- יתרונות: קונספט ועיצוב, חבילת אלקטרוניקה, גמישות מנוע, קלות רכיבה וידידותיות למשתמש
- חסרונות: בולם אחורי בינוני
- שורה תחתונה: בהוסקוורנה משפרים את צמד ה-401 בכל מקום אפשרי, ועושים אותם קלים יותר לרכיבה ועם אלקטרוניקה מובילה בסגמנט
- מחיר: הערכה – סביב 40 אלף ש"ח
- מתחרים: ק.ט.מ 390 דיוק, ימאהה MT-03, בנלי לאונצ'ינו 500
- נתונים טכניים: מנוע צילינדר יחיד, 399 סמ"ק, 45 כ"ס ב-8,500 סל"ד, 4 קג"מ ב-7,000 סל"ד, DOHC עם 4 שסתומים, הזרקת דלק עם מצערת חשמלית, קירור נוזל, 6 הילוכים, קלאץ' מחליק, שלדת פלדת כרומולי, מזלג הפוך WP בקוטר 43 מ"מ, כיווני שיכוך כיווץ והחזרה, מהלך 150 מ"מ, זרוע אלומיניום עם בולם יחיד WP, כיוון עומס קפיץ ושיכוך החזרה, מהלך 150 מ"מ, דיסק קדמי 320 מ"מ, קליפר רדיאלי BYBRE, דיסק אחורי 240 מ"מ, בסיס גלגלים 1,368 מ"מ, גובה מושב 820 מ"מ, מיכל דלק 13 ל', משקל 159 ק"ג, צמיגים 110/70R17, 150/60R17
- אלקטרוניקה ובקרות: מצערת חשמלית עם 2 מצבי רכיבה – כביש וגשם, חיישן הטיה, מערכת ABS להטיה כולל מצב סופרמוטו, מערכת בקרת אחיזה להטיה עם אופציית ניתוק, קוויקשיפטר, מסך TFT בגודל "5, פנסי LED היקפיים
צפו בווידאו – הוסקוורנה ויטפילן 401 וסווארטפילן 401 דגם 2024 במבחן מההשקה העולמית:
עריכה: אביעד אברהמי
מה זה?
צמד ההוסקוורנה 401 – הוויטפילן והסווארטפילן (חץ לבן וחץ שחור בשוודית) – הוצגו בשנת 2018 והיו הסנוניות הראשונות של המותג השוודי שבבעלות ק.ט.מ בייצור אופנועי כביש (יחד עם הוויטפילן 701). הפלטפורמה המכאנית נלקחה כמעט בשלמותה מה-390 דיוק של חברת האם ק.ט.מ, אולם בהוסקוורנה בנו עבודת גוף חדשה לחלוטין שמרמזת על הרוח החדשה של החברה בכל הנוגע לאופנועי כביש.
לשנת 2024 הציגו בק.ט.מ 390 דיוק ו-125 דיוק חדשים, ומיד לאחר מכן כם הוסקוורנה הציגה את משפחת ה-401 המבוססת על אותה הפלטפורמה. גרסת ה-401 מקבלת מנוע הגדל בנפחו מ-373 סמ"ק ל-399 סמ"ק על-ידי הגדלת מהלך הבוכנה היחידה ב-4 מ"מ ל-64 מ"מ. תוספת הנפח מגדילה את ההספק ל-45 כ"ס (ב-1 כ"ס) ב-8,500 סל"ד (500 סל"ד מוקדם יותר), ואת המומנט לכמעט 4 קג"מ ב-7,000 סל"ד.
שלדת הפלדה חדשה ומחוזקת, והיא אמורה לשפר את הרגש לרוכב ואת היציבות הכיוונית גם בזכות המשולשים החדשים מאלומיניום. הזרוע האחורית מאלומיניום חדשה ומעוקלת, מה שמאפשר מיקום חדש לבולם האחורי, שנמצא בצידו הימני של האופנוע. הבולמים הקדמיים חדשים, ארוכים במעט, והם כוללים כיווני שיכוך כיווץ והחזרה – כשכל 'קליק' משפיע פי 6 ושווה ל-6 קליקים בעבר. מצד לצד יש 5 קליקים בסך הכל, כשכל אחד מהם משפיע הרבה יותר. גם שיכוך ההחזרה בבולם האחורי כולל כעת 5 קליקים משמעותיים.
בסיס הגלגלים הוארך ב-15 מ"מ וגובה המושב ירד מ-835 מ"מ ל-820 מ"מ. כל הדגמים מגיעים עם חישוקי 17″, כאשר הוויטפילן נועל צמיגי מישלין פאוור 6 על-גבי חישוקים יצוקים המתאימים לשימוש על אספלט, בעוד אחיו החץ שחור (סווארטפילן) עם פירלי סקורפיון ראלי STR על חישוקי שפיצים, שאפשריים לשימוש גם על שבילי עפר.
מבחינת האלקטרוניקה, ההוסקוורנה-נייקד מגיע עם ABS להטיה הכולל מצב 'סופרמוטו' המנתק את ה-ABS מהגלגל האחורי, ובקרת אחיזה עם אפשרות לניתוק. דרך מסך ה-TFT החדש בגודל 5″ עם קישורית לסלולר ניתן גם לשלוט על מערכת ניהול המנוע הכוללת מצב 'כביש' ומצב 'גשם'. יש מערכת תאורת LED היקפית וקוויקשיפטר דו-כיווני – כלומר בקרות ומערכות אלקטרוניקה ברמה גבוהה יותר מהמקובל בסגמנט.
העיצוב מטופל גם הוא כמובן, כשבהוסקוורנה שומרים על קווי המתאר של צמד הדגמים, אולם מעצבים את הכלים מחדש והופכים אותם למודרניים יותר ולנקיים יותר, כשהסווארטפילן הוא יותר סקרמבלרי, ואילו הוויטפילן יותר לכיוון קונספט של קפה-אייסר לכביש – רטרו מודרני ברוח של הוסקוורנה החדשה.
ביצועים
צמד ה-401 של הוסקוורנה יושבים כאמור על הפלטפורמה המכאנית של הק.ט.מ 390 דיוק, ולכן ביצועים תמיד הלכו איתם יד ביד, בטח ביחס לסגמנט. לשנת 2024 בהוסקוורנה מדברים על 90% מהחלקים חדשים, וחלק מהחלקים החדשים קשורים ישירות למכלולי מנוע ושלדה. כך למשל נפח המנוע שגדל ל-399 סמ"ק מעלה את ההספק בכוח סוס בודד ל-45 כוחות סוס שמתקבלים 500 סל"ד נמוך יותר בגלל הגדלת מהלך הבוכנה, אבל בעיקר יותר מומנט – ואם להיות ספציפיים יותר אז בעיקר טווח שימושי רחב יותר. למנוע החדש יש כוח שימושי כבר מסל"ד נמוך (ביחס לנפח, כן?), והוא גמיש יותר מהמנוע הקודם, אפילו באופן משמעותי.
המנוע גם חלק יותר, והוא מפיק פחות ויברציות מהעבר. השילוב של מהלך בוכנה ארוך יותר, מצערת חשמלית חדשה וגל איזון חדש יוצרים מחד מנוע חלק יותר באופן משמעותי, אבל גם תגובת המצערת עדינה יותר כעת. המשמעות היא רכיבה חלקה יותר, אבל גם מנוע פחות אגרסיבי ויותר חלק. אז מצד אחד המנוע הזה מאפשר תאוצה מהירה יותר של האופנוע בפול גז, אבל מצד שני קשה יותר להרים גלגל לשמיים. האופי החלק הזה נובע מהשאיפה לייצר אופנוע קל יותר לרכיבה, ואת המטרה הזו בהחלט השיגו בהוסקוורנה, שכן צמד ה-401 קלים יותר לרכיבה וידידותיים מאוד למשתמש. שורה התחתונה היא שהמנוע הזה חזק יותר, חלק יותר וידידותי יותר.
מבחינת התנהגות דינמית, גם כאן השינויים המכאניים הופכים את צמד ה-401 למכונות טובות יותר ורב-שימושיות יותר. קשה לומר מה ההשפעה של השלדה הקשיחה יותר, אבל השיפור בבולמים בהחלט מורגש לטובה – ובעיקר בפרונט. ניכר שההידראוליקה טובה יותר, וזה בא לידי ביטוי ביציבות גבוהה יותר ובטווח השימושים הרחב יותר של צמד ה-401 – בדגש על יכולות ספורטיביות. הפרונט הזה סופג בקלות בלימות חזקות אל תוך הפנייה בכבישים מפותלים, והוא נוסך הרבה מאוד ביטחון ברוכב. הבולם האחורי גם הוא שופר, אבל כצפוי בסוג זה של אופנועים זולים הוא בינוני בלבד, והוא צוואר הבקבוק של היכולות הדינמיות. כשהאספלט מפולס הוא יתנהג טוב מאוד וישמור על יציבות, אבל כשהאספלט מתחיל להשתבש הבולם האחורי הוא הראשון שייצא מאיזון ויגרום לנדנודים של האופנוע. כאמור, לא יוצא דופן בקטגוריה.
כך או כך, ההתנהגות הטובה של צמד ה-401 היא טובה, ואפילו טובה מאוד ביחס לסגמנט. יש מנוע חזק וגמיש, ויש שלדה טובה ומערכת מתלים טובה מאוד שמאפשרת עבודה חזקה על האופנוע בכבישים מפותלים יחד עם ספיגה ונוחות טובים, וכאמור יציבות טובה. ההיגוי כצפוי קליל וסופר-זריז, גם בזכות הכידון הרחב, שהשנה מגיע גם לוויטפילן, וגם בזכות המשקל הנמוך והגאומטרייה המאוזנת, כך שמתקבל פה אופנוע ביצועים לא רע בכלל. גם הבלמים טובים מאוד, ובמיוחד הקדמי שכולל דיסק בודד בקוטר 320 מ"מ עם קליפר רדיאלי של BYBRE. אנחנו אוהבים את הקטע הזה של ביצועים טובים עם סטייל רטרו-מודרני, ובקטע הזה בהוסקוורנה פוגעים בול בפוני עם צמד ה-401.
איך זה מרגיש?
בהוסקוורנה עבדו על הארגונומיה בצמד ה-401 החדשים כדי להנגיש את צמד הכלים ליותר רוכבים. גובה המושב ירד במעט, ל-820 מ"מ, כדי לאפשר שתי רגליים בטוחות על הקרקע לכל רוכב. עכשיו, אמנם 15 או 20 מ"מ נשמעים מעט, אבל גובה המושב הנמוך יותר בהחלט תורם להגעה לקרקע – ויש לא מעט רוכבים מתחילים שהנושא הזה חשוב להם מאוד.
משולש הכידון-מושב-רגליות נשמר פחות או יותר דומה לדור היוצא, אם כי הכידון בסווארטפילן נמוך במעט, וגם אין לו את באר החיזוק. הוויטפילן, לעומת זאת, זנח את הקליפ-אונים המיותרים והלא נוחים וקיבל גם הוא כידון שטוח וגבוה – מעט נמוך יותר משל הסווארטפילן, אבל עדיין גבוהה משמעותית מהקליפ-אונים של הדגם היוצא. כבר אמרנו בעבר שהקליפ-אונים של הוויטפילן 401 מיותרים ושאנחנו מעדיפים את הכידון הגבוה של הסווארטפילן 401 – גם בגלל הנוחות וגם בגלל השליטה, ואנחנו שמחים לראות שהוויטפילן מקבל כידון שטוח שמשפר משמעותית את הנוחות ואת השליטה. תנוחת הרכיבה בו מעט נמוכה יותר מאשר הסווארטפילן, אבל היא משמעותית נוחה יותר מאשר בעבר. שינוי מבורך.
