- יתרונות: מנוע סופר-גמיש, התנהגות, פשטות
- חסרונות: מיכל דלק קטן, לא מגיע ארצה
- שורה תחתונה: אופנוע במובן הפשוט של המילה, אבל בעזרת מכלולים מודרניים הוא גם עובד ומשרה כיף של אווירת רכיבה
- מחיר: 8,600 פאונד באנגליה
- מתחרים: סוזוקי בנדיט 1250, קוואסאקי ZRX1200, הונדה CB1300
- נתונים טכניים: מנוע 4 צילינדרים בשורה מקורר אוויר, 1,251 סמ"ק, 98 כ"ס, 11.1 קג"מ, 5 הילוכים, משקל 240 ק"ג, מיכל דלק 14.5 ל', גובה מושב 829 מ"מ, צמיגים 120/70ZR17, 180/55ZR17.
מה זה?
ה-XJR1300 של ימאהה הוא אופנוע ותיק מאוד שמתבסס על אופנועי עבר מסדרת ה-XJR. גרסת ה-1300 יוצרה ברציפות כמעט ללא שינויים מ-1998 ועד 2014, כשב-2015 בימאהה ביצעו מתיחת פנים רצינית לדגם.
ה-XJR הוא אופנוע עירום פשוט מאוד, עם מנוע קירור אוויר וצמד בולמים מאחור. אופנוע במובן הפשוט של המילה. הוא יושב בסגמנט של הבנדיט 1200 למשל, של אופנועים גדולים ופשוטים מקוררי אוויר ושופעי מומנט. כך למשל לא תמצאו פה בקרת החלקה, ואפילו לא מערכת ABS. מערכת הזרקת דלק מחויבת כמובן מתוקף תקנות זיהום האוויר המחמירות, אבל זוהי המערכת האלקטרונית היחידה שיש ב-XJR. מאידך, תמצאו בו צמד בולמים אחוריים של אוהלינס.
ה-XJR1300 הוא האופנוע הגדול בסדרת FASTER SONS של ימאהה – מותג אופנועי הרטרו הקלאסיים של החברה שמציע אופנועים קלאסיים פשוטים בנפחים שונים של מ-250 סמ"ק ובתצורות מנוע שונות – סינגל, טווין מקבילי, וי-טווין, 4 צילינדרים, ובטח בקרוב מאוד גם טריפל. בעולם יש דרישה לאופנועים כאלה. אצלנו פחות, וחבל.
ביצועים
באופן מפתיע, טובים. המנוע סופר-גמיש, ואפשר למשל להיות בהילוך חמישי על סל"ד סרק, לפתוח גז, ולקבל תאוצה. לא ציפינו למשהו אחר, במיוחד לאור ההספק הנמוך יחסית לנפח – 98 כ"ס, שמרמז על גרף מומנט שטוח לגמרי. נהדר. מנוע שימושי מאוד.
ההפתעה מגיעה דווקא מכיוון ההתנהגות הדינמית. מאופנוע פשוט עם צמד בולמים אחוריים ציפינו להתנהגות בינונית במקרה הטוב, אבל את מנעד השימושים שלו, האופנוע הזה עושה מצוין. התמזל מזלנו לבחון אותו על אחד הכבישים היפים בעולם שנמצא בסרדיניה – רצועה של כ-80 ק"מ בהרים, שאין בה 100 מטרים של ישורת. הכל פיתולים. עשינו את הקטע הזה הלוך וחזור, וה-XJR התגלה כפרטנר מצוין לכבישים כאלה. יציב מאוד בפניות, היגוי מצוין ביחס למשקל, ומנוע שדוחף דרייב ביציאה מהפנייה גם כשטועים בשני הילוכים כלפי מעלה. כיף גדול. גם מערכת הבלמים, כמו כל האופנוע, פשוטה אבל טובה.
אין מה לצפות ממנו מביצועים של אופנוע ספורט, אבל היכולות הדינמיות של ה-XJR1300 הן בהחלט טובות, והנה עוד הוכחה שב-2015 ניתן לייצר אופנועים פשוטים עם מכלולים פשוטים, ולקבל אופנועים מצוינים עם התנהגות טובה.
איך זה מרגיש?
כמו אופנוע של פעם, אבל עם יכולות כמעט כמו של אופנוע מודרני. המושב שטוח, רך ונוח, תנוחת הרכיבה זקופה, יש שפע של מקום לרוכב, ובעיקר – אווירת הנינוחות שה-XJR משרה מאוד נעימה. אין פה גזים מטורפים, לא ווילי'ז ולא רוח שטות. יש פה פשוט רכיבה נעימה ונינוחה. לרכב על 2015 ולהרגיש 1975.
זה המקום לדבר גם על העיצוב המיוחד של ה-XJR. במעבר מדגם 2014 ל-2015 הוא קיבל אלמנטים עיצוביים של שנות ה-70 כדי להקנות לו מראה קלאסי. תסתכלו למשל על חיפויי הצד האליפטיים. אין פה קווים שזורמים לאורך כל האופנוע כמו באופנוע מודרני, אבל יש פה הרמוניה בין כל החלקים שיוצרים תוצאה רטרו-קלאסית מודרנית. תוצאה יפהפייה לדעתנו, פרי עבודתה של סדנת העיצוב GK ההולנדית, שחתומה על עיצובם של דגמים רבים של ימאהה.
אפשר לסכם ולהגיד שכמו שהוא נראה ככה הוא מרגיש וככה הוא נוסע. אופנוע פשוט, פשוט אופנוע. חבל שאין בארץ שוק לאופנועים כאלה כמו למשל בשוק הבריטי.
עלויות
ה-XJR1300 עולה בבריטניה 8,600 פאונד. לשם השוואה, טנרה 660 עולה 7,000 פאונד, וסופר-טנרה 1200 עולה 11,000 פאונד. לפי היחס הזה, ה-XJR1300 היה עולה פה כ-85,000 ש"ח פחות או יותר, אז נגיד שוב – חבל שאין שוק לכלים כאלה אצלנו.
תמונות, וידאו, משהו?!
ככה צריך בעיני אופנוע להיות. בסיס מצוין לקפה רייסר.
חבל שהמחירים האלו לא בארצנו גם