רוכבים: איציק קלנר, אלעד ששון, יוחאי דויטש, אסף זומר, אביעד אברהמי
צילום: בני דויטש
- יתרונות: משקל נמוך, מנוע גמיש יחסית, קלאץ' רך, קל לתפעול, בית ספר לרכיבה
- חסרונות: תזזיתי, חלש במקומות מסוימים, פחות מתאים לשטחים פתוחים
- שורה תחתונה: אופנוע אנדורו מתחילים מעולה, אבל לאנדורו ארצישראלי מתאים למגוון רחב של רוכבים
- מחיר: 49,950 ש"ח
- מתחרים: ק.ט.מ 125EXC, גאס גאס EC125, TM EN125
- נתונים טכניים: מנוע צילינדר יחיד 2 פעימות, 124.8 סמ"ק, 6 הילוכים, קלאץ' הידראולי, בולמים קדמיים WP 48 מ"מ מסוג 4CS, בולם אחורי WP עם מנגנון לינקים, מיכל דלק 11 ליטר, משקל כ-100 ק"ג
מה זה?
ה-TE125 הוא האח הקטן במשפחת דגמי האנדורו של הוסקוורנה, והוא בנוי על בסיס הק.ט.מ 125EXC, כשההבדלים העיקריים בין השניים הם בולם אחורי עם לינקים בהאסקי לעומת PDS בק.ט.מ, בולמים קדמיים 4CS לעמות קארטרידג' פתוח רגיל בק.ט.מ, ושלדת זנב פלסטית בהאסקי לעומת אלומיניום בק.ט.מ. זהו למעשה ק.ט.מ 125EXC משודרג מעט ומעוצב ברוח הוסקוורנה, שכמו שאר דגמי האנדורו של הוסקוורנה – נועד להגדיל את פלח השוק של החברה על ידי ליין אופנועים רענן יותר וכן האפשרות לרכוש אופנוע של ק.ט.מ – על כל יתרונותיו – רק עם מערכת לינקים מאחור במקום PDS.
המנוע הוא ה-125 המצוין של ק.ט.מ, דו-פעימתי כמובן ומוזן מקרבוראטור, הבולמים הם של WP, הבלמים של ברמבו – כמו בכל דגמי ק.ט.מ והוסקוורנה, ועל האופנוע מותקנים מכלולי איכות, כמו למשל המצמד ההידראולי של מגורה. ה-TE125 מיועד לשימושי אנדורו תחרותיים במקביל לפנאי, והוא מהווה כרטיס כניסה מצוין לעולם האנדורו.
האופנוע שנבחן פה הוא מדגם 2015, אולם ההבדלים בינו לבין 2016 זניחים וכוללים ציר גלגל קדמי שונה וגרפיקה שונה לפלסטיקה.
ביצועים
ל-TE125 ביצועי אנדורו מרשימים ביותר. המנוע, למרות נפחו הקטן, גמיש למדי. צריך אמנם לעבוד המון עם הקלאץ' וההילוכים כדי לגרום לאופנוע לזוז מהר, אבל יחסית ל-125 דו"פים אחרים בהחלט יש פה כוח בסל"ד נמוך ובינוני, מה שעוזר בקטעים הטכניים יותר או במקומות עם בעיות אחיזה.
גם הבולמים ברמה גבוהה מאוד. הפרונט סופג כוחות בלי בעיות, ונותן תחושת רכות וספיגה לצד עמידה בעומסים גבוהים, וההידראוליקה מצוינת. בהחלט פרונט מעולה. גם המתלה האחורי מצוין, כשמערכת הלינקים עוזרת להצמיד את האחורי במקומות בעיתיים, למשל בברייק-באמפס. ההתנהגות הדינמית טובה מאוד, אם כי בשל המשקל הנמוך בשילוב של השלדה הקצרה, ה-TE125 הוא אופנוע תזזיתי מאוד, ודורש עבודת רוכב אינסופית על מנת להשאיר אותו יציב.
איך זה מרגיש?
ה-TE125 הוא אופנוע אנדורו מקצועי ברמה הגבוהה ביותר, וזה לא מפליא, שכן חברת האם – ק.ט.מ, מובילה את השוק היום בתחום האנדורו. זה אומר אופנוע שמתוכנן לעבודת אנדורו בכל פרט, למשל תנוחת רכיבה מעולה או איכות מכלולים, ובנוסף לכל איכות הגימור גבוהה מאוד.
תנוחת הרכיבה כאמור מעולה, המושב שטוח ומאפשר תזוזה לכל אורכו, העמידה מתלבשת בול על הרוכב, והארגונומיה באופן כללי מרגישה טוב מאוד. מרגישים שהושקעה פה הרבה מחשבה – כמו בכל דגמי ק.ט.מ והוסקוורנה.
ה-TE125 יכול לשמש כאופנוע אנדורו אידיאלי למתחילים שעושים את צעדיהם הראשונים בעולם האנדורו, בגלל שתי סיבות עיקריות – המנוע המחייב עבודת קלאץ' אינטנסיבית ילמד את הרוכב לנצל את כוח המנוע עד תום ולדחוף גז, והתזזיתיות שדורשת עבודת גוף רצופה על מנת לייצר אחיזה ולהתקדם. שני אלה הופכים את ה-TE125 לבית ספר מצוין לרכיבת אנדורו ויכינו את הרוכב המתחיל לעבור לאופנוע הבא שלו – 2 או 4 פעימות.
אבל יותר מזה – לרוכבי אנדורו שרוכבים רוב הזמן אנדורו ארצישראלי טיפוסי, כלומר סינגלים, טיפוסים וירידות, שטח סלעי וקטעים טכניים, ה-125 יהיה שותף מצוין גם אם הם לא רוכבים מתחילים – בזכות המשקל הנמוך, המנוע הגמיש וההתנהגות המצוינת. באופן אישי על ה-125 אנחנו תמיד מרגישים בבית ושמחים לחזור אליו, והוא בהחלט אחד הכלים המועדפים עלינו.
עלויות
מחירו של ה-TE125 עומד על 49,950 ₪ – אותו טווח מחירים של אחיו הכמעט זהה – ק.ט.מ 125EXC, וכן של ה-TM EN125 הסופר-מקצועי. הגאס גאס זול יותר, ומחירו עומד על כ-40 אלף ₪, אולם נכון לכתיבת שורות אלו גאס גאס עדיין לא חזרה לייצר אופנועים אחרי המשבר. המחיר הזה שם את ההוסקוורנה בהחלט במקום טוב. יבואנית הוסקוורנה היא עופר-אבניר, ואילו זו של ק.ט.מ היא ד.ל.ב מוטוספורט, ושל TM זו ליגל.