דף הבית / מכונות / רכיבה ראשונה: הונדה CB500X דגם 2016
Honda CB500X

רכיבה ראשונה: הונדה CB500X דגם 2016

האדוונצ'ר, או הקרוס-אובר של משפחת ה-CB500 מתגלה ככלי מושלם למתחילים, וגם יותר; הכי ידידותי שיש

צילום: רונן טופלברג

  • יתרונות: ידידותיות, קלות תפעול, מנוע גמיש, היגוי ויציבות, נוחות, מיגון רוח, ABS
  • חסרונות: לא מרגש, וגם זה כי היינו חייבים לכתוב משהו
  • שורה תחתונה: אופנוע המתחילים האידאלי
  • מחיר: 51,900 ש"ח
  • מתחרים: אין ממש מתחרים בקטגוריה. מתחרים חלקית – נייקדים 300-600 סמ"ק
  • נתונים טכניים: מנוע טווין מקבילי 471 סמ"ק, 47.5 כ"ס, 4.38 קג"מ, הזרקת דלק, 6 הילוכים, שלדת יהלום מפלדה, אורך 2,095 מ"מ, בולמים קדמיים טלסקופיים 41 מ"מ כיוון עומס קפיץ, מתלה אחורי זרוע פלדה עם בולם יחיד כיוון עומס קפיץ, בלם קדמי דיסק 320 מ"מ, בלם אחורי דיסק 240 מ"מ, מערכת ABS, בסיס גלגלים 1,420 מ"מ, גובה מושב 810 מ"מ, משקל 196 ק"ג, מיכל דלק 17.5 ל', צמיגים 120/70ZR17, 160/60ZR17
הקרוס-אובר של משפחת ה-CB500
הקרוס-אובר של משפחת ה-CB500

מה זה?

ה-CB500X הוא האח ה'אדוונצ'רי' במשפחת ה-500 החדשה של הונדה שיצאה ב-2012, הקרוס-אובר, אח של ה-CB500F הנייקד וה-CBR500R הספורטיבי, כשכל השלושה יושבים על פלטפורמה זהה. משפחת ה-CB פותחה על-ידי הונדה במיוחד עבור תקנות הרישוי האירופאיות החדשות שנכנסו לתוקף בינואר 2013, ושבמסגרתן מגבלת ההספק לרישיון הביניים עלתה מ-25 קילוואט ל-35 קילוואט. מנוע הטווין של ה-CB מנצל את המגבלה עד תומה, והספקו הוא בדיוק 35 קילוואט (כ-47.5 כ"ס). מאז החלת התקנות החדשות נמכרת משפחת ה-CB היטב, באירופה ובישראל, כשכוכב המכירות מבין השלושה הוא ה-X.

לשנת 2016, כלומר 4 שנים אחרי הצגתה, מקבלת המשפחה – ובכלל זה ה-X – מתיחת פנים וכמה שדרוגים. העיצוב חודד, יש סכמות צביעה חדשות, הטלסקופים כוללים מעתה כיוון עומס קפיץ, נפח מיכל הדלק גדל, מנוף הבלם הקדמי ניתן לכיוון מרחק, הפנסים הקדמיים הוחלפו ל-LED, המשקף הקדמי הוגבה מעט, ויש מערכת פליטה חדשה – תואמת יורו 4.

ה-CB500X הוא כאמור האח האדוונצ'ר-כביש של המשפחה הזו. ככזה הוא מציע תנוחת רכיבה זקופה עם כידון גבוה, מושב תומך, מיגון רוח גבוה ומראה כללי של אופנוע אדוונצ'ר – רק בקטן.

מיני-אדוונצ'ר. מנוע הטווין עומד על מגבלת ההספק המותרת - 47.5 כ"ס
מיני-אדוונצ'ר. מנוע הטווין עומד על מגבלת ההספק המותרת – 47.5 כ"ס

ביצועים

חבילת הביצועים של ה-X הפתיעה אותנו, בעיקר כי לא ציפינו למשהו מיוחד מאופנוע המיועד למוגבלי רישיון. אי אפשר להגיד שהוא חזק, חד או ביצועיסט, אבל כחבילה הוא פשוט מעולה.

