל על הרוכבים שהם הגורם החלש בכביש ולא מדבר על הנהגים האיומים וחסרי החינוך והתרבות כאן המבצעים ברכב כל פעולה פרט לנהיגה ,אדום המלצה ומראות על מנת להסתרק .אני כלל אינני רואה אכיפה ראויה כלפי הנהגים הללו, שכל נהג שלישי מזיין את המוח בסלולרי ומסמס .

  4. Avatar

    בהמשך למה שכתוב בכתבה לגבי אחריות הרוכב לתאונה ברכיבה בשוליים, האם גם במקרה שהתאונה בהשתחלות בין מכוניות הרוכב אשם? אפילו אם רכב סטה מהנתיב בפתאומיות וללא איתות?

  5. Avatar

    קיצר להיות נתון לחסדי השוטר ביחס למה נראה לו ראוי ומה פטור מדוח.
    מקסים, מדינת עולם שלישי.
    אנחנו בכיוון.
    לא חסר הרבה שנתחיל להשאיר שטרות לשוטרים בשביל שיעזבו אותנו בשקט.

  6. Avatar

    אני נוסע כל יום על איילון וכל יום אני מבולבל ומפוחד!!.
    לא יודע אם לסוע באמצע הנתיב, לא יודע אם לעלות לשול. בקיצור נוסע כל הדרך בהיסוסים.
    מספיק ברקס אחד פתאומי של הרכב מלפנים, כמו שקורה כל הזמן על איילון והלך עלי..
    מספיק דוח אחד על השול והלך 250 שקל. אין לי בעיה לשלם דוח ולהישאר בחיים. אבל מה יקרה אחרי 4 דוחות נגיד? אוקי 1000 שקל עדיין שווה לשלם כדי להישאר בחיים.
    אז מה עכשיו?? עכשיו אני צריך לשלם כסף כדי להישאר בחיים?

    • Avatar

      ענית לשאלה ! בישרעהללל צריך כסף והרבה על מנת להשאר בחיים ולא רק בתחום האופנועים ! עצוב אבל זה המצב אליו הגיעה המדינה .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Single Sign On provided by vBSSO