- יתרונות: מנוע טריפל מצוין, בקרות אלקטרוניות מתקדמות, התנהגות דינמית מהנה, פאן-פקטור
- חסרונות: מיגון רוח, מיכל דלק וטווח רכיבה, תנוחת רכיבה פחות נוחה מבעבר
- שורה תחתונה: ה-MT-09 משתבח ומקבל מערכות אלקטרוניקה מתקדמות וגם שינוי בתנוחת הרכיבה שהופכת לשפופה יותר, וכן עיצוב מודרני יותר
- מחיר: 74,985 ש"ח לרגיל ו-84,985 ש"ח ל-SP
- מתחרים: קוואסאקי Z900, ק.ט.מ 890 דיוק, הונדה CB650R, דוקאטי מונסטר
- נתונים טכניים: מנוע טריפל בשורה, 890 סמ"ק, 119 כ"ס ב-10,000 סל"ד, 9.5 קג"מ ב-7,000 סל"ד, יחס דחיסה 11.5:1, מצערות חשמליות, 8 שסתומים, DOHC, קירור נוזל, הזרקת דלק, 6 הילוכים עם קלאץ' מחליק בתפעול מכאני, שלדת יהלום מאלומיניום, מזלג טלסקופי הפוך בקוטר 41 מ"מ עם כיוונים מלאים (קאיאבה ב-SP), מהלך 130 מ"מ, זרוע אלומיניום עם בולם יחיד (אוהלינס ב-SP), כיוונים מלאים, מהלך 117 מ"מ, צמד דיסקים צפים בקוטר 298 מ"מ עם קליפרים רדיאליים (ברמבו ב-SP) ומשאבה רדיאלית של ברמבו, דיסק אחורי בקוטר 245 מ"מ, אורך 2,090 מ"מ, בסיס גלגלים 1,430 מ"מ, גובה מושב 825 מ"מ, מיכל דלק 14 ל', משקל מלא 193 ק"ג (194 ק"ג ל-SP), צמיגים 120/70ZR17, 180/55ZR17, תצרוכת דלק במבחן 18.5 ק"מ/ל'
- אלקטרוניקה ובקרות: מצערות חשמליות, 3 מצבי רכיבה קבועים ועוד 2 קאסטום, 3 מצבי כוח מנוע, חיישן IMU ב-6 צירים, ABS להטיה, בקרת אחיזה להטיה, בקרת החלקה (דריפט), בקרת החלקה לפנייה (סלייד), בקרת ווילי, בקרת שיוט, קוויקשיפטר דו-כיווני דור 3, מסך TFT בגודל "5 מתממשק לטלפון, אפליקציית ימאהה, פנסי LED, ב-SP – מפתח קרבה KEYLESS
צפו בווידאו – ימאהה MT-09 דור רביעי במבחן:
עריכה: אביעד אברהמי
מה זה?
הימאהה MT-09 הוא רב המכר של ימאהה כבר עשור, והוא אחד האופנועים החשובים של ימאהה בכל הזמנים. הוא הוצג ב-2013, מיד אחרי המשבר הכלכלי של 2009, והוא הציע גישה אופנוענית חדשה של הרבה כיף במעט כסף. בנוסף, ה-MT-09 פתח את דור שיטת הפלטפורמות, כשעל בסיס פלטפורמה אחת היצרניות מייצרות מספר רב של אופנועים, ובמקרה של ה-MT-09 יש את הטרייסר 900, ה-XSR900, וגם הנייקן התלת-גלגלי. ב-2017 הוצג הדור השני והמשופר, שהמשיך להימכר היטב, ובסוף 2020 הוצג כדגם 2021 הדור השלישי, שכבר קיבל הגדלת נפח ושיפורים משמעותיים מאוד שהפכו אותו מאופנוע תקציב לאופנוע מודרני לכל דבר ועניין, כפי שהשוק הכתיב.
בדור הרביעי של ה-MT-09, שהוצג ל-2024, הפלטפורמה המכאנית כמעט לא השתנתה: המנוע הוא ה-CP3 בנפח 889 סמ"ק, מותאם יורו 5 ומפיק 119 כ"ס ו-9.5 קג"מ. הוא מוזן על-ידי מצערות חשמליות, ויש שלושה מצבי רכיבה מובנים ושניים נוספים להתאמה של הרוכב. חידוש מעניין הוא תעלות אוויר המגיעות מתיבת האוויר אל החלק העליון של מיכל הדלק ומביאות את סאונד המנוע אל הרוכב – בדומה למה שנעשה בדור האחרון של ה-MT-10. בהחלט קונספט מעניין של ימאהה – להביא את רעש המנוע ישירות אל קסדת הרוכב במקום דרך מערכת הפליטה אל כל הסביבה.
העניין הבולט ביותר ב-MT-09 החדש הוא העיצוב, כשהדור הרביעי מקבל מסיכת חזית חדשה וחדה יותר עם פנס LED קטן וצמד פסי LED צידיים, כיסוי מיכל דלק חדש, וזנב חדש וחד יותר. מתיחת הפנים מגיעה אחרי ביקורות רבות שקיבל הדור השלישי על העיצוב, ובמיוחד על המסיכה הקדמית.
יחד עם העיצוב משפרים בימאהה את הארגונומיה, כשמושב הרוכב והמורכב חדשים ומופרדים, רגליות הרוכב החדשות זזו 30.5 מ"מ אחורנית ו-9 מ"מ למעלה, כשניתן לכוון את גובה הרגליות ל-2 מצבים, והכידון ממוקם נמוך יותר ועם אפשרות כיוון ל-2 מצבי מרחק. כל אלו הופכים את תנוחת הרכיבה למעט ספורטיבית יותר. בנוסף, המיקום החדש של הכידון מאפשר זווית צידוד כידון גדולה יותר מבעבר, ויש רגליות בלם והילוכים חדשות.
ה-MT-09 החדש מקבל משאבת בלם קדמית רדיאלית של ברמבו, שמצטרפת לקליפרים הרדיאליים. בנוסף, המזלג ההפוך בעל הכיוונים המלאים מקבל סט-אפ חדש, וכך גם הבולם האחורי. האופנוע מקבל את צמיגי הברידג'סטון S23 החדשים.
בגזרת האלקטרוניקה, את מסך ה-TFT בגודל "4.3, שעל קוטנו התלוננו במבחן הדרכים, מחליף כעת מסך חדש ומודרני בגודל "5, כמובן עם חיבור לטלפון הנייד ולאפליקציה של ימאהה, עם שיקוף שיחות והודעות ועם מערכת ניווט המשתקפת מהאפליקציה. יש גם בית מתגים חדש השולט על המסך, וכולל כפתורי כיוון לניווט וכפתור מרכזי לבחירה.
בנוסף, בימאהה משפרים את הבקרות האלקטרוניות מבוססות ה-IMU, וכעת יש בקרת אחיזה, בקרת החלקה מיציאה מהפנייה, בקרת סלייד לכניסה לפנייה על הבלמים, מערכת ABS להטיה, בקרת ווילי ובקרת שיוט. פרט לכך יש ביטול אוטומטי למאותתים, וכן את הדור השלישי של הקוויקשיפטר של ימאהה הפועל לשני הכיוונים.
גרסת ה-SP שכאן במבחן מקבלת לשנת 2024 קליפרים רדיאליים של ברמבו מדגם Stylema, וכן מערכת בולמים איכותית יותר מבעבר עם פרונט של קאיאבה בעל הידראליקה איכותית יותר וכיוונים מלאים, וכן ציפוי DLC לצינורות הבולם. גם הבולם האחורי משתפר, ובשני הצדדים יש כעת קפיצים קשיחים יותר.
בתחום האלקטרוניקה, גרסת ה-SP מציעה מעתה מצב ניהול חדש – Track – בנוסף לשלושת המצבים של הגרסה הרגילה, שבו הרוכב יכול לכוון בעצמו את מאפייני המנוע והבקרות השונות. הכיוונים מתבצעים ממסך ה-TFT החדש, כשלמסך החדש יש גם תצוגה נוספת ייעודית ל-SP. פרט לכך, גרסת ה-SP מקבלת מפתח קרבה KEYLESS לעומת מפתח רגיל בגרסה הרגילה.
ביצועים
על היכולות הדינמיות של ה-MT-09 דיברנו רבות, אבל מה שמעניין זה התהליך שהאופנוע הזה עבר – מאופנוע תקציב זול עם פאן-פקטור גבוה הוא הלך והשתבח, עד שבדור השלישי הוא כבר הפך לאופנוע איכותי. כאן בדור הרביעי התהליך ממשיך, כשה-MT-09 עובר מספר שינויים שהופכים אותו לקצת יותר ביצועיסט.
במנוע ה-CP3 אין שינויים משמעותיים, למעט ההתאמה לתקנות יורו 5 פלוס, מה שאומר בעיקר חיישן חמצן שני אחרי הממיר הקטליטי. הוא חזק, גמיש, ליניארי לגמרי, והוא בונה את הכוח בהדרגתיות עד לשיא ההספק – כמעט 120 כוחות סוס, שמטיסים את ה-09 קדימה כפי שניתן לראות בווידאו, כשהמהירות הסופית עוברת בלא מעט את ה-200 קמ"ש.
אחד היתרונות של טריפל לעומת 4 צילינדרים, למעט רוחב ומשקל נמוכים יותר, זו תחושת החספוס. הוא לא חלק כמו 4 צילינדרים קונבנציונלי, ולמרות שב-CP3 פעימות הכוח סימטריות ומגיעות בכל 240 מעלות של גל הארכובה, החספוס העדים של הטריפל נותן לו אופי מאוד מיוחד שאנחנו אוהבים.
ל-09 יש סליפר קלאץ', שהוא אמנם פשוט מכאנית, אבל הוא מאוד יעיל בהורדת הילוכים אגרסיבית, ויש לו יתרון נוסף שסליפר קלאץ' דורש פחות קפיצים, ולכן הלחיצה על ידית הקלאץ' רכה יחסית לנפח המנוע. הקלאץ' עצמו מדויק וקל לתפעול, והשילוב בין המנוע החזק, הקלאץ' המדויק ותנוחת הרכיבה הזקופה יוצר מכונת וויליז מרשימה – חלק מהמוניטין של ה-MT-09 לדורותיו. הגיר עצמו מחולק נכון מבחינת יחסי העברה, ובגלל המנוע הגמיש ניתן להיות במהירות נסיעה מסוימת בכמה הילוכים – בהתאם להספק הנדרש.
ה-MT-09 תמיד כיכב בכבישים מפותלים, ועם השנים הוא הלך והשתפר – בעיקר בתחום הבולמים. גרסת ה-SP שעליה רכבנו כאן במבחן מציעה מערכת בולמים איכותית מאוד, שמסוגלת לספוג עומסים גבוהים ולשמור על איזון ויציבות, כשההידראוליקה סופר-איכותית. הקפיצים קשיחים מאוד, והם מאפשרים ביצועים ועומסים גבוהים, אבל משלמים על זה בנוחות, שכן ה-SP קשיח מאוד על המתלים. הגרסה הרגילה מציעה פרונט מצוין, גם לחיי היום-יום, אבל הבולם האחורי ברמה בינונית בלבד, והוא מעדיף כבישים מפולסים, כשהוא קצת יוצא מיציבות כאשר הכביש משובש. בפיתולים זה לעתים מפחיד כשהאופנוע מרחיב את הקו, ולכן צריך לקחת זאת בחשבון ולרכוב במהירות המתאימה כאשר הכביש לא מושלם.
ההיגוי כמובן זריז מאוד ואפילו חד, למרות השינוי בתנוחה, וה-SP מפגין יציבות גבוהה מאוד על הצד, כשהמנוע המצוין דוחף את האופנוע ביציאות מפניות, ולא ממש משנה באיזה הילוך ובאיזה סל"ד הוא נמצא.
הצמיגים שאיתם מגיע ה-09 החדש הם הברידג'סטון S23 החדשים – צמיגי הספורט שנחשפו לאחרונה כשיפור של ה-S22 וה-S21 שלפנים. בקצרה: צמיגים מעולים עם המון אחיזה ופידבק – גם על הצד, והם מתאימים מאוד לחבילה הכללית של האופנוע. גם הבלמים מצוינים, כשיש כאמור משאבת בלם רדיאלית חדשה של ברמבו, וב-SP גם קליפרים של ברמבו, נשכניים מאוד, שמספקים ים של עוצמה ורגש. חשוב לציין שגם הבלמים של הגרסה הרגילה חזקים וטובים.
בסך הכל, ה-MT-09 של הדור הרביעי מספק חבילת ביצועים טובה, ואפילו מרשימה, בזכות מנוע מצוין, מערכת מתלים טובה עד מעולה, איזון ויציבות, וגם מערכת בלמים בהתאם.
איך זה מרגיש?
שינוי אחד משמעותי ב-MT-09 של 2024 נמצא בתנוחת הרכיבה. התנוחה הזקופה סטייל היפרמוטו הייתה מסימני ההיכר של ה-09 לדורותיו, וכעת בדור הרביעי בימאהה הפכו את התנוחה למעט יותר שפופה ו'ספורטיבית' על ידי העלאת גובה רגליות הרוכב ולקיחתן אחורנית, וכן הנמכת הכידון. יש גם מושב חדש, מדורג בשני חלקים – לראשונה ב-09 – כשהחלק הקדמי צר יותר. לא מצאנו את התנוחה יותר יעילה מבעבר, גם לא ברכיבה בכבישים מפותלים, אבל כן מצאנו אותה פחות נוחה, עם יותר עומס – בעיקר על הישבן. דווקא אהבנו את התנוחה הקודמת של ה-09 – בעיקר עם קפוצ'ון מתנפנף.
השינוי המשמעותי השני נמצא בבקרות האלקטרוניות. הדור הרביעי של ה-MT-09 מקבל בקרות אלקטרוניות שלא יביישו אופנועי ליטר ספורטיביים
ביקורת טובה יש לנו על הקוויקשיפטר החדש, שבימאהה קוראים לו הדור השלישי. הוא עובר שדרוג משמעותי – גם בהעלאת הילוכים וגם בהורדה – כשכעת ניתן להעלות הילוכים גם עם מעט גז פתוח, וכן ניתן להוריד הילוכים לא רק כשהמצערת סגורה לגמרי אלא גם שהמצערת פתוחה מעט. כדי לדעת מתי ניתן להעלות או להוריד הילוך, במסך ה-TFT יש חצים – למעלה ולמטה. כשהחץ למעלה נדלק בירוק, ניתן להעלות הילוך עם הקוויקשיפטר בלי לסגור מצערת ובלי ללחוץ על הקלאץ'. כשהחץ למטה נדלק בירוק, ניתן להוריד הילוך בלי ללחוץ על הקלאץ'. אחרי זמן מה לומדים בדיוק מתי ניתן להעלות או להוריד הילוכים, ולא צריך לזרוק מבט למסך ה-TFT. אחד הקוויקשיפטרים הטובים שבהם פגשנו.
אבל זה לא רק הקוויקשיפטר המצוין, אלא כלל הבקרות מבוססות ה-IMU, ובעיקר השליטה בהן. יש כאמור בקרת אחיזה להטיה, בקרת ווילי ובקרת החלקה ביציאה מהפנייה, כשכולן, יחד עם תגובת המצערת, ניתנים לשליטה בכל אחד משלושת מצבי הרכיבה. בנוסף, יש שני מצבי רכיבה אישיים שאותם הרוכב יכול לכוון כרצונו ולשמור, ויש גם בקרת שיוט שמגיעה כבר במקור.
את בקרת האחיזה ניתן כמובן לבטל, אבל בכל פתיחת סוויץ' המצב יתאפס והבקרה תחזור למצב הקודם, וזה מציק. יחד עם זאת, בתפריט של בקרת האחיזה ניתן לבטל את בקרת הווילי ואת בקרת ההחלקה, והמצב הזה יישמר גם בפתיחת סוויץ'.
המסך החדש, בגודל "5, טוב משמעותית מקודמו – גם בגלל הגודל, וגם בגלל הממשק. השליטה מהג'ויסטיק בבית המתגים השמאלי בסך הכל קלה, כשהמסך מחולק לתפריטים נוחים. מה שכן, צריך להתרגל למספר הכפתורים הרב. ואם כבר כפתורים, אז על כפתורי האיתות יש לחיצה קצרה שמפעילה את המאותת 3 פעמים, ולחיצה מלאה שמפעילה את המאותת עד לביטול או עד שיתבטל לבד. ממש אחלה. ואם נחזור למסך, אז ישנן ארבע תצוגות נאות לבחירת הרוכב, וכן חיבור לאפליקציה של ימאהה ומערכת ניווט אינטגרלית. טוב ומודרני.
חיסרון משמעותי בעינינו נמצא במיכל הדלק הקטן, שנפחו 14 ליטרים בלבד, ומאפשר טווח רכיבה של כ-200 ק"מ בין תדלוקים, ואם רוכבים חזק אז גם פחות. ברכיבה רגועה אפשר להגיע לתצרוכת דלק של כ-19 ק"מ לליטר, ואם לוחצים אפשר לרדת גם ל-15 ק"מ לליטר ואף פחות. כמובן שגם היעדר מיגון הרוח הוא חיסרון, והוא מגביל את מהירות הרכיבה הנוחה לסביב 140 קמ"ש, אבל זה חלק מהקונספט העיצובי, ובכל מקרה אפשר להוסיף מיגוני רוח – גם מקורי וגם אפטרמרקט.
דבר אחרון ולא פחות חשוב הוא איכות המוצר הכללית. ה-MT-09 הוא כבר לא אופנוע תקציב, וזה מורגש באיכות הבנייה והגימור, שהם לחלוטין בסטנדרט גבוה. זה נכון גם לרכיבים כמו ידיות ורגליות מתכווננות ואיכותיות, אבל גם לאיכות החומרים ולאיכות הגימור הכללית. ציון גבוה בהחלט ואבולוציה חשובה של ימאהה שמתאימה את עצמה לצורכי השוק.
סיכום ועלויות
הדור הרביעי של ה-MT-09 ממשיך להשתבח. לשנת 2024 הוא משתפר מאוד בתחום האלקטרוניקה ומציע חבילת אלקטרוניקה של כלים גדולים ויקרים יותר, והוא עובר שינוי בתנוחת הרכיבה שחלק יאהבו וחלק פחות. בנוסף, הוא ממשיך את הקו העקבי של שיפור בביצועים ובהתנהגות הדינמית עם מערכת מתלים טובה יותר, במיוחד בגרסת ה-SP, וכן שיפור בבלמים הקדמיים.
העיצוב החדש גם הוא חידוש מרענן, כשה-09 שומר על הצללית שלו, אבל מתעדכן ומתחדד, ואף מביא את החידוש המרענן של תעלות יניקת האוויר שמגיעות אל החלק העליון של מיכל הדלק ומביאות אל הרוכב את רעש המנוע במקום אל הסביבה. עיצובו של הפנס החדש עדיין שנוי במחלוקת, אגב.
מחירו של ה-MT-09 בגרסה הרגילה עומד על 75 אלף ש"ח, ועל גרסת ה-SP הקרבית והמאובזרת יותר תשלמו 10,000 ש"ח נוספים, כלומר עלייה של כ-3,000 ש"ח מהדור השלישי. זהו לא מחיר נמוך, ולמעשה הוא כמעט הגבוה מבין המתחרים, שני רק לק.ט.מ 890 דיוק R, אבל הוא גם מציע יותר – בעיקר בתחום האלקטרוניקה והבקרות המתקדמות.
ה-MT-09 ממשיך באבולוציה שלו, כשהוא אחד האופנועים החשובים של ימאהה בעת החדשה, והוא תפס מקום של כבוד בשוק האופנועים – הישראלי והאירופאי – עם קהל רוכבים רחב ומגוון, ולא בכדי, כשהוא הולך ומשתבח עם הדורות והופך לשלם ולטכנולוגי. אופנוע מצוין עם הרבה מאוד שיק.