המנוע גמיש מאוד, מייצר סל"ד מתחום אפס וצפוי מאוד, והוא גם שקט מאוד. כשמושכים אותו בפול גז לא מקבלים בשום שלב הפתעת כוח אלא משיכה אחת לינארית וחלקה עד לשיא ההספק. הבלמים מעולים, מלאים רגש ועם עוצמה טובה, וגם ה-ABS נכנס לפעולה בזמן. הבולמים פחות טובים, במיוחד האחורי, וזה צפוי ומקובל באופנוע תקציב שכזה. זה בא לידי ביטוי כשהאספלט לא חלק והמהירות גבוהה, ואז הזנב מקבל זעזועים קטנים שנובעים מהידראוליקה בסיסית, אבל עם הזמן מתרגלים להתנהגות הזו. ברכיבה מנהלתית רגילה הבולמים בסדר גמור.

ההיגוי מעולה, קל מאוד ונשלט מאוד, ולמרות בסיס הגלגלים הקצר – ה-X יציב מאוד גם בפניות. המשמעות של כל אלו היא שבמידה ומקפידים על רכיבה חלקה ועל בחירת הילוכים נכונה שמשאירה את ה-X על הטווח היעיל של המנוע – אפשר לייצר קצבים מאוד גבוהים בכבישים מפותלים. רק לא ללחוץ אותו יותר מדי כי אז המתלים, שהם צוואר הבקבוק של ביצועי ה-X, יתחילו לאותת שהם עומדים לקרוס. הצמיגים, בקוטר "17 כמו צמד אחיו, דווקא לא התרגשו יותר מדי.

ביצועים מפתיעים, כל עוד הרכיבה חלקה ורצוי עם אספלט איכותי
ביצועים מפתיעים, כל עוד הרכיבה חלקה ורצוי עם אספלט איכותי

איך זה מרגיש?

במשפט אחד – כמו האופנוע הכי ידידותי בעולם. קשה לנו לחשוב על אופנועים קלים יותר לרכיבה וידידותיים יותר לרוכב מה-CB500X.

תנוחת הרכיבה זקופה לחלוטין, המושב נוח למדי, ורק הרגליות ממוקמות מעט מאחור – כמו באופנועי כביש. הכידון מגיע כמעט אל הרוכב והוא צר למדי, וגובה המושב – 810 מ"מ מאפשר גם לרוכבים לא גבוהים להגיע לקרקע עם 2 רגליים יציבות. בכלל, התחושה הזו של תנוחת רכיבה של אדוונצ'ר, רק שכל הקוקפיט וסביבת הרוכב היא כזו מיניאטורית, מוזרה בהתחלה. ממש מיני אדוונצ'ר. בכל מקרה, לנו לא היה צפוף, למרות הממדים הקטנים של האופנוע. ה-CB500X הוא אופנוע קטן, נמוך וקל.

התפעול כולו רך ואינטואיטיבי, וזו אחת הסיבות לקלות הרכיבה על ה-X. מיגון הרוח טוב מאוד, כל עוד הרוכב לא גבוה מדי, והוא מאפשר לרכב על כ-150 קמ"ש בלי בעיות מיוחדות. המנוע מצדו יכול גם 180 ויותר, אבל הוא יוצא מאזור הנוחות שלו גם כן סביב 150 קמ"ש, ולכן את השיוט הנינוח שלנו על כביש בינעירוני מהיר עשינו על סביב המהירות הזו.

נציין לטובה גם את תצרוכת הדלק, שעמדה במהלך המבחן על כ-22 ל'ק"מ, למרות שלחצנו אותו לא מעט.

אופנוע מושלם למתחילי A1 - הכי ידידותי שיש
אופנוע מושלם למתחילי A1 – הכי ידידותי שיש

סיכום ועלויות

סדרת ה-CB500 של הונדה מוצלחת ופופולרית, וה-X הוא המוביל במכירות בה, ולא בכדי. בהונדה הצליחו לייצר מכונה פשוטה מצד אחד, ללא יומרות, אולם מצד שני מוצר שכמאמר הקלישאה – השלם גדול מסך חלקיו. את כל זה מקבלים באריזה של מיני-אדוונצ'ר עם נטיית כביש מובהקת.

התוצאה הסופית היא אחד הכלים הקלים ביותר לרכיבה שבהם נתקלנו. במהלך הרכיבה חשבנו לא מעט על כמה טוב האופנוע הזה עשוי להיות לרוכבים ורוכבות בתחילת דרכם, כאופנוע גדול ראשון, וכמה מהר הוא יאפשר להם ללמוד את רזי הרכיבה, דווקא בגלל אותם קלות תפעול וידידותיות. לא נגזים אם נגיד שה-CB500X הוא אופנוע מושלם למתחילים.

