- יתרונות: עיצוב, אלקטרוניקה ובקרות, התנהגות דינמית, צליל ואופי מנוע, איכות חומרים וגימור
- חסרונות: לא נתנגד לעוד 200 סמ"ק ו-20 כ"ס
- שורה תחתונה: הטימקס 560 מקבל עיצוב חדש, משתפר בהתנהגות, ומבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית חשובה כדי ליישר קו עם המתחרים החזקים
- מחיר: טרם פורסם; צפויה עלייה ביחס לדגם היוצא
- מתחרים: הונדה פורצה 750, הונדה X-ADV 750, קימקו AK550, סאן-יאנג TL508
- נתונים טכניים: מנוע טווין מקבילי, 562 סמ"ק, 47.6 כ"ס ב-7,500 סל"ד, 5.68 קג"מ ב-5,250 סל"ד, 4 שסתומים לצילינדר, DOHC, קירור נוזל, מערכת הזרקה עם מצערות חשמליות ובקרת אחיזה, 2 מצבי ניהול מנוע, תמסורת וריאטור עם מצמד רב-דיסקי רטוב, שלדת יהלום מאלומיניום, מזלג קדמי הפוך, מהלך 120 מ"מ, זרוע אחורית עם בולם יחיד ולינקים, מהלך גלגל 117 מ"מ, 2 דיסקים קדמיים 267 מ"מ עם קליפרים רדיאליים, דיסק אחורי 282 מ"מ, מערכת ABS, אורך 2,195 מ"מ, בסיס גלגלים 1,575 מ"מ, גובה מושב 800 מ"מ, מיכל דלק 15 ל', משקל מלא 218 ק"ג (220 ק"ג ל-TECH MAX), צמיגים 120/70R15, 160/60R15
- אלקטרוניקה ובקרות: מצערות חשמליות עם 2 מצבי רכיבה, בקרת אחיזה ניתנת לניתוק, ABS, מפתח קירבה KEYLESS כולל למיכל הדלק, מסך TFT בגודל "7 עם חיבור לטלפון ולאפליקציית ימאהה MyRide ועם מערכת ניווט של גרמין, פנסי LED היקפיים. בגרסת Tech MAX: בקרת שיוט, ידיות ומושבים מחוממים, משקף מתכוונן חשמלית, התנעה מהירה, מתגים מוארים, בולם אחורי מתכוונן, נעילה לרגלית האמצע
- לרכיבת מבחן על ימאהה טימקס 560 – לחצו על הקישור
צפו בווידאו – ימאהה טימקס 560 דור 8 במבחן:
עריכה: אביעד אברהמי
מה זה?
שנתיים בלבד אחרי הטימקס 560, הדור השביעי של הטימקס האייקוני, בימאהה מבצעים עדכון מקיף ומשחררים ל-2022 את הדור השמיני של הטימקס 560. זה לא מפתיע, שכן אחרי עשור וחצי שבו הטימקס עמד לבד בקטגוריה משל עצמו, בשנים האחרונות קמו לו מתחרים בקטגוריית המקסי-סקוטרים – חלקם חזקים מאוד כמו צמד ההונדות פורצה 750 ו-X-ADV – והטימקס היה חייב ליישר קו טכנולוגית כדי להמשיך ולהוביל את הקטגוריה הגדולה והחשובה.
הדבר הבולט ביותר בטימקס 560 של 2022 הוא העיצוב החדש. זה הרבה יותר ממתיחת פנים, אלא ממש עיצוב חדש לגמרי, שאמנם שומר על האלמנטים המוכרים של הטימקס כמו תצורת הבומרנג במרכז הכלי והקווים הזורמים והספורטיביים, אבל מתחדש לחלוטין. הקווים המנחים בעיצוב הטימקס בדור השמיני היו קומפקטיות וספורטיביות, ונכנס גם אלמנט נוסף של צורות גאומטריות. כך למשל, החזית חדשה לחלוטין, קומפקטית יותר, והיא כוללת צורות גאומטריות כמו צמד המשולשים שמתחת לפנסים. הפנסים LED כמובן, כשבימאהה חוזרים לטימקס הראשון של 2001 וכעת צמד הפנסים דולקים באופן קבוע ולא רק אחד. הזנב חדש גם הוא, כשבימאהה שומרים על תצורת ה-T של הפנס האחורי, ורק מעדכנים את הפנס כך שיהיה מודרני יותר ויתאים לקונספט העיצובי של הטימקס החדש.