הסווארטפילן מגיע עם חישוקי שפיצים וצמיגי פירלי סקורפיון STR קוביתיים, לעומת הוויטפילן שמגיע עם חישוקים יצוקים וצמיגי מישלין רואד 6 המיועדים נטו לכביש. למרות ההבדלים הלכאורה גדולים, בפועל אין הרבה הבדל ברכיבת כביש, כשהסווארטפילן מספק אחיזה מעולה בכביש הציבורי וצד הערך המוסף ברכיבת שבילים קלילה ביותר (כשבתכלס גם הוויטפילן יכול לנסוע באותם המקומות), כך שבסופו של יום ההבדלים בין הסקרמבלר לבין הקפה רייסר הם בעיקר עיצוביים, ומאפשרים ללקוח לבחור את האופנוע על העיצוב שיותר מדבר אליו.
הערך המוסף של צמד ה-401 נמצא במערכות האלקטרוניקה – שמציבות סטנדרט חדש וגבוה בסגמנט. יש כאמור חיישן הטיה תלת-ממדי, כשעליו יש מערכת ABS להטיה כולל מצב סופרמוטו שמנתק את ה-ABS על הגלגל האחורי, ויש בקרת אחיזה להטיה עם אופציה לניתוק. שני אלו בלבד הם סטנדרט חדש בסגמנט, ופרט אליהם יש קוויקשיפטר דו-כיווני שמתאפשר בזכות המצערת החשמלית, וכן מסך TFT גדול, יפה וקל לשליטה, שגם מתממשק לטלפון הסלולרי.
המערכות המכאניות בשילוב של האלקטרוניקה המודרנית לוקחות את צמד ה-401 שני צעדים קדימה מבחינת קלות תפעול וידידותיות למשתמש. אנחנו כותבים על זה הרבה לאחרונה כי זו מגמה שאליה הולכים כל היצרנים, ואנחנו רואים את השיפור מדגם לדגם. ובכן, צמד ה-401 מבצעים קפיצה משמעותית מהבחינה הזו – הם קלים יותר לתפעול וידידותיים יותר למשתמש בכל פרמטר – תפעול מנוע, גובה מושב וארגונומיה, התנהגות ומתלים, וגם בקרות אלקטרוניות תומכות כמו ניהול המנוע ובקרת האחיזה. השורה התחתונה היא שקל יותר לרכוב על ההוסקוורנה 401, והם מתאימים לטווח רחב יותר של רוכבים, והעיקר לאלו שבאים מלמטה, כלומר למתחילים יותר.
סיכום ועלויות
בהוסקוורנה עושים עבודה משמעותית על צמד הסווארטפילן 401 ו-ויטפילן 401 – כרטיסי הכניסה של המותג לרישיון נהיגה A1. על בסיס הק.ט.מ 390 דיוק החדש בהוסקוורנה בונים צמד אופנועים בעיצוב רטרו-מודרני מיוחד, ולטעמנו יפהפה, שנראים שונה מאוד בנוף הדו-גלגלי הגנרי, אבל עם הביצועים והיכולות של הדיוק.
המנוע משתפר והוא חזק וחלק יותר, השלדה והמתלים משתפרים כך שהאופנועים יציבים וביצועיסטיים יותר, ובעיקר מערכות האלקטרוניקה משתדרגות ומציבות סטנדרט חדש וגבוה לאופנועי A1 – עם ABS להטיה, בקרת אחיזה להטיה, וקוויקשיפטר דו-כיווני היושב על מצערת חשמלית. כל זה פרט למסך TFT מודרני ולפנסי LED יפהפיים שמתאימים לעיצוב הכללי של הסווארטפילן האפור-שחור והוויטפילן הלבן.
אין עדיין מחיר מדויק בישראל, אולם הוא צפוי לעמוד על סביב 40 אלף ש"ח. במחיר הזה מקבלים אופנועי A1 מצוינים, שמאפשרים שימוש אורבני יום-יומי לצד רכיבות בין-עירוניות לטיולים ולכבישים מפותלים בסופי שבוע, כשהערך המוסף, מעבר לעיצוב המיוחד של הוסקוורנה, נמצא בבקרות ובמערכות האלקטרוניות. אופנועים חשובים ביותר למותג הוסקוורנה, ובמקביל מהנים מאוד למשתמש. עבודה יפה.