מחירו של ה-X עומד על 51,900 ש"ח. בדיוק כמו ה-CBR500R, ו-2,000 ש"ח יותר מה-CB500F העירום. הוא יקר יותר מאופנועי הביניים בנפחים 300-400 סמ"ק, אולם הוא גם מציע יותר – מנוע טווין שמנצל את כל מגבלת ההספק, ממדים שקרובים יותר לאופנוע גדול, וכן מערכת ABS כסטנדרט. כך או כך, בסגמנט שלו אין כרגע מתחרים, מהסיבה הפשוטה שהוא האדוונצ'ר היחיד בקטגוריה נכון לעכשיו.

מדובר באופנוע מעולה למתחילים, אבל לא רק להם, אלא לכל מי שמחפש אופנוע ככלי תחבורה יומיומי יחד עם הערך המוסף של נסיעות ארוכות יותר וגם כבישים מפותלים.

מחירון טיפולים

  • 1,000 ק"מ – 615 ש"ח
  • 12,000 ק"מ – 667 ש"ח
  • 24,000 ק"מ – 1,739 ש"ח

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

Ducati 851 Strada 89 1

נוסטלגיה: דוקאטי 851 ו-888

ה-851 היה אופנוע הקצה של דוקאטי בשנות ה-80, והוא הוחלף בהצלחה על ידי ה-888; מנוע וי-טווין מתקדם, הרבה אדום, והצלחה גדולה במסלולים

5 תגובות

  1. Avatar

    פולגז היקרים !
    תודה רבה על מבחן מצויין לאופנוע תקציב, שלשם שינוי – הרוכב הישראלי הממוצע בהחלט יכול לרכוש בלי למשכן את האישה והילדים.
    יש רק דבר אחד שמציק לי ברבים מהמבחנים שלכם: היעדר סרטון וידאו איכותי.
    אל תבינו אותי לא נכון, הכתיבה משובחת ונוגעת ברזי המכונה, הצילומים של אסף רחמים הם בהחלט נהדרים ותענוג לעיניים, אך צילומי הוידאו חייבים לקבל שדרוג משמעותי, גם אם מדובר בכתבת "רכיבה ראשונה".
    לקורא ממוצע לרוב אין זמן/סבלנות לקרוא 3000 מילים (בייחוד אם אני לא מול מחשב בבית), ווידאו טוב ישר עושה את העבודה מצויין.
    קחו לדוגמא סירטון רכיבת מבחן פשוט אך מצויין שנוגע בכל נקודה חשובה במכונה: מנוע, בלמים, בולמים, נוחות, אלקטרוניקה, שימושיות וכמובן מחיר וכדאיות הקניה: https://www.youtube.com/watch?v=Rvvvy7WXvJg.
    בסך הכל גו-פרו על הקסדה ומבחן מעולה, בלי עלויות ובלי סיפורים. הכלי כמובן לא משנה, מבחן מסוג זה רלוונטי לכל קטנוע עירוני באשר הוא.
    תמשיכו לעשות חיל !

    • אביעד אברהמי
      אביעד אברהמי

      אהלן 600WR
      קודם כל תודה.
      אתה צודק לחלוטין שווידאו עשוי לשדרג משמעותית את מבחני הדרכים.
      יחד עם זאת, הפקה של וידאו היא יקרה, ארוכה ומסורבלת, ולכן אנחנו שומרים את האופציה הזו רק למבחני דרכים מושקעים יותר לכלים 'שווים' יותר.
      לרוב הכלים, בעיקר אלו הצרכניים יותר כמו ה-CB500X שכאן, אנחנו עושים כתבת 'רכיבה ראשונה', שזה קונספט קצר שנוגע בעיקרי הדברים, בלי חפירות מיותרות. לכן הוא גם קצר – כ-800 מילים.
      שוב תודה על הביקורת.

  2. Avatar

    היי,
    אני מתלבט האם לרכוש את האופנוע הזה ואשמח אם מביני עניין ייעצו לי.
    מכוון שהכלי ישמש ככלי תחבורה ולא כאופנוע טיול לסופי שבוע, נוסע כ3 פעמים בשבוע מחוץ לעיר בכבישים מהירים, כ-80 ק"מ.
    חוץ מזה חשוב לי להבין איך הנוחות של הכלי בנסיעה בתוך העיר? האם הוא לא מסורבל מידי ?
    תודה רבה

  3. Avatar

    לאחר שנה עם רכיבות באר שבע -ירושלים דרך נס הרים ,פיתולים עליות ממליץ על האופנוע, ידידותי למשתמש וחסכוני בדלק.

  4. Avatar

    CB500X
    או
    G310Gs?

    מתלבט מה לקנות, בין הכלים פערים גדולים בהספק וגודל המנוע וכן הפרש בתג מחיר של 10 אלף

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן