- יתרונות: ביצועים, מנוע, מתלים והתנהגות, בלמים, טכנולוגיה ואלקטרוניקה, חלקים יוקרתיים, אקזוטיות, סקסיות
- חסרונות: אין לנו כזה בחניה
- שורה תחתונה: גרסת הקצה של אופנוע הקצה בסופרבייק החוקי לכביש – הכל פה בטופ שאפשר להציע
- מחיר: 269,000 ש"ח
- מתחרים: דוקאטי פניגאלה V4R, אפריליה RSV4 פקטורי, ימאהה YZF-R1M, סוזוקי GSX-R1000R, קוואסאקי ZX-10RR, הונדה CBR1000RR-R SP
- נתונים טכניים: מנוע 4 צילינדרים בשורה, 999 סמ"ק, יחס דחיסה 13.5:1, 212 כ"ס ב-14,500 סל"ד, 11.5 קג"מ ב-11,000 סל"ד, 4 שסתומים לצילינדר, DOHC עם תזמון שסתומים משתנה ShiftCam, קירור נוזל, מערכת הזרקה עם גופי מצערת בקוטר 48 מ"מ, 6 הילוכים, קלאץ' מחליק בתפעול מכאני, שלדת קורות אלומיניום עם מנוע גורם נושא עומס, מזלג הפוך קאיאבה בקוטר 45 מ"מ עם כיוונים מלאים, מהלך 120 מ"מ, זרוע אלומיניום עם בולם יחיד בעל כיוונים מלאים, מהלך גלגל 118 מ"מ, צמד דיסקים קדמיים M בקוטר 320 מ"מ עם קליפרים רדיאליים של ניסין 4 בוכנות מדגם M, משאבה רדיאלית, דיסק אחורי בקוטר 220 מ"מ עם קליפר קבוע 2 בוכנות, אורך 2,073 מ"מ, בסיס גלגלים 1,457 מ"מ, גובה מושב 832 מ"מ, משקל מלא 192 ק"ג, מיכל דלק 16.5 ל', חישוקי קרבון M, צמיגים 120/70ZR17, 200/55ZR17
- אלקטרוניקה ובקרות: מצערות חשמליות בקוטר 48 מ"מ, 4 מצבי רכיבה – מרוץ, דינמיק, כביש, גשם (מצב פרו אופציונלי),2 מצבי מנוע, חיישן מדידת אינרציה IMU ב-6 צירים, מערכת ABS להטיה, בקרת אחיזה להטיה, בקרת זינוק, קוויקשיפטר דו-כיווני, בקרת הגבלת מהירות בפיטס, בקרת ווילי, בקרת זינוק בעלייה, בקרת בלימת מנוע, מסך TFT בגודל "6.5, פנסי LED היקפיים
צפו בווידאו: ב.מ.וו M 1000 RR ברכיבה התרשמות:
עריכה: אביעד אברהמי
ה-M 1000 RR מהווה את גרסת הקצה של הדור השלישי של הסופרבייק הפופולרי – ה-S 1000 RR – כשהוא קל יותר, חזק יותר, מהיר יותר ואלקטרוני יותר. ה-M הוא הגרסה הראשונה שמביאה את חטיבת המרוצים והשיפורים של ב.מ.וו, M Performance – אשר מהווה משפחת דגמים בעולם הרכבים – לדגמי האופנועים.
המנוע מבוסס על הגרסה החדשה שהוצגה עם ה-S 1000 RR. הנפח 999 סמ"ק, והוא מציע תזמון שסתומים משתנה ShiftCam המאפשר להרחיב את טווח המומנט היעיל ויחד עם זאת להגדיל את הספק המנוע. התוצאה: 212 כ"ס לעומת 207 כ"ס בדגם ה-S, ב-14,500 סל"ד (13,500 ב-S), ו-11.5 קג"מ ב-11,000 סל"ד. הקו האדום טיפס ל-15,100 סל"ד. המהירות המרבית היא 306 קמ"ש.
מרכיבי המנוע מחומרים אקזוטיים וקלים יותר. כך למשל, הטלטלים בגרסת ה-M העשויים מטיטניום, ארוכים וקלים יותר ב-6%, כמו גם הנדנדים. אותו חומר גם מרכיב את מערכת הפליטה, חוסך 3.7 ק"ג לעומת המקור ומאפשר לדגם ה-M להיות יעיל יותר בטווחי סל"ד של 6,000 ועד 15,100 – הטווחים הרלוונטיים לרכיבת מסלול.
ה-M 1000 RR מגיע עם סט כנפונים העשויים מקרבון חשוף ונמצאים על חלקו הקדמי של הפיירינג, מה שמאפשר לבלום מאוחר יותר לפניות ולהאיץ מוקדם יותר. הכנפונים מוסיפים, יחד עם שינוי אווירודינמי שנעשה בחלקו האחורי של ה-M, עוד 0.5 ק"ג של כוח הצמדה במהירות של 50 קמ"ש, 1.8 ק"ג ב-100 קמ"ש, 4.1 ק"ג ב-150 קמ"ש, 7.2 ק"ג ב-200 קמ"ש, 11.3 ק"ג ב-250 קמ"ש ו-16.3 ק"ג ב-300 קמ"ש.
מערכות האלקטרוניקה דומות לסטנדרט הגבוה של דגם ה-S, כשהמנוע מגיע כמובן עם מצערות חשמליות, ויש 4 מצבי רכיבה: מרוץ, דינמיק, כביש וגשם, כשמצב 'מרוץ' ניתן לכיוון אישי של הרוכב של בקרת האחיזה, ה-ABS (לפניות), בקרת הווילי, תגובת המנוע וגרף המומנט, וכן של בלימת המנוע. במצב מרוץ 'פרו', שמגיע כאופציה עם 3 מפות שונות, ניתן לכוון גם את בקרת הזינוק שבאה כמערכת אינטגרלית וכן את בקרת המהירות המקסימלית בפיטס ואפילו מערכת לזינוק בעלייה. יש כמובן קוויקשיפטר מקורי לשני הכיוונים, כשכל הבקרות האלקטרוניות נשענות על יחידת מדידת אינרציה IMU ב-6 צירים של בוש. ניתן גם להפוך את תפעול רגלית ההילוכים לצורך רכיבת מסלול.
בשלדת ה-FlexFrame, בה המנוע הוא נושא העומס העיקרי, נעשו מספר שינויים בגאומטרייה להעברת משקל יותר לחלקו הקדמי של האופנוע. שלדת הזנב חדשה וקלה יותר. פה יש שימוש לראשונה במערכת בלימה שנקראת 'M Brake' עם קליפרים של ניסין, הקלה ב-60 גרם ומגיעה היישר מדגמי המרוצים. הדיסקים הקדמיים באותו קוטר של 320 מ"מ, אך עבים יותר ב-0.5 מ"מ (5 לעומת 4.5 מ"מ). בנוסף, יש חישוקי קרבון הקלים ב-1.7 ק"ג ומאפשרים הורדת משקל בלתי מוקפץ ועל ידי-כך לשפר את הצמדת הגלגלים אל הקרקע, כלומר את האחיזה, וכפועל יוצא את זמני ההקפה ואת הבטיחות. מלפנים מותקן מזלג הפוך בקוטר 45 מ"מ ובעל מהלך של 120 מ"מ, גם הוא עם כיוונים מלאים, ומאחור יש בולם פרימיום – גם הוא מתכוונן באופן מלא.
מסך התצוגה הוא כמובן מסך TFT צבעוני בגודל "6.5. הוא מציע מצב כביש עם כל הנתונים הרלוונטיים, ועוד 3 מצבי מסלול המציגים מידע מזוקק יותר הרלוונטי למסלול ובספרות גדולות יותר – בעיצובים שונים. ויש כמובן גם פנסי LED היקפיים.
ה-M 1000 RR חזק ומהיר יותר מה-S 1000 RR, קל ב-5 ק"ג (192 ק"ג לעומת 197 ק"ג), מגיע עם מראות מתפרקות בהן משולבים גם פנסי האיתות, ומיועד לשמש כדגם הומוליגציה לגרסת המסלול של ב.מ.וו.
הגרסה שעליה רכבנו היא גרסת ה-50 שנה לחטיבת המרוצים M. חטיבת הביצועים המיוחדת של ב.מ.וו (BMW M GmbH) הוקמה לפני 50 שנה, בשנת 1972. חטיבה זו מוכרת בעיקר במחלקת הרכבים של ב.מ.וו, עם גרסאות קצה מיוחדות וספורטיביות.
גרסת 50 השנים לחטיבת M בולטת בראש ובראשונה בצבע צהוב סאו פאולו (Sao Paulo), שהוא הצבע היחיד בו מגיעה הגרסה המיוחדת. עוד תוספות הם מיתוג לגרסה המיוחדת, מערכת מדידת הקפה מבוססת GPS, כיסוי מושב אחורי, חבילת קרבון המוסיפה על הקרבון של הגרסה הרגילה גם את הכנף הקדמית והאחורית, החלק העליון של הפיירינג, כיסויי מיכל הדלק, כיסוי השרשרת וכיסוי גלגל השיניים. יש את חבילת ה-M milled שכוללת מגני מנוע מאלומיניום, ידיות מתקפלות, מגן ידית בלם וסט רגליות למורכב. יש גם זרוע אחורית מלוטשת ושרשרת מחוזקת.
ואיך התרשמות הרכיבה שלנו מהמכונה האקזוטית? ובכן, את זה תראו בווידאו המצורף.