דף הבית / מכונות / רכיבה ראשונה: ימאהה טימקס 530 דור 4
TMAX-2017-launch-023

רכיבה ראשונה: ימאהה טימקס 530 דור 4

הטימקס 530 משתפר, משתדרג, מתאבזר ומתרחב; רכבנו על הדור הרביעי של הטימקס 530 בהשקה העולמית בדרום אפריקה

צילום: ימאהה

  • יתרונות: קונספט, התנהגות, אופי מנוע, אלקטרוניקה, אבזור
  • חסרונות: מחיר, נפח אחסון
  • שורה תחתונה: הדור הרביעי של הטימקס מתקדם בביצועים ובאלקטרוניקה, ומרחיב את היצע הדגמים
  • מחירים: 81,985 ש"ח, 85,985 ש"ח, 89,985 ש"ח
  • מתחרים: ב.מ.וו C650 ספורט, קימקו AK550, הונדה אינטגרה
  • נתונים טכניים: מנוע טווין מקבילי, 530 סמ"ק, 46 כ"ס, 5.4 קג"מ, הזרקת דלק עם מצערות חשמליות, בקרת החלקה, תמסורת וריאטור CVT, שלדת אלומיניום, מזלג הפוך, מהלך 120 מ"מ, זרוע אלומיניום עם בולם יחיד (כיווני עומס קפיץ ושיכוך החזרה ב-DX), מהלך 117 מ"מ, צמד דיסקים קדמיים 267 מ"מ עם קליפרים רדיאליים, דיסק אחורי 282 מ"מ, מערכת ABS, אורך 2,200 מ"מ, בסיס גלגלים 1,570 מ"מ, גובה מושב 800 מ"מ, מיכל דלק 15 ל', משקל מלא 213 ק"ג, צמיגים 120/70-17, 160/60-15
  • לרכיבת מבחן על הטימקס החדש – לחצו כאן
טימקס 530 דור 4 - כאן בגרסת SX
טימקס 530 דור 4 – כאן בגרסת SX

מה זה?

סמל סטטוס. הטימקס הוא הרבה יותר מקטנוע. הוא מושא חלומות ופנטזיות, מסתבר, של חלק נכבד מהאוכלוסייה – צעירים ומבוגרים כאחד. יש הרבה מאוד אנשים שלא רוצים קטנוע או אופנוע אלא רוצים טימקס. אגב, זה נכון למדינות נוספות בעולם ולא רק לישראל. איטליה למשל.

הדור הראשון של הטימקס הוצג ב-2000 והחל להימכר ב-2001. הוא יצר מאפס קטגוריה משל עצמו – מקסי-סקוטרים ספורטיביים, ומאז ועד היום, כבר 16 שנה, אף יצרן לא הצליח ליצור מכונה שלמה ומאוזנת כמו הטימקס, למרות שהיו מספר ניסיונות (לא מספיק לטעמנו). ב-2004 שודרג המקור לדור 1.5, ב-2008 יצא הדור השני עם שלדת אלומיניום, ב-2012 הדור השלישי עם מנוע משודרג בנפח 530 סמ"ק, ב-2015 דור 3.5 עם מזלג הפוך ועוד כמה שיפורים, וכעת, ל-2017, מוצג הדור הרביעי של הטימקס.

מה חדש השנה? ובכן, הרבה מאוד. המנוע נשאר כמעט זהה, אבל הוא מקבל מצערות חשמליות במקום המכאניות. השלדה חדשה לחלוטין, קלה יותר בכ-30% מהקודמת, ויש גם זרוע אחורית חדשה ורצועת הינע סופי צרה יותר. בסך הכל מאבד הטימקס 9 ק"ג ממשקלו ביחס לדגם הקודם.

יש גם אלקטרוניקה חדשה. בנוסף ל-ABS הטימקס מקבל מערכת בקרת החלקה כסטנדרט (ניתנת לניתוק) מפתח קרבה משודרג עם אפשרות להתנעה ודימום מרחוק, לוח שעונים חדש עם מסך TFT צבעוני, וכאמור מצערות חשמליות.