הפלטפורמה המכאנית נשארה כמעט זהה, עם מנוע הטווין המקבילי הנפח 562 סמ"ק המפיק 47.6 כ"ס (35 קילוואט) כך שהוא מתאים לבעלי רישיון נהיגה A1. גם שלדת האלומיניום נשארה זהה, אבל החישוקים הוחלפו לקלים יותר עם 10% פחות אינרציה מלפנים ו-6% פחות מאחור, כשעליהם הותקנו צמיגי ברידג'סטון באטלקס סקוטר חדשים. כדי להשלים את החבילה, הבולמים מלפנים ומאחור קיבלו סט-אפ חדש.
גם הארגונומיה התעדכנה, כשיש כידון אלומיניום חדש המספק תנוחה נכונה יותר עם פחות כיפוף בידיים, מדרס הרגליים גדל – גם לפנים וגם לאחור – כך שיש יותר חופש תנועה לרגליים, ומשענת המושב כעת מתכווננת ל-30 מ"מ קדימה ואחורה. בנוסף, יש משקף רוח חדש אשר משפר את זרימת האוויר, משפר את הוואקום סביב קסדת הרוכב, ומאפשר אקוסטיקה טובה יותר לרוכב.
עדכון חשוב ביותר נמצא בטכנולוגיה: הטימקס 560 מקבל מסך TFT צבעוני בגודל "7 מכובדים, המציע 3 מסכים שונים לבחירת הרוכב, וכן התממשקות לטלפון הנייד ולאפליקציית MyRide של ימאהה ולמערכת התקשורת של הקסדה. כך ניתן לנהל שיחות, לקבל הודעות ולנהל את האודיו דרך המסך. בנוסף, יש מערכת ניווט מקורית של גרמין כחלק מהמסך החדש. השליטה מתבצעת על-ידי ג'ויסטיק חדש עם 5 מצבים שנמצא בבית המתגים השמאלי, והוא נוח ואינטואיטיבי לשימוש. פרט לאלו יש מפתח קירבה חדש, שמעתה מאפשר גם פתיחה של פקק מיכל הדלק ללא שימוש במפתח פיזי.
גרסת Tech MAX היוקרתית יותר מקבלת גם משקף מתכוונן חשמלית, ידיות ומושבים מחוממים, בקרת שיוט, התנעה מהירה בלחיצה, מתגים מוארים, בולם אחורי מתכוונן ונעילה לרגלית האמצע.
ביצועים
הימאהה טימקס תמיד הצטיין בביצועים, ובעיקר בהתנהגות הדינמית שלו שהלכה והשתפרה עם השנים. בדור השמיני המאפיינים האלו נשמרים, ויש שיפור בזריזות וביכולת להזיז את הטימקס מצד לצד – בזכות הגלגלים הקלים יותר. יחד עם זאת, הטימקס שומר על היציבות המופלאה שלו – בעיר, בקו ישר ובכביש המפותל – גם אם האספלט לא מושלם. זה אחד המאפיינים החשובים והמובהקים בהתנהגות הדינמית של הטימקס.
המנוע נשאר כאמור זהה לדגם היוצא, כשקפיצת המדרגה הייתה בדגם הקודם ביחס לגרסת ה-530 הקודמת. כאן במנוע הנוכחי אין הפתעות. הוא מספיק חזק כדי לזנק היטב, הוא מושך חזק ולינארי, והוא יאפשר להגיע למהירות סופית של כ-180 קמ"ש (כ-170 קמ"ש לפי מדידת GPS). זה מנוע טוב, יעיל ומהנה, עם מכלול תחושות מעניין בזכות הזווית של 360 מעלות בין הצילינדרים, אבל לגמרי לא היינו מתנגדים ל-20 כ"ס נוספים על אותה השלדה ואותם הממדים.
שאר הביצועים זהים למדי לטימקס 560 של הדור השביעי. כך למשל מערכת הבלמים חזקה למדי ויעילה, ויש מערכת ABS טובה שלא ממהרת להתערב כל עוד האחיזה טובה. קרוב לוודאי שעל הכבישים החלקלקים של גוש דן המערכת תתערב מוקדם יותר, ובמיוחד בגלגל האחורי.
נסכם ונאמר שהביצועים של הטימקס נשמרו ברמה הגבוהה והמוכרת של הדור השביעי היוצר, כשזריזות ההיגוי השתפרה בזכות הגלגלים הקלים יותר, והטימקס שומר על המאפיינים הדינמיים שעושים אותו מקסי-סקוטר כל כך איכותי. מעולה.
איך זה מרגיש?
ובכן, קודם כל כמו טימקס. בימאהה שומרים על הד.נ.א הייחודי של הטימקס, ומכלול התחושות זהה לדגם הקודם.
המנוע מצד אחד חלק מאוד, נעים לשימוש וגמיש למדי, אולם הזווית בין פעימות העבודה, שעומדת על 360 מעלות, יוצרת חספוס נעים ואופייני למנוע הזה שאנחנו מאוד אוהבים. מערכת הפליטה אמנם חונקת את רוב הסאונד והתחושה, אבל מערכת פליטה חלופית משוחררת תעשה טוב גם בהקשר הזה.
נקודה חשובה לזכות הטימקס היא איכות החלקים, איכות הבנייה, איכות החומרים ואיכות הגימור. בכל אלו הטימקס 560 קיבל ציון גבוה בעבר ומקבל ציון גבוה מאוד גם עכשיו, שכן הוא איכותי מאוד בכל מקום – מהחזית ועד לקצה הזנב. סביבת הרוכב, למשל, איכותית, עשירה ומפנקת, והתחושה הכללית היא של כלי פרימיום עם מעט מאוד פשרות.
תנוחת הרכיבה נוחה יותר, כשהכידון ממוקם נכון יותר וכבר אין את ההתכופפות קדימה לעבר הכידון. בנוסף, יש כעת יותר מקום לרגליים על המדרס – גם קדימה וגם אחורה. המושב נוח כבעבר, ויש כעת משענת שניתנת לכיוון 30 מ"מ לפנים. פיצ'ר נחמד, אם כי אנחנו רכבנו על המצב האחורי ביותר. מיגון הרוח מעולה, בעיקר בגרסת ה-Tech MAX עליה רכבנו במהלך רוב ההשקה, כשהכיוון החשמלי נוח ויעיל. במצב הנמוך רוח תגיע אל קסדת הרוכב, אולם במצב הגבוה נוצרת בועת ואקום כמעט מושלמת סביב קסדת הרוכב, וזה מאפשר לרכוב מהר בכבישים בין-עירוניים בשקט מופלא ובנוחות. מעולה!
ברכיבה על הטימקס החדש, השדרוג המשמעותי ביותר הנראה לעין הוא כמובן מסך ה-TFT החדש. זה היה מהלך מחויב המציאות, כשבימאהה נטשו את הסידור הוותיק של צמד השעונים העגולים ומסך ה-LCD באמצע, ועברו למסך TFT מודרני. המסך הזה גדול מאוד, בגודל "7, בגימור מט, והוא איכותי מאוד, ברור וקריא בכל מזג אוויר. יש 3 מצבי תצוגה לבחירת הרוכב, כשתפעול כולו מתבצע מג'ויסטיק חדש הנמצא בבית המתגים השמאלי – קל ואינטואיטיבי.
מעבר לכל הנתונים הרגילים, המסך מציע התממשקות מלאה לטלפון הנייד ולמערכת התקשורת של הקסדה, ויחד עם אפליקציית MyRide של ימאהה מתקבל משולש תקשורת המספק את כל צורכי הרוכב – כולל ניהול שיחות טלפון והודעות טקסט, שליטה על האודיו ועל המוזיקה בקסדה, וכן עדכוני מזג אוויר. בנוסף, המסך מציע מערכת ניווט מקורית של גרמין (בחיבור לאפליקציה ייעודית של גרמין), כשהתצוגה היא על המסך עצמו. נוח מאוד ואיכותי, אם כי לא בטוח שיעבוד בישראל.
הטימקס בגרסה הרגילה מגיע בצביעת Icon Blue כחולה של ימאהה, צביעה אפורה, וכן צהובה כהומאז' לטימקס הראשון. גרסת ה-Tech MAX מגיעה באפור, או ב-Dark Petrol – מעין גוון ירוק כהה מט עם חישוקים זהובים (בתמונות). יש חבילת ספורט הכוללת דוד משקף קצר, מדרסי אלומיניום ומחרשה ספורטיבית, ויש חבילת עיר הכוללת ארגז אחורי.
נסכם ונגיד שהטימקס החדש שומר על המאפיינים של ה-560 הקודם, כשהוא משתפר משמעותית בתחום האלקטרוניקה – מהלך מחויב המציאות ב-2022.
סיכום ועלויות
הטימקס 560 בדור השמיני שומר על האיכויות הגבוהות של ה-560 בדור השביעי, אבל משפר במה שחשוב: העיצוב חדש, והוא ספורטיבי, קומפקטי ומודרני יותר, ההתנהגות הדינמית מעט טובה יותר תוך שמירה על היציבות הדינמית הגבוהה של הטימקס, ובעיקר יש פה קפיצת מדרגה משמעותית בתחום האלקטרוניקה לרוכב. המסך החדש וכל מה שהוא מציע, יחד עם האלקטרוניקה והבקרות המוכרים של הטימקס כמו 2 מצבי רכיבה, בקרת אחיזה ו-ABS, מקפיצים את הטימקס לחזית הטכנולוגיה בסגמנט המקסי-סקוטרים, ומאפשרים לו להתמודד עם המתחרים החזקים שלו – שגם הם עמוסים באלקטרוניקה ובבקרות. המהלך הזה, כאמור, מחויב המציאות, והוא נועד כדי לשמור את הטימקס כמוביל קטגוריית המקסי-סקוטרים החשובה והלוהטת.
אז בימאהה עושים עבודה טובה, נוגעים בדיוק איפה שצריך וכמה שצריך, וכאמור מביאים את הטימקס לחזית הטכנולוגיה בסגמנט, כשהוא מיישר קו עם המתחרים ואף מציע אקסטרה כמו מערכת הניווט המקורית.
מחיר בישראל עדיין לא נקבעא, אולם הוא צפוי להיות גבוה יותר ממחירו של הטימקס בדור השביעי – גם בגלל עליית המס בקטגוריית 500 עד 600 סמ"ק, גם בגלל הקפיצה הטכנולוגית שהטימקס עבר, וגם בגלל עליית המחירים הכללית בארץ ובעולם. להערכתנו הגרסה הרגילה של הטימקס תעלה סביב 85 אלף ש"ח, ואילו גרסת ה-Tech MAXתעלה סביב 92 אלף ש"ח. זה הרבה כסף, אולם ברור לחלוטין לאן הכסף הולך, שכן מדובר בכלי איכותי מאוד, שהולך ומשתבח עם השנים, עם מכלולים איכותיים של אופנוע, עם חומרים וגימור ברמה גבוהה, וגם עם טכנולוגיה מודרנית.
לשנתו ה-22, הטימקס עושה קפיצת מדרגה עיצובית וטכנולוגית, והוא צפוי להמשיך ולהיות הרבה יותר ממקסי-סקוטר, סמל סטטוס של ממש, והמוביל של קטגוריית המקסי-סקוטרים החשובה והיוקרתית. מהלך יפה של ימאהה.