צילום: בטא
- יתרונות: קלילות, גודל פיזי, חלקות מנוע
- חסרונות: אין רגלית התנעה, רגלית הילוכים לא נוחה
- שורה תחתונה: דו-פעימתי קלאסי לאנדורו טכני, ולא מאיים
- מחיר: 51,900 ש"ח
- מתחרים: כל אופנועי האנדורו הדו-פעימתיים בנפח 250 ו-300 סמ"ק, וכן ק.ט.מ פרירייד
- נתונים טכניים: מנוע צילינדר יחיד 2 פעימות, 293.1 סמ"ק, מתנע חשמלי, קרבורטור קייהין PWK36, גיר 6 הילוכים, קירור נוזל, שלדת עריסה כפולה מפלדת כרומולי, בולמים הפוכים 43 מ"מ, מהלך 270 מ"מ, בולם אחורי עם מערכת לינקים, מהלך 270 מ"מ, בסיס גלגלים 1,467 מ"מ, מרווח גחון 320 מ"מ, גובה מושב 910 מ"מ, מיכל דלק 8.5 ל', משקל 99 ק"ג (ללא דלק), צמיגים 140/80-18, 80/100-21
מה זה?
נתחיל מהפשוט – איך קוראים לו? MX זה מוטוקרוס – כולם יודעים. XC זה קרוס קאנטרי – גם כולם יודעים. על הבסיס הזה בבטא החליטו על X-טריינר כקרוס טריינר, רק שאצלנו בפי העם הוא יישאר כנראה קצת כזה וקצת איקס טריינר כל עוד הוא יהיה בסביבה. אז כדי לצאת בסדר עם כולם אנחנו נקרא לו טריינר.
הצד הטכני של רכיבת אנדורו – האקסטרים אנדורו או ההארד-אנדורו, זוכה לפריחה עצומה בשנים האחרונות. בק.ט.מ זיהו מגמה שכזו, והתוצאה של מחלקת הפיתוח שלהם היתה אופנוע בקונספט אחר – הפרירייד, שמשלב אופנוע אנדורו עם אופנוע טריאל. בבטא למדו את הנושא והחליטו שאין צורך לשבור את הכלים ולהתחיל מחדש. אם בק.ט.מ הלכו על רבולוציה, בבטא החליטו שהם מעדיפים אבולוציה, כשהפתרון שלהם היה פשוט בהרבה. הם לקחו את ה-300RR הדו-פעימתי שלהם, וחוץ מהנפח הם פשוט הקטינו הכל בין 10 ל-15 אחוז. השלדה קטנה יותר, הספק המנוע נמוך יותר, מהלכי המתלה קצרים יותר והמשקל בהתאם קל יותר. התוצאה היא אופנוע עם משקל יבש של 99 ק"ג, שבאופן לא מפתיע מרגיש מאד מאוזן עם 48 ק"ג על הפרונט ו-51 ק"ג על הגלגל האחורי, המתנדנדים על אורך מהלך מתלה זהה של 270 מ"מ מלפנים ומאחור. גובה המושב הוא 910 מ"מ בלבד, כשמרווח הגחון נשאר כמו האחים הגדולים ועומד על 320 מ"מ. מכובד.
המנוע הוא בבסיסו אותו אחד של דגם ה-300RR, והוא שומר על מידות קוטר קדח ומהלך בוכנה של 72X72 מ"מ, אבל יש בו כמה שינויים קלים. ראשית, יחס הדחיסה נמוך במקצת, הפורטים בצילינדר מתוכננים מעט שונה, אם כי עדיין יש שסתום כוח לפליטה הניתן לכיוונון. אבל הרכיב שעושה את עיקר השינוי בן המנועים הוא סעפת הפליטה היחסית צרה באזור פתח הפליטה. אחד הרכיבים המעניינים בכל הדו-פעימתיים של בטא, וכמובן גם בטריינר, הוא מערבל השמן המובנה הממוקם מתחת לכיסא (ונפתח בלחיצת כפתור), המכיל כ-650 מיליליטר של שמן דו-פעימתי שאמור להספיק ללא מעט תדלוקים מפנקים בתחנת הדלק ללא כל צורך לחשב או לזכור את כמות השמן. חישוב השמן המוזרק ישירות לסעפת היניקה נעשה על ידי משאבת השמן בעזרת נתוני סל"ד הניתנים מה-CDI ומחיישן מצב מצערת הממוקם על הקרבורטור. מיכל הדלק מכיל 8.5 ליטר, כשמתוכם 1.5 כרזרבי, ומערכת הקירור מכילה 1.3 ליטר של נוזל קירור.
ביצועים
מנוע דו-פעימתי בנפח 300 סמ"ק שאינו מתוח לביצועי הספק הוא תענוג, אבל כאלו הם הרי רוב ה-300-ים היום. נכון, במנוע הטריינר כמו בשאר מכלולי הטריינר, הכוח מוחלש בכ-10 אחוז, והיתרון הוא שפע מומנט. זה מרגיש נהדר, ממש אוטומט – אין צורך להעביר הילוכים. מצאנו שהילוך רביעי של הטריינר הוא די ה'אולאראונדר', מתאים גם למשיכה מסל"ד נמוך וגם לשיוט. וטוב שכך, מפני שרגלית ההילוכים עושה רושם שדווקא גדלה ב-10 אחוז, ובהרבה מקרים מצאנו את עצמנו לא מצליחים למצוא את הרגלית ולהעביר הילוכים בניסיון ראשון. בטוח עניין של הרגל אבל בהחלט דורש התייחסות, ולמזלנו לא מסובכת אם מישהו יחפש למצוא תחליף מוקטן.
את מנוע הטריינר אין בעיה להביא להספק גבוה בהרבה על ידי שימוש בחלקים המקבילים של אחיו הגדול – ה-300RR. מדובר כאמור בסעפת פליטה, CDI, והמהדרין יוכלו גם להחליף צילינדר כוללם שסתום, למרות שזו באמת הגזמה שהתועלת שלה כנראה שולית למדי. בהשקה באיטליה בה נכחנו התרשמנו מאוד מהטריינר הפרטי של אנג'לו המארח, שנראה היה מאובזר ומשופר מקצה לקצה.
איך זה מרגיש?
למגע ומישוש הטריינר מרגיש איכותי, אם כי ניכר שבבטא אמנם רצו (והצליחו) לייצר כלי מנצח, אבל הכוונה הייתה גם להוציא אותו במחיר מנצח, וכפי שידוע לכולם – אין ארוחות חינם. ספק בגלל ממדי השלדה, ספק בגלל המשקל, ספק בשביל החסכון, לטריינר אין קיק-סטרטר. הסטרטר החשמלי המובנה בתוך המנוע עושה עבודה נהדרת ואף נחשב לאמין מאוד, אבל כגיבוי רובנו אוהבים לראות רגלית התנעה על אופנועי שטח, על אף ההתנעה הקלה בדחיפה במקרה של הטריינר.
הבולמים הם המחלקה בה כביכול בטא עשו את החיסכון הגדול ביותר בעלויות הייצור של הטריינר. הפרונט של OLLE, שהיא חברה ידועה מאוד בענף אופנועי הטריאל, בקוטר 43 מ"מ, פשוט למדי, וכך גם הבולם האחורי מאותה החברה. להפתעתנו, הבולמים – על אף היותם רכים מאוד – תיפקדו נהדר, וזאת כמובן תוך התחשבות בייעודו של האופנוע – אקסטרים-אנדורו טכני ולא גזים בספיישלים. במחלקת הבלמים לא חסכו בבטא, למרות הקטנת האופנוע, והטריינר המצויד בבלמי ניסין כמו שאר דגמי החברה. בכל אופן, הבלמים עובדים נהדר ונותנים ראש שקט לבלימה גם בזוויות מכובדות ולאורך זמן.
סיכום ועלויות
מה ההבדל בין המצאה לפיתוח? ואנחנו לא מדברים על רישום פטנטים, אלא סתם על רעיון של מוצר מעניין אל מול מי שלוקח את הרעיון, נותן לו טוויסט ומוציא מוצר שובר קופות. לפעמים זה אפילו לא כזה קיצוני, אלא סתם לחשוב מחוץ למוסכמות ולשנות מוצר קיים לפי הערכת צורך. ירייה באפלה. כזה בדיוק הוא הקרוס טריינר.
הוא לא מתחרה של ק.ט.מ פרירייד. במכירות אולי כן, כפי שפורד טרנזיט מתחרה של מיצובישי האנטר, אבל רעיונית הם בתתי-נישות שונות.
למי הוא מתאים? לכל רוכב שמעונין באנדורו טכני והוא נמוך מ-1.85 מ'. מי שיחליט שהכיוון שלו הוא אופנוע אנדורו דו-פעימתי, ורוצה אופנוע בתצורת אנדורו תחרותי עם גאומטריה בהתאם ומוכן להתפשר על איכות השיכוך במהירויות גבוהות (הילוך רביעי וצפונה) על פני תוואי קרקע משובש – תוואי שאותו בולמים ל אופנועי אנדורו מקצועיים בגודל מלא בולעים בלי למצמץ. מי שיוותר על הגזים האלה יקבל פרטנר מעולה לרכיבות אקסטרים-אנדורו.
באנו מוכנים לאופנוע מגניב, ולא התאכזבנו – להפך. הטריינר הוא כל מה שהוא מבטיח ואפילו יותר, כי בפועל הוא לא ממש אופנוע נישתי – הוא פשוט קצת מוקטן וללא ספק כלי מצוין.
יתרון נוסף של הקרוס טריינר הוא המחיר, שעומד בארץ על 51,900 ש"ח, שהם כ-10,000 ₪ פחות מאופנועי האנדורו המקבילים בנפח 300 סמ"ק.
הכותב היה אורח של חברת בטא בהשקה העולמית