העיצוב חדש לחלוטין, מזכיר משהו את הדור הראשון של הטימקס, רק עושה את זה בצורה מודרנית. הפנסים הקדמיים (LED) מוטים כלפי מטה כמו באופנועי סופרספורט מודרניים, ומאחור הופרדו צמד הפנסים והתרחקו אחד מהשני. יחד עם זאת, בימאהה שמרו על עיצוב ה'בומרנג' המאפיין את הטימקס יותר מכל. בנוסף, בימאהה הצליחו להגדיל במעט את נפח תא האחסון שמתחת למושב.

אבל הטימקס לא רק מתקדם, הוא גם מתרחב, והכוונה היא לא לגודל הפיזי כמובן אלא להיצע הדגמים. מהשנה בימאהה מציעים 3 דגמים לטימקס: הראשון הוא הדגם הרגיל (שחור מבריק בלבד), השני הוא ה-SX הספורטיבי (שחור מט או אפור בהיר מט עם גלגלים כחולים) שמציע מתג D-MODE לבחירת מצבי ניהול מנוע וכן חיבור GPS לאפליקציה ייעודית MyTmax.

הדגם השלישי, המאובזר ביותר, הוא ה-DX (שחור מט או כחול מט), שמגיע עם משקף מתכוונן חשמלית ל-135 מ"מ, בקרת שיוט, חימום לידיות ולמושבים ב-3 רמות ובולם אחורי מתכוונן בעומס הקפיץ ובשיכוך החזרה. כל אלו בנוסף כמובן לפיצ'רים של ה-SX.

גרסת ה-DX המאובזרת
גרסת ה-DX המאובזרת

ביצועים

הטימקס תמיד הצטיין בביצועים, והדור הרביעי לוקח אותם מעט קדימה. בגלל הורדת המשקל ושיפורי הווריאטור התאוצה מעט טובה יותר, ובימאהה מספרים שלמרחק 100 מטרים הטימקס החדש יקדים את דגם 2016 ב-6 מטרים. לא בדקנו את זה כמובן.

המנוע, מעבר לסאונד המגניב ותחושה הטימקסית האופיינית, מושך יפה מאוד מסל"ד נמוך ומספק תאוצה החלטית ורצופה. השילוב עם הווריאטור עובד מעולה. ה-D-MODE מיותר לטעמנו, שכן הוא כולל 2 מצבים בלבד – ספורט (סטנדרט) ו-T חלש יותר. אין מצב אגרסיבי יותר, וקשה לנו לראות איך מישהו קונה טימקס ובוחר לרכב על מצב רגוע…

ההתנהגות הדינמית – פנטסטית. הטימקס יציב מאוד – בעיר או מחוץ לה, בפניות ובקו ישר. ההיגוי מצוין, השליטה אינטואיטיבית, וגם הבלמים נושכים וחזקים. חבילת הביצועים פה ברמה גבוהה ביותר, ושוב – אין פה מהפכה אלא אבולוציה טבעית של דגם.

ובכל זאת, מה חסר לנו? כבר כתבנו בעבר – עוד 20-25 כ"ס והוא מושלם מבחינת ביצועים.

הביצועים - טימקס
הביצועים – טימקס

איך זה מרגיש?

בראש ובראשונה – כמו טימקס. תנוחת הרכיבה מרגישה זהה לעבר, עם כידון נמוך מושב רחב והמון מקום לרגליים. גם איכות החומרים, ההרכבה והגימור הן ברמה המוכרת מהטימקסים הקודמים.

אחד המאפיינים העיקריים של הטימקס לאורך השנים היה התחושה של כלי מהודק ומהוקצע, והטימקס החדש בהחלט שומר על המאפיין הזה. מאוד אהבנו כאמור את השילוב בין המנוע המעניין לווריאטור המצוין, ומאוד אהבנו את ההתנהגות הדינמית היציבה, המאוזנת והנוסכת ביטחון.

בקרת ההחלקה שימושית אולי על כבישי גוש-דן החלקלקים, אבל על האספלט הדרום אפריקאי המצוין של קייפטאון והסביבה, שם נערכה ההשקה העולמית, לא ממש הרגשנו בה צורך. כך או כך, היא ניתנת לניתוק.

ה-D-MODE במצבו הנוכחי מיותר, אבל מה שבהחלט לא מיותר אלו ערימת התוספות של ה-DX שהופכות אותו לשימושי ויעיל יותר לחיי היום-יום. המשקף החשמלי למשל, שבמצבו הנמוך זהה לזה של בדגם הרגיל, אך בלחיצת כפתור הוא עולה ב-135 מ"מ נוספים ומגם לחלוטין מרוח כך שאפשר לרכב עם משקף פתוח גם במהירות גבוהה. גם החימום למושבים ולידיות יעיל מאוד בעינינו, ואם אתם רוכבים הרבה בקו ישר בכבישים בינעירוניים מהירים, אז בקרת שיוט, שמתאפשרת בשל המצערות החשמליות, בהחלט יעילה.

אז ה-DX לדעתנו היא הגרסה הטובה ביותר של הטימקס ב-2017.

גרסת ה-DX - מרחיבה את טווח השימושים עם אבזור עשיר
גרסת ה-DX – מרחיבה את טווח השימושים עם אבזור עשיר

סיכום ועלויות

הטימקס מתבגר במעט. אין פה איזו מהפכה, אלא פשוט אבולוציה לדגם טוב ומוצלח שהופכת אותו לטוב יותר, מודרני יותר ומתאים יותר לרוח התקופה – במיוחד בתחום האלקטרוניקה.

בנוסף, הטימקס מתרחב, וכאמור מציע כעת מעבר לגרסה הבסיסית גם שתי גרסאות מאובזרות יותר וייחודיות גם בצביעה. ה-SX בהחלט נחמד, בעיקר בגלל האפליקציה, אבל ה-DX עם שפע האבזור שלו (כאמור משקף מתכוונן חשמלית, בקרת שיוט, חימום ומושבים ולידיות ובולם אחורי מתכוונן) מרחיב את טווח השימושים של הטימקס, ומעבר לקטנוע ספורטיבי הוא כעת גם נוח יותר לשימושים יומיומיים, בינעירוניים, וגם מפנק יותר (חימום מושבים וידיות).

ועדיין, הטימקס עולה לא מעט. 82 אלף ש"ח תעלה הגרסה הרגילה, 86 אלף גרסת ה-SX ו-90 גרסת ה-DX המאובזרת ביותר. חלק מהמחיר הגבוה הזה נובע ממס הקנייה, שבטימקס עומד על 60% (לפני הרפורמה של אוגוסט 2015 מס הקנייה על הטימקס היה 40%). ולמרות המחיר הגבוה, ב-2016 נמכרו בישראל כ-500 טימקסים, והשנה, עם הדגם החדש, הצפי עומד על הרבה יותר.

להערכתנו, אגב, בחודשים הקרובים נראה גרסאות מיוחדות נוספות, כמו איירון, ברונז וכו, שבאופן מסורתי מקפיצות מחדש את המכירות. בהקשר הזה קבלו נתון: 52% ממכירות הטימקס בעולם הן של גרסאות מיוחדות כאלה.

בימים אלו הטימקסים החדשים מגיעים ארצה, וראשוני הלקוחות יקבלו את הכלים כבר לקראת סוף החודש. ההתעניינות, אגב, שוברת שיאים. אנחנו רק שואלים, אחרי 16 שנה של שליטה מוחלטת – מתי כבר יקום מתחרה ראוי לטימקס?

הכותב היה אורח של חברת ימאהה בהשקה העולמית

משפחת הטימקס דור 4
משפחת הטימקס דור 4

אודות אביעד אברהמי

בן 39, רוכב על אופנועים 23 שנה ברציפות, חולה גז מאובחן וממציא מטבע הלשון 'חזיר גז'.

עשוי לעניין אותך

GASGAS-EC300-2018-Launch-034

השקה עולמית: גאס גאס EC300 דגם 2018

גאס גאס מתאוששת מהמשבר, מפתחת דגמים חדשים ומשיקה את דגמי האנדורו הדו-פעימתיים של 2018 - EC300 ו-EC250; צעד גדול קדימה

כתיבת תגובה

Single Sign On provided by vBSSO