דף הבית / מכונות / רכיבה ראשונה: ימאהה XJR1300
IMG_7921

רכיבה ראשונה: ימאהה XJR1300

הדגם הוותיק של ימאהה, שחודש ל-2015, אמנם לא מגיע ארצה, אבל רכבנו עליו אז תשמעו מה יש לנו להגיד

  • יתרונות: מנוע סופר-גמיש, התנהגות, פשטות
  • חסרונות: מיכל דלק קטן, לא מגיע ארצה
  • שורה תחתונה: אופנוע במובן הפשוט של המילה, אבל בעזרת מכלולים מודרניים הוא גם עובד ומשרה כיף של אווירת רכיבה
  • מחיר: 8,600 פאונד באנגליה
  • מתחרים: סוזוקי בנדיט 1250, קוואסאקי ZRX1200, הונדה CB1300
  • נתונים טכניים: מנוע 4 צילינדרים בשורה מקורר אוויר, 1,251 סמ"ק, 98 כ"ס, 11.1 קג"מ, 5 הילוכים, משקל 240 ק"ג, מיכל דלק 14.5 ל', גובה מושב 829 מ"מ, צמיגים 120/70ZR17, 180/55ZR17.
ימאהה XJR1300 דגם 2015
ימאהה XJR1300 דגם 2015

מה זה?

ה-XJR1300 של ימאהה הוא אופנוע ותיק מאוד שמתבסס על אופנועי עבר מסדרת ה-XJR. גרסת ה-1300 יוצרה ברציפות כמעט ללא שינויים מ-1998 ועד 2014, כשב-2015 בימאהה ביצעו מתיחת פנים רצינית לדגם.

ה-XJR הוא אופנוע עירום פשוט מאוד, עם מנוע קירור אוויר וצמד בולמים מאחור. אופנוע במובן הפשוט של המילה. הוא יושב בסגמנט של הבנדיט 1200 למשל, של אופנועים גדולים ופשוטים מקוררי אוויר ושופעי מומנט. כך למשל לא תמצאו פה בקרת החלקה, ואפילו לא מערכת ABS. מערכת הזרקת דלק מחויבת כמובן מתוקף תקנות זיהום האוויר המחמירות, אבל זוהי המערכת האלקטרונית היחידה שיש ב-XJR. מאידך, תמצאו בו צמד בולמים אחוריים של אוהלינס.

ה-XJR1300 הוא האופנוע הגדול בסדרת FASTER SONS של ימאהה – מותג אופנועי הרטרו הקלאסיים של החברה שמציע אופנועים קלאסיים פשוטים בנפחים שונים של מ-250 סמ"ק ובתצורות מנוע שונות – סינגל, טווין מקבילי, וי-טווין, 4 צילינדרים, ובטח בקרוב מאוד גם טריפל. בעולם יש דרישה לאופנועים כאלה. אצלנו פחות, וחבל.

אופנוע של פעם עם התנהגות מודרנית
אופנוע של פעם עם התנהגות מודרנית (צילום: קובי ליאני)

ביצועים

באופן מפתיע, טובים. המנוע סופר-גמיש, ואפשר למשל להיות בהילוך חמישי על סל"ד סרק, לפתוח גז, ולקבל תאוצה. לא ציפינו למשהו אחר, במיוחד לאור ההספק הנמוך יחסית לנפח – 98 כ"ס, שמרמז על גרף מומנט שטוח לגמרי. נהדר. מנוע שימושי מאוד.

ההפתעה מגיעה דווקא מכיוון ההתנהגות הדינמית. מאופנוע פשוט עם צמד בולמים אחוריים ציפינו להתנהגות בינונית במקרה הטוב, אבל את מנעד השימושים שלו, האופנוע הזה עושה מצוין. התמזל מזלנו לבחון אותו על אחד הכבישים היפים בעולם שנמצא בסרדיניה – רצועה של כ-80 ק"מ בהרים, שאין בה 100 מטרים של ישורת. הכל פיתולים. עשינו את הקטע הזה הלוך וחזור, וה-XJR התגלה כפרטנר מצוין לכבישים כאלה. יציב מאוד בפניות, היגוי מצוין ביחס למשקל, ומנוע שדוחף דרייב ביציאה מהפנייה גם כשטועים בשני הילוכים כלפי מעלה. כיף גדול. גם מערכת הבלמים, כמו כל האופנוע, פשוטה אבל טובה.

אין מה לצפות ממנו מביצועים של אופנוע ספורט, אבל היכולות הדינמיות של ה-XJR1300 הן בהחלט טובות, והנה עוד הוכחה שב-2015 ניתן לייצר אופנועים פשוטים עם מכלולים פשוטים, ולקבל אופנועים מצוינים עם התנהגות טובה.

משרה נינוחות
משרה נינוחות (צילום: קובי ליאני)

איך זה מרגיש?

כמו אופנוע של פעם, אבל עם יכולות כמעט כמו של אופנוע מודרני. המושב שטוח, רך ונוח, תנוחת הרכיבה זקופה, יש שפע של מקום לרוכב, ובעיקר – אווירת הנינוחות שה-XJR משרה מאוד נעימה. אין פה גזים מטורפים, לא ווילי'ז ולא רוח שטות. יש פה פשוט רכיבה נעימה ונינוחה. לרכב על 2015 ולהרגיש 1975.

זה המקום לדבר גם על העיצוב המיוחד של ה-XJR. במעבר מדגם 2014 ל-2015 הוא קיבל אלמנטים עיצוביים של שנות ה-70 כדי להקנות לו מראה קלאסי. תסתכלו למשל על חיפויי הצד האליפטיים. אין פה קווים שזורמים לאורך כל האופנוע כמו באופנוע מודרני, אבל יש פה הרמוניה בין כל החלקים שיוצרים תוצאה רטרו-קלאסית מודרנית. תוצאה יפהפייה לדעתנו, פרי עבודתה של סדנת העיצוב GK ההולנדית, שחתומה על עיצובם של דגמים רבים של ימאהה.

אפשר לסכם ולהגיד שכמו שהוא נראה ככה הוא מרגיש וככה הוא נוסע. אופנוע פשוט, פשוט אופנוע. חבל שאין בארץ שוק לאופנועים כאלה כמו למשל בשוק הבריטי.

חוויית רכיבה טהורה
חוויית רכיבה טהורה (צילום: קובי ליאני)

עלויות

ה-XJR1300 עולה בבריטניה 8,600 פאונד. לשם השוואה, טנרה 660 עולה 7,000 פאונד, וסופר-טנרה 1200 עולה 11,000 פאונד. לפי היחס הזה, ה-XJR1300 היה עולה פה כ-85,000 ש"ח פחות או יותר, אז נגיד שוב – חבל שאין שוק לכלים כאלה אצלנו.

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

SCOOTER SFIDA SR4_Studio_9

ווג: ה-SR4 מקבל מערכת רדאר אחורית ל-2025

הווג SR4 - קטנוע בנפח 350 סמ"ק החולק את הפלטפורמה של הב.מ.וו C 400 GT - יגיע לישראל עם מערכת התראת רדאר אחורית; המחיר: 38 אלף ש"ח

3 תגובות

  1. תמונות, וידאו, משהו?!

  2. ככה צריך בעיני אופנוע להיות. בסיס מצוין לקפה רייסר.

  3. Avatar

    חבל שהמחירים האלו לא בארצנו גם